Pagina 1 van 1

Foutmelding in dashboard

Geplaatst: 30.08.2017 - 22:06
door Live4Volvo
Hallo Allemaal,

Twee weken geleden kreeg ik de melding "LAADSYSTEEM SERVICE SPOED" in mijn display.
Ik heb daarop de laadspanning gemeten, deze bleek veel te laag (12,3V en zakte naar 11,82V)
Daarom heb ik een nieuwe (splinternieuwe) dynamo geplaatst en laadspanning steeg naar 14,53V.
Echter de melding in het display verdween niet. Daarom ook de accu vervangen. Maar helaas is de melding
nog altijd niet uit mijn display verdwenen. De zekeringen zijn voor de zekerheid ook allemaal gecontroleerd.

Zie ik nog iets over het hoofd? Wat kan er nog meer defect zijn?

Wat door mijn gedachten speelt is de connector op de dynamo. De originele Denso had 3 pinnen in de connector, de nieuwe maar 2.
Deze twee (buitenste twee) worden door de connector kortgesloten. Alleen die derde pin (de middelste) is bij de nieuwe dynamo niet aanwezig.

Het gaat om een Volvo S40 2.4 uit 2004

Re: Foutmelding in dashboard

Geplaatst: 31.08.2017 - 09:55
door tbrugman
Zonder dat ik er verstand van heb: Misschien moet de melding simpelweg nog uit de boardcomputer gewist?

Re: Foutmelding in dashboard

Geplaatst: 31.08.2017 - 10:34
door Live4Volvo
tbrugman schreef: Zonder dat ik er verstand van heb: Misschien moet de melding simpelweg nog uit de boardcomputer gewist?
Helaas is deze melding niet te wissen, omdat dit niet een MIL-status heeft. Ik heb wel een poging gedaan dit via een uitleescomputer te wissen.


Ik ben inmiddels wel wat wijzer geworden wat betreft de 3-pins aansluiting vs de 2-pins aansluiting.
Deze derde pin is hoogstwaarschijnlijk de LIN-aansluiting van de dynamo, zeg maar een soort status terugkoppeling naar de computer.
Omdat deze nu los ligt, vermoed ik dat de computer dit als een foutstatus ziet, en daarom nog altijd een foutmelding geeft, terwijl de dynamo gewoon zijn werk doet.

Ik ga het binnenkort met een andere dynamo proberen.