Proefrit C30 D5 - bevindingen + vragen
Geplaatst: 30.08.2017 - 17:51
Ik kom zo nu en dan op het forum kijken, al een tijdje geen Volvo meer in de familie. Daar wilde ik verandering in brengen. Daarom vandaag proefreden in een C30 met een D5 motor uit 2007, dus met geartronic 5 versnellingen.
Van onze ervaringen met de XC90 D5 geartronic kende ik de versnellingsbak problemen, dus daar was ik wel op geconcentreerd.
Versnellingsbak
Dat was ook precies was mij wierhield de auto te kopen. Het doorschakelen bij langzaam rijden ging in principe goed, maar het voelde wel wat moeizaam. Kon er nu niet de vinger op leggen of dat de bak daar normaliter beter hoorde te presteren. Bij het aan komen rijden op een rotonde met 80 km pu en wat steviger remmen, zodat de versnellingsbak sneller moest reageren en meerdere versnellingen terug moest schakelen, was daar de conditie merkbaar. Een bonk volgde bij het terugschakelen, steeds weer als ik dit scenario afdwong. Later ook een keer een bonk bij langzamen optrekken.
Nu heeft de auto 170.000 km gelopen en moet er sowieso een distributieriem vervangen worden, dat kost al € 500,-. Maar kan de versnellingsbak bij deze stand dus al aan een spoeling toe zijn? Het lijkt me in ieder geval haast onmogelijk dat een revisie nodig is.
Motorgeluid
Ik vond de motor ook wel redelijk veel geluid maken. Ergens las ik ook al over het bop-bop-bop geluid van een D5. Dat schijnt dus normaal te zijn? Het was niet nagelen, maar klonk wat als een oude dieseltruck.
Weggedrag
Vond ik bij een BMW 118d beter, scherper, levendiger. Maar het was me op voorhand al duidelijk dat het gewoon 2 totaal verschillende auto's zijn.
Positief:
Snel, dynaudio klinkt geweldig.
Alvast dank voor jullie reacties.
Van onze ervaringen met de XC90 D5 geartronic kende ik de versnellingsbak problemen, dus daar was ik wel op geconcentreerd.
Versnellingsbak
Dat was ook precies was mij wierhield de auto te kopen. Het doorschakelen bij langzaam rijden ging in principe goed, maar het voelde wel wat moeizaam. Kon er nu niet de vinger op leggen of dat de bak daar normaliter beter hoorde te presteren. Bij het aan komen rijden op een rotonde met 80 km pu en wat steviger remmen, zodat de versnellingsbak sneller moest reageren en meerdere versnellingen terug moest schakelen, was daar de conditie merkbaar. Een bonk volgde bij het terugschakelen, steeds weer als ik dit scenario afdwong. Later ook een keer een bonk bij langzamen optrekken.
Nu heeft de auto 170.000 km gelopen en moet er sowieso een distributieriem vervangen worden, dat kost al € 500,-. Maar kan de versnellingsbak bij deze stand dus al aan een spoeling toe zijn? Het lijkt me in ieder geval haast onmogelijk dat een revisie nodig is.
Motorgeluid
Ik vond de motor ook wel redelijk veel geluid maken. Ergens las ik ook al over het bop-bop-bop geluid van een D5. Dat schijnt dus normaal te zijn? Het was niet nagelen, maar klonk wat als een oude dieseltruck.
Weggedrag
Vond ik bij een BMW 118d beter, scherper, levendiger. Maar het was me op voorhand al duidelijk dat het gewoon 2 totaal verschillende auto's zijn.
Positief:
Snel, dynaudio klinkt geweldig.
Alvast dank voor jullie reacties.