Pagina 1 van 1
Bekende dieselproblemen vanaf bepaald moment opgelost?
Geplaatst: 31.08.2017 - 20:13
door Classic
Na 5 jaar V70 2.4D (nu ruim 4 ton op de klok, still going strong) willen we wel een iets kleinere, zuiniger en lichtere auto. Omdat ik nog altijd ruim 30k per jaar rijd, moet het wel weer een diesel of een auto op lpg (met automaat) worden. Dan komt de V50 (vanaf 2008) ook in beeld. De 1.6D vind ik sowieso te licht, maar over de 2.0D lees ik verhalen over op hol geslagen motoren (ook bij Fords en Peugeots). Is dit probleem vanaf een bepaald modeljaar of chassisnummer niet opgelost? Met de Euro IV-diesel in mijn V70 heb ik enkele jaren geleden dure problemen gehad met defecte verstuivers en (bijna) stukgelopen klepstoters en tuimelaars. Kent de D5 in de V50 dezelfde problemen? En zo ja, tot welk modeljaar? En hoe zit het eigenlijk met de D3-motor?
Overigens heb ik ook best veel ellende gehad met de Geartronic (6-traps), die uiteindelijk tot een stapsgewijze volledige revisie heeft geleid. Loop ik met een V50 met automaat dezelfde risico's?
Re: Bekende dieselproblemen vanaf bepaald moment opgelost?
Geplaatst: 31.08.2017 - 21:58
door V480-S60
Allemaal bakerpraatjes. Natuurlijk is er incidenteel wel eens een motor op hol geslagen. Maar dat is en was dus echt incidenteel. Dat kan met elk merk dieselmotor gebeuren.
De 2.0D uit de V50 kwam vanaf 2007 exclusief voor Volvo uit Skövde en heeft toen ook wat aanpassingen ondergaan ten opzichte van de exemplaren die bij Ford of Peugeot werden geplaatst.
De automaat bij de 4cylinders is een heel andere dan de geartronic bij de 5cylinders. Hoe het exact zit met de D5 en D3 in de V50 weet ik zo niet uit mijn hoofd. Maar daar zijn mij geen overmatige problemen mee bekend.
Re: Bekende dieselproblemen vanaf bepaald moment opgelost?
Geplaatst: 02.09.2017 - 09:09
door YannickC
Bij de 2.0d komt er vooral op neer dat je het oliepeil regelmatig naziet. Zolang deze niet stijgt door roetfilterproblemen is er geen risico op "op hol" slagen

Re: Bekende dieselproblemen vanaf bepaald moment opgelost?
Geplaatst: 13.09.2017 - 11:39
door marsman
Voor zo ver ik weet is de D5 een redelijk probleemloze motor. De huidge D4 motor (4 cylinder) in de V60 en V40 (mocht je die overwegen) heeft veel problemen met vervuiling in de EGR klep en intercooler. Daarvoor is er inmiddels een modificatie en verlengde fabrieksgarantie.
Re: Bekende dieselproblemen vanaf bepaald moment opgelost?
Geplaatst: 13.09.2017 - 11:48
door Fulaks
YannickC schreef:
Bij de 2.0d komt er vooral op neer dat je het oliepeil regelmatig naziet. Zolang deze niet stijgt door roetfilterproblemen is er geen risico op "op hol" slagen
Oorzaak van dit stijgen van het oliepijl was dat er diesel bij gemengd werd door de genoemde problemen. Die diesel bij de olie én daardoor het stijgende peil, zou oorzaak zijn geweest van het op hol slaan. Als je regelmatig het peil nakijkt in de intervallen voor oliewissel halveert (wat ik altijd een goed idee vind), dan is er weinig te vrezen.
Re: Bekende dieselproblemen vanaf bepaald moment opgelost?
Geplaatst: 13.09.2017 - 13:26
door BlackcurrantV70
Over de D3 lees ik alleen af en toe over een turboslang die stukgaat, onze C70 D3 loopt nu al 6 jaar, 85.000km probleemloos.
Mijn D3 AWD (2.4 idem aan D5 AWD) loopt al 5 jaar, 156.000km probleemloos.