Multiriem in distributie
Geplaatst: 17.09.2017 - 10:36
Heren, dames, liefhebbers
Ik heb deze week iets ongelofelijk doms gedaan met m'n auto wat me eigenlijk m'n motor had kunnen kosten...
Om de 2 weken ofzo peil ik de olie eens, maar moet eigenlijk zelden bijvullen, deze week sinds lange tijd een half litertje bij gedaan. Terwijl ik bezig ben krijg ik telefoon, blablabla, gesprek gedaan, intussen begint het te regenen, motorkap dicht, klaar voor de rit van de volgende dag. Ik had een rit van 35 km te doen, waarvan 25 autosnelweg. Alles gaat goed, maar na een 15 km moet ik een tunnel door en ruik ik plots verbrande olie, voor me rijdt een oud busje dat een rookpluim geeft, dus ik maak me weinig zorgen en rij verder. Autosnelweg af, provinciale weg op, nog 5 km te gaan. Plots sta ik voor een rood licht en ruik ik weer olie, tegelijk zie ik rook vanonder de kap komen! Meteen aan de kant gaan staan, motorkap open en het was een nachtmerrie! Blijkbaar had ik in m'n verstrooidheid de dop er niet op gedraaid, heel het blok volledig onder de olie, roken waar de olie op de uitlaat druipt... Meteen de dop erop gedraaid (die lag wonderwel nog bovenop het blok) en alles beginnen afvegen met vodden. Olie gepeild, niks aan de stok... Het litertje wat in de koffer ligt er dan maar in gegoten, opnieuw gepeild, oef, boven minimum. Op die manier verder kunnen rijden, natuurlijk met een behoorlijke stank.
Thuisgekomen heb ik alles laten afkoelen, de olie weer op peil gebracht en daarna de hele motorruimte schoongemaakt met motorreiniger en (voorzichtig) met de tuinslang afgespoeld. Een uurtje laten drogen, gaan kijken, bleek er olie te komen vanonder het deksel waar de bobines onder zitten... Natuurlijk was die ruimte ook goed onder gelopen... Dat maar even losgemaakt en op dezelfde manier gereinigd. Toen alles zo goed als droog was de auto even gestart, maar dat was niet van harte... Hevig schudden, alsof die maar op 3 of 4 cilinders liep... Ook sterke geur van onverbrande benzine, leek wel alsof die ofwel veel te rijk liep ofwel geen ontsteking had in in enkele cilinders. Nog wat verder laten drogen, terug gestart en liep normaal. 's avonds een ritje gedaan, op een bepaald moment trek ik op en heeft de wagen geen power, stottert wat alsof die maar op 3 cilinders loopt, maar vrij snel leek het alsof er nog een cilinder extra mee deed, daarna nog een en dan plots volle kracht... Hoe langer de rit (uiteindelijk een kwartiertje gereden) hoe beter het werd en uiteindelijk kwam het niet meer terug.
De dag nadien echter was het weer van dat...
Mijn vermoeden is dat er bij het reinigen onder het bobine deksel ergens water aan gekomen is wat slecht contact veroorzaakt heeft. Alles ziet er nog origineel uit, de geribbelde huls rond de bekabeling van de bobines is al behoorlijk broos geworden en brokkelt hier en daar af. Bij cilinder 6 zie ik groen geworden koper door de isolatie van de kabels...
De auto staat bij de garage nu, hun vermoeden is dat er olie en water onder de bobines gelopen is wat daar nu slecht contact veroorzaakt. Ik heb hen gevraagd (goed beseffende dat het een flinke duit gaat kosten) om alle bobines en de hele kabelboom te vervangen. Zo zijn die meteen ook weer 20 jaar goed.
Zijn er nog mogelijke oorzaken of dingen die ik beter (laat) controleren?
Ik weet 1 ding: als ik nog eens olie bijvul ga ik 7 keer controleren dat de dop er wel op staat voor ik de kap dicht doe...
Ik heb deze week iets ongelofelijk doms gedaan met m'n auto wat me eigenlijk m'n motor had kunnen kosten...
Om de 2 weken ofzo peil ik de olie eens, maar moet eigenlijk zelden bijvullen, deze week sinds lange tijd een half litertje bij gedaan. Terwijl ik bezig ben krijg ik telefoon, blablabla, gesprek gedaan, intussen begint het te regenen, motorkap dicht, klaar voor de rit van de volgende dag. Ik had een rit van 35 km te doen, waarvan 25 autosnelweg. Alles gaat goed, maar na een 15 km moet ik een tunnel door en ruik ik plots verbrande olie, voor me rijdt een oud busje dat een rookpluim geeft, dus ik maak me weinig zorgen en rij verder. Autosnelweg af, provinciale weg op, nog 5 km te gaan. Plots sta ik voor een rood licht en ruik ik weer olie, tegelijk zie ik rook vanonder de kap komen! Meteen aan de kant gaan staan, motorkap open en het was een nachtmerrie! Blijkbaar had ik in m'n verstrooidheid de dop er niet op gedraaid, heel het blok volledig onder de olie, roken waar de olie op de uitlaat druipt... Meteen de dop erop gedraaid (die lag wonderwel nog bovenop het blok) en alles beginnen afvegen met vodden. Olie gepeild, niks aan de stok... Het litertje wat in de koffer ligt er dan maar in gegoten, opnieuw gepeild, oef, boven minimum. Op die manier verder kunnen rijden, natuurlijk met een behoorlijke stank.
Thuisgekomen heb ik alles laten afkoelen, de olie weer op peil gebracht en daarna de hele motorruimte schoongemaakt met motorreiniger en (voorzichtig) met de tuinslang afgespoeld. Een uurtje laten drogen, gaan kijken, bleek er olie te komen vanonder het deksel waar de bobines onder zitten... Natuurlijk was die ruimte ook goed onder gelopen... Dat maar even losgemaakt en op dezelfde manier gereinigd. Toen alles zo goed als droog was de auto even gestart, maar dat was niet van harte... Hevig schudden, alsof die maar op 3 of 4 cilinders liep... Ook sterke geur van onverbrande benzine, leek wel alsof die ofwel veel te rijk liep ofwel geen ontsteking had in in enkele cilinders. Nog wat verder laten drogen, terug gestart en liep normaal. 's avonds een ritje gedaan, op een bepaald moment trek ik op en heeft de wagen geen power, stottert wat alsof die maar op 3 cilinders loopt, maar vrij snel leek het alsof er nog een cilinder extra mee deed, daarna nog een en dan plots volle kracht... Hoe langer de rit (uiteindelijk een kwartiertje gereden) hoe beter het werd en uiteindelijk kwam het niet meer terug.
De dag nadien echter was het weer van dat...
Mijn vermoeden is dat er bij het reinigen onder het bobine deksel ergens water aan gekomen is wat slecht contact veroorzaakt heeft. Alles ziet er nog origineel uit, de geribbelde huls rond de bekabeling van de bobines is al behoorlijk broos geworden en brokkelt hier en daar af. Bij cilinder 6 zie ik groen geworden koper door de isolatie van de kabels...
De auto staat bij de garage nu, hun vermoeden is dat er olie en water onder de bobines gelopen is wat daar nu slecht contact veroorzaakt. Ik heb hen gevraagd (goed beseffende dat het een flinke duit gaat kosten) om alle bobines en de hele kabelboom te vervangen. Zo zijn die meteen ook weer 20 jaar goed.
Zijn er nog mogelijke oorzaken of dingen die ik beter (laat) controleren?
Ik weet 1 ding: als ik nog eens olie bijvul ga ik 7 keer controleren dat de dop er wel op staat voor ik de kap dicht doe...