Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging
Geplaatst: 10.09.2017 - 09:57
Helaas een bekend euvel bij meerdere Volvo's waar al veel over geschreven is.
Bij stilstand en bij lage snelheid (bijvoorbeeld op een rotonde) werkt de stuurbekrachtiging (opeens) niet meer waardoor met name in- en uitparkeren en ware workout wordt.
- Inmiddels heb ik al geflushed (2x) met tijdelijk beperkt resultaat.
- In een ander draadje op het forum heb ik gevonden dat het zou kunnen liggen aan een relais van de snelheidsafhankelijke regeling. Dit relais heb ik doorgemeten op spanning (welke hij kreeg), andere metingen volgens Vida op bekabeling naar de CEM (dacht ik) heb ik niet verricht. Vervolgens bij de dealer een nieuw relais besteld, dit verhielp het euvel echter niet. (zou dus nog seeds de bekabeling kunnen zijn).
- Als ik in het reservoir kijk en met een stokje even roer terwijl de motor loopt dan kun je zien dat de vloeistof goed rondloopt door het systeem zowel bij rechtdoor als bij volledige stuuruitslag. Mijn simpele conclusie is dan dat het geen zin heeft om de pomp te vervangen (of wel?).
Vragen:
1. Mijn idee is dat de volgende stap toch het vervangen van het stuurhuis wordt, of denken jullie hier anders over?
2. Mocht dit de vervolgstap zijn, ik heb een Youtube filmpje gezien waarbij het subframe niet los gemaakt wordt, heeft iemand hier ervaring mee?
Graag jullie ideeën.
Bij stilstand en bij lage snelheid (bijvoorbeeld op een rotonde) werkt de stuurbekrachtiging (opeens) niet meer waardoor met name in- en uitparkeren en ware workout wordt.
- Inmiddels heb ik al geflushed (2x) met tijdelijk beperkt resultaat.
- In een ander draadje op het forum heb ik gevonden dat het zou kunnen liggen aan een relais van de snelheidsafhankelijke regeling. Dit relais heb ik doorgemeten op spanning (welke hij kreeg), andere metingen volgens Vida op bekabeling naar de CEM (dacht ik) heb ik niet verricht. Vervolgens bij de dealer een nieuw relais besteld, dit verhielp het euvel echter niet. (zou dus nog seeds de bekabeling kunnen zijn).
- Als ik in het reservoir kijk en met een stokje even roer terwijl de motor loopt dan kun je zien dat de vloeistof goed rondloopt door het systeem zowel bij rechtdoor als bij volledige stuuruitslag. Mijn simpele conclusie is dan dat het geen zin heeft om de pomp te vervangen (of wel?).
Vragen:
1. Mijn idee is dat de volgende stap toch het vervangen van het stuurhuis wordt, of denken jullie hier anders over?
2. Mocht dit de vervolgstap zijn, ik heb een Youtube filmpje gezien waarbij het subframe niet los gemaakt wordt, heeft iemand hier ervaring mee?
Graag jullie ideeën.