Pagina 1 van 2

traag starten

Geplaatst: 09.09.2006 - 00:43
door koppen104
hallo iedereen,

ben al een tijdje trotse eigenaar van een s40 uit 1996 op g3.

maar vanaf het begin start de auto moeilijk:

wanneer je de sleutel omdraaid hoor je de startmotor draaien en dan duurt het heel lang voordat de motr zelf aanslaat.
Je hoort geen gepruttel of iets, puur de startmotor die de motor probeert aan te slaan.

nou kreeg ik een tip over de ring van de oliedop en daar heb ik dan ook het rubber van vervangen, maar helaas.

de accu werkt perfect, dus zou het de startmotor kunnen zijn of de brandstof toevoer?

wanneer de motor warm is (bijvoorbeeld tanktation) dan start hij direct.

alvast bedankt voor jullie hulp.

Geplaatst: 09.09.2006 - 08:34
door marissen
Ik heb een Bi-Fuel uit 2002 (G3 af fabriek). Deze moet ook vaak ''rondraaien'voordat ie aanslaat. Alles gecheked, maar geen gekke dingen gevonden. Het is verder ook nooit een probleem gebleken. Start altijd, hoewel het dan wel lang duurt, en met warme motor inderdaad iets sneller. Ik zou me maar niet al te veel zorgen maken.

Geplaatst: 09.09.2006 - 11:39
door koppen104
ok
dat is vreemd. Lijkt me niet dat het normaal is...
moet toch iets zijn wat het veroorzaakt.
want het duurt zeg maar bij koude motor 5 seconden en bij warm 1 seconde voordat hij aanslaat.

krijg je toch rare gezichten als je ergens wil wegrijden.

ik ga nog ff speuren en zet het hier als ik het heb gevonden.

Geplaatst: 09.09.2006 - 12:50
door Okke
Ik heb wel eens wat gelezen hier over lekkende injectoren, ik dacht door Ludo. Bij het starten (altijd op benzine) zit er dan al wat lpg in de cylinders...en dat start niet fijn. @Marissen: zijn je kleppen al gesteld? Bij mij recentelijk gedaan...starten duurde ook wat langer. Nu: klik, en lopen! Ik moet wel zeggen dat ik nog even wat langer moet afwachten, en of het ook zo is bij andere temperaturen. Maar vooralsnog lijkt het daar aan gelegen te hebben.

Geplaatst: 09.09.2006 - 22:23
door marissen
@Marissen: zijn je kleppen al gesteld? Bij mij recentelijk gedaan...starten duurde ook wat langer. Nu: klik, en lopen! Ik moet wel zeggen dat ik nog even wat langer moet afwachten, en of het ook zo is bij andere temperaturen. Maar vooralsnog lijkt het daar aan gelegen te hebben.
Nee, de volgende buurt is de 120.000 beurt inclusief distributieriem en kleppen stellen.

Geplaatst: 09.09.2006 - 22:51
door Longone
Dit heb ik bij mijn vorige auto gehad, een Renault Megane 1.6 16V.

Soms 2, 3, 4, 5, 6 keer moeten starten, en dan begin je al redelijk zenuwachtig te worden, vooral als je niet dicht bij huis bent.

Was toen de BDP (Bovenste Dode Punt) sensor van 28 Euro. Niks aan te zien, maar dus wel mooi kapot.

Geplaatst: 09.09.2006 - 23:28
door Ludo
Okke schreef:Ik heb wel eens wat gelezen hier over lekkende injectoren, ik dacht door Ludo. Bij het starten (altijd op benzine) zit er dan al wat lpg in de cylinders...en dat start niet fijn.
dat klopt.
maar dan praten we wél over een auto met Vialle LPi installatie.
een s40 uit 1996 op g3 is dus een ruim begrip.
G3 duidt op emissie eisen, tegenwoordig hebben alle lpg installaties die norm.
de vraag welk merk en type lpg installatie is dus belangrijk(er) om een antwoord te geven.

Geplaatst: 09.09.2006 - 23:42
door koppen104
geen idee welk systeem.
weten jullie waar ik dat precies kan vinden?

Geplaatst: 10.09.2006 - 01:53
door Okke
Volgens mij staat dat op je LPG tank. En ook de brandstofmeter is een indicatie, hoe ziet die er uit?

Geplaatst: 10.09.2006 - 11:02
door koppen104
brandstofmeter is gewoon standaard, maar ik kijk straks even op de installatie zelf, alvast bedankt.

trouwens als je de indicator van de gasinstallatie bedoeld, dat is alleen een vierkant drukknopje met een rood of groen ledje. de hoeveelheid wordt aangegeven door de benzinemeter.

Geplaatst: 10.09.2006 - 16:36
door koppen104
het enige wat ik kan vinden wat erop staat is lpi...

heb wel een lekje bij een gasinjector gevonden van cilinder 4.

als ik hem ook maar iets aanraakt hoor je hem sissen....

Het is trouwens ook zo dat wanneer ik hem start (koud) dan duurt het even voor hij aanslaat.
wanneer hij aanslaat en laat hem 10seconden lopen en zet hem dan weer uit, dan slaat hij zo goed als gelijk aan...

kan het een vacuumprobleempje zijn van de benzine toevoer?

Geplaatst: 10.09.2006 - 17:54
door Ludo
als je een injector los hebt zitten zoals je schrijft trekt ie valse lucht.
best even een nieuw houdertje laten inpersen.
je schrijft verder LPi, en een drukknopje met rood/groen ledje.
dat zou kunnen betekenen dat je een eerste LPi installatie hebt.
mijn advies: laat dat injectorhoudertje vervangen en meteen ook het filterje vernieuwen.

Geplaatst: 10.09.2006 - 20:11
door koppen104
ok bedankt voor het advies, maar welk filtertje bedoel je?

en zit dat houdertje geperst dan?

Geplaatst: 10.09.2006 - 21:11
door Ludo
filtertje zit in een messing houdertje, in het (rechthoekig) tankkastje op de tank.
vervangen blijkt deskundig te moeten gebeuren, er komt hier wat meer bij kijken dan effe loshalen en wisselen. (wist ik tot voor kort ook niet)
laat dat dus door de Vialle dealer doen!, dat zal je de kop niet kosten. :wink:

Geplaatst: 11.09.2006 - 09:36
door Voskewarez
FIlter kan je makkelijk zelf doen hoor...
als je met een sleutel overweg kan, dan is het echt een makkie...

Geplaatst: 11.09.2006 - 10:12
door Ludo
k'zou toch maar opletten, er kan nog lpg uitkomen!.
én zekers de afsluiters activeren!.

Geplaatst: 12.09.2006 - 09:19
door martin2
Ik ga ervan uit dat je de bougies (op tijd) hebt vervangen en dat dat in orde is. Ik zou je advieseren om het gasklep huis schoon te maken en daarna een tank benzine leeg te rijden. Zoals op gemerkt is een lekkende lpi injector ook een mogelijkheid maar ook duur, dus ik zou met het goedkope beginnen (nou ja goedkoop met de huidige benz prijzen). Men adviseert het toch om eens in de zoveel tijd een keertje op benzine te rijden, dan heb je dat ook gehad. Gasklep demonteren stelt ook niets voor.

MvG Martin

Geplaatst: 12.09.2006 - 12:06
door Ludo
martin2 schreef: Zoals op gemerkt is een lekkende lpi injector ook een mogelijkheid maar ook duur,
nee hoor, hij heeft een injector houdertje los zitten, geen lekke injector.
houdertje kost maar een paar euro.

Geplaatst: 12.09.2006 - 14:09
door martin2
O, neem me niet kwalijk, ik had verkeerd gelezen. Ik dacht dat er gesproken was pver een lekkende injector. Na goed dat is dan in ieder geval ook een mogelijkheid.
Ludo, weet je ook wat het monteren van de injectorhouder kost?

Mvg Martin

Geplaatst: 12.09.2006 - 16:03
door Ludo
kostprijs monteren is afhankelijk van uurloon.
een houdertje persen is ongeveer 10á15 minuten werk.
nadeel is dat niet iedere Vialle dealer beschikt over een perspistool.
die demonteren dan het spruitstuk en sturen het op naar Vialle.
dan word het dus wel duurder en je bent je auto 2 dagen kwijt.