Pagina 1 van 3
Volvo Assistance in de praktijk...
Geplaatst: 09.09.2006 - 20:28
door Battlecruiser
Tja, weer terug van weggeweest: 2 weken met de auto naar Italië en meteen weer terug met het vliegtuig naar Rome en vandaag heelhuids geland op Eindhoven.
Met het vliegtuig is alles goed, met de auto niet...
Ik kreeg tijdens het verblijf in Italië op een onbenullige helling van een paar kilometer naar beneden ineens de gevreesde waarschuwing: "versn.bak service spoed"+ een brandend lambdasonde lampje.
Beneden aan de helling bleek de automaat niet meer in de 1 en de 2 te willen rijden.
Meteen Volvo Assistance gebeld (het was 30 aug) en mijn eigen garagechef in Deventer.
De Assistance wilde aanvankelijk een italiaanse wegenwacht eropaf sturen, maar dat leek hen na overleg met de Deventer garagechef een overbodig plan. Inmiddels had ik van die chef de tip gekregen om de zekeringen 14, 16, 18, 20 (onder de motorkap)eruit te halen en na 10 min. terug te stoppen om de bak te resetten. Daarna wilde hij wél in 1 en 2, maar de melding bleef uiteraard. Een noodprocedure voor de korte afstand (dus zo niet terugrijden naar huis, zei hij).
De auto werd netjes opgehaald binnen 2 uur door een Volvogarage uit Trento.
De volgende ochtend (donderdag) was hun advies: hele versn.bak vervangen voor 4000,-. Dat leek de Assistanceman een beetje te gemakkelijk en dus werd besloten om de auto te vervangen door een tijdelijk exemplaar en de Volvo naar NL. te brengen, waar hij voor een aanzienlijk lager bedrag gerepareerd zou worden.
So far, so good.
Maar die vervangende auto moest een beetje snel, want ik wilde zaterdag thuis zijn, omdat ik een nacht later weer weg moest naar Rome. Beetje aandringen en de Assistancemensen riepen de ANWB te hulp, omdat ze blijkbaar niet snel genoeg een andere Volvo daar konden krijgen.
Een juf van de ANWB belde 's middags dat ik een auto op kon halen (die worden dus niet bezorgd!), 80 km verder in een dorpje bij Bolzano. Neem de taxi maar, zei ze, toen ik vroeg hoe ik in 's hemelsnaam in dat gat moest komen.
Afijn, een par uur later en 176,- lichter (slik!) (ze vergoeden bij de IRK slechts openbaar vervoer kosten....), kreeg ik een hele vuile, maar hele goede nieuwe VW Passat Station 2.0 FSI mee van Logicx.
Beresterke motor heeft dat ding en aardig luxe voor een VW, maar de stoelen zijn balle. Ook al was zelfs de lendesteun electrisch in te stellen; na een honderd kilometer of wat kreeg je rugpijn. En ik kan het weten, want ik ben 1250 kilometer achter ellkaar naar huis gereden (in mijn Volvo geen centje rugpijn...).
Maar waar blijft mijn Volvo nou? Ze zeiden bij de ANWB dat dat nog weken kon duren. Dus nu op 9 september staat ie nog steeds (hoop ik) bij die dealer in Trento tussen de 2e hands wagens en niet bj een mafiosi (hoop ik niet).
Pas als in NL is, kan mijn garage gaan kijken en repareren. Ondertussen rijd ik rond met mijn ouwe Mercedes.
Dus: ze helpen je wel degelijk bij Volvo Assistance, maar snel? Hmmm, hoe gaat het dan als je onderweg naar huis brokken krijgt? Moet je dan ook 24 uur wachten op een vervangende niet-Volvo?
En kosteloos gaat het al helemaal niet (zie de taxinota)...
Geplaatst: 09.09.2006 - 20:42
door Renkel
Welkom terug, ik zou dat geen fijn idee vinden om mijn auto acher te moeten laten in Italië, en die taxi kosten zijn ook niet te verhalen op de ANWB?? Dit is mij wel gelukt in toen wij pech hadden in Frankrijk.
Geplaatst: 09.09.2006 - 21:05
door Paul
Jeetje wat een verhaal zeg, ik rij in Spanje altijd naar de bergplaats van de ANWB, industrieterrein in zo'n dorp vanaf de snelweg.
En zie daar altijd auto's op een trailer staan, schitterende nieuwe volvo's en volkswagens.
En dan op het terrein zie je kapotte sleurhutten enzo. Wel zuur hoor!
Sterkte en hopelijk komt de auto snel terug!
Geplaatst: 09.09.2006 - 22:10
door Gast
Nou nou, wat een verhaal! Ik zou het ook niet zo veel vinden als mijn auto daar een tijd stond (wat als er daar iets mee gebeurd?). Ben benieuwd hoe het af gaat lopen en wat het kost om het te gaan maken. ( heb dezelfde auto als jij zoals je wel weet).
Piet
Geplaatst: 09.09.2006 - 22:52
door Gast
Volvo Assistance = ANWB = Logicx?
Logicx = ANWB!
Wat = Volvo Assistance?
Niks dus.

Re: Volvo Assistance in de praktijk...
Geplaatst: 09.09.2006 - 23:24
door s80t6
Battlecruiser S80 schreef:
Beneden aan de helling bleek de automaat niet meer in de 1 en de 2 te willen rijden.
En ook niet in de 4, dat is een veiligheidsmodus van de versnellingsbak.
even aan en uit en hij schakeld weer normaal.
De versnellingsbakcomputer heeft, waarschijnlijk door de helling, niet acceptabele waarden door gekregen waardoor die meteen in zijn beveilingingsstand is geschoten. Daar hoort het Lambdasonde lampje ook bij.
denk niet dat je je al te veel zorgen moet maken en je zeker geen bak rivisie moet laten aanpraten.
Denk dat je door laten het reinigen (of nog beter vervangen) van je gasklephuis grotendeels de problemen hebt verholpen. een vuil gasklephuis geeft de computer van de versnellingsbak sneller het idee dat er iets niet in de haak is, met als gevolg de door jou beschreven melding.
Geplaatst: 10.09.2006 - 09:28
door Gast
@battlecruiserS80, ik heb mij wel eens laten vertellen dat een bakrevisie bij een transmissie specialist een stuk voordeliger is als bij de dealer. Ik dacht zo'n 1500,- euro. Is toch een stuk minder dan die 4000,- euro van die nieuwe bak die je zegt.
Piet
Re: Volvo Assistance in de praktijk...
Geplaatst: 10.09.2006 - 10:59
door Battlecruiser
s80t6 schreef:Battlecruiser S80 schreef:
Beneden aan de helling bleek de automaat niet meer in de 1 en de 2 te willen rijden.
En ook niet in de 4, dat is een veiligheidsmodus van de versnellingsbak.
even aan en uit en hij schakeld weer normaal.
De versnellingsbakcomputer heeft, waarschijnlijk door de helling, niet acceptabele waarden door gekregen waardoor die meteen in zijn beveilingingsstand is geschoten. Daar hoort het Lambdasonde lampje ook bij.
denk niet dat je je al te veel zorgen moet maken en je zeker geen bak rivisie moet laten aanpraten.
Denk dat je door laten het reinigen (of nog beter vervangen) van je gasklephuis grotendeels de problemen hebt verholpen. een vuil gasklephuis geeft de computer van de versnellingsbak sneller het idee dat er iets niet in de haak is, met als gevolg de door jou beschreven melding.
Interesssante info!
Heb je daar ervaring mee? Is dat bij meer mensen voorgekomen?
Geplaatst: 10.09.2006 - 11:40
door Gast
Mijn gasklephuis heeft het ook begeven, maar dan in de heuvels van de Ardennen.
Flink afremmen op de motor, 1 X gas geven en het was gedaan.
Ik heb een Bi-Fuel en op LPG rijden was gelijk niet meer mogelijk (veilige modus).
Maar zouden ze bij Volvo, waar ook ter wereld, niet weten dat dit gelijk storingen kan geven op andere onderdelen van de auto?
Zou het dus zo kunnen zij zoals @S80T6 aangeeft, het een, het gevolg is van het andere?
Ik verbaas mij nergens meer over bij Volvo, maar alleen de ETM lijkt mij sterk.
Als het wel zo is, moeten een hoop mensen zich gaan schamen.
Enkele voetreis Italie?? :roll:
Geplaatst: 10.09.2006 - 11:45
door Ben
Ik heb intussen geleerd dat een auto het zonder alle computers die er ingebouwd zijn, niet meer doet. Als er mechanisch iets stuk weet de computer het niet meer.
In vliegtuigen heb je dan een reservesysteem (of 2 of 3) maar bij auto's is dat (nog) niet het geval. Stuk is stuk.
Maar dat is niet exclusief Volvo hoor. Heeft elke moderne auto last van.
Geplaatst: 10.09.2006 - 11:59
door Paul
Ja, mijn huisgenoot heeft een 307 en die heeft van zijn vorige eigenaar blijkbaar achteraf niet elk jaar de Peugeot dealer gezien, waardoor al de modificaties (lees software updates) niet goed zijn uitgevoerd. Vervolgens later wel updates op gekomen, maar vanuit die eerste periode mist hij updates waardoor nu heel die computer flipt.
Na 10 sec rijden, AIRBAG STORING etc etc
Maar er komt nu een nieuwe computer in. Of het op kosten is van Peugeot geen idee... Maar goed het is dus een bekend verschijnsel!
Geplaatst: 10.09.2006 - 13:23
door Ben
Dat leert maar weer hoe belangrijk het is om de auto regelmatig aan de Volvo computer te hangen.
Geplaatst: 10.09.2006 - 14:13
door bart simpson
Ben schreef:Dat leert maar weer hoe belangrijk het is om de auto regelmatig aan de Volvo computer te hangen.
Bij regulier onderhoud worden dat soort updates wel weer GRATIS gedaan en met alle repect voor het "mannetje op de hoek", hij heeft deze updates niet en hij kan het daardoor niet.
Geplaatst: 10.09.2006 - 14:37
door VolvoRob
@bart: er zijn "mannetjes op de hoek" die dit wel kunnen. Mijn garagist is geen officieel Volvo dealer maar heeft wel toegang tot de software updates etc.
Geplaatst: 10.09.2006 - 14:41
door bart simpson
VolvoRob schreef:@bart: er zijn "mannetjes op de hoek" die dit wel kunnen. Mijn garagist is geen officieel Volvo dealer maar heeft wel toegang tot de software updates etc.
Een enkeling kan dat misschien wel, het leeuwendeel die "alle merken" doen zeer zeker niet, dat merk je aan auto's waar geen dealerhistorie bijzit, die hebben te vaak last van dingen waar na tijdige updates geen last meer van had geweest.
Re: Volvo Assistance in de praktijk...
Geplaatst: 10.09.2006 - 14:45
door s80t6
Battlecruiser S80 schreef:
Interesssante info!
Heb je daar ervaring mee?
Jazekers, anders had ik het niet geweten.
Ik kan het niet met absolute zekerheid zeggen natuurlijk, mede gezien je een 'normale' bak i.p.v. Geartronic. Waarschijnlijk krijg je de melding TMC-000C te zien straks.
Mocht het wel zo zijn dan komt de volvo uitleescomputer zowiezo ook met de melding ECM-903C (storing ETM) maar dan moet de auto nu, als ie stationair loopt, ook een onregelmatig toerengedrag laten zien. En bij bepaalde snelheden (bv. van 80 naar 120) wat vreemd acceleratiegedrag vertonen.
handige link wat de ETM problematiek aangaat:
http://www.matthewsvolvosite.com/chat/p ... 78855bfff0
Daar is al zoveel over gesproken... Ook over al dan niet aansprakelijk. Ik weet dat Volvo in Amerika coulance regelingen heeft voor dat ETM gebeuren, maar dat had te maken met de overschreden emissie waarden wat wettelijk is geregeld daar. (of bij de wet verboden is moet ik eigelijk zeggen):
heb ik even terug gezocht:
Regarding the ETM issue, this topic is handled differently by different markets. As you say, Volvo Cars of North America have decided to take a very generous approach since the consequences of a malfunctioning ETM is in conflict with their legislation. It has to do with their very strict legal demands regarding exhaust emission. In other markets it is handled case by case and the vehicle's history is one part of the approach that the market in question will have. Some markets do not consider this to be a problem at all, it is looked upon as a normal wear and tear issue and the case handling will not differ from any other case handling.
Ik weet dat er een rivisiebedrijf is in NL die een modificatie heeft voor de geartronic bak (geen idee of dat voor jouw bak ook geldt) dan komt er een exrta uitsparing in, of iets wat nu van aluminium is wordt in een andere (sterkere legering of ander metaal) maar hoe dat precies zit weet ik niet. is hier wel over geschreven op het forum.
Maar ik denk dat het allemaal genoeg meevalt, waarschijnlijk zie je de problematiek na een reset niet meer terug. dan was het de helling die de bak in de war heeft gemaakt. Klinkt mij het meest logisch in de oortjes...
Laat je vooralsnog geen andere bak aanpraten. brrrr
wat ik niet snap is de tip van de 'Deventer garagechef' over het resetten van de bak, want ik heb geleerd dat je de bak niet kan resetten.
Geplaatst: 10.09.2006 - 19:52
door Battlecruiser
Bedankt voor de info.
De garagechef moest er ook even naar zoeken, maar volgens hem werd de bak e.d. gereset door die 4 zekeringen er 10 minuten uit te halen. Over het algemeen is hij altijd zeeeeeer precies op de hoogte van allerlei slimme oplossingen voor nare problemen.
Geplaatst: 10.09.2006 - 20:08
door s80t6
hij heeft er ongetwijveld veel meer verstand van als ik, een monteur bij mijn dealer vertelde 't me
Geplaatst: 10.09.2006 - 21:04
door Gast
Soms zijn er dingen die je eerst meegemaakt moet hebben om het te weten! Het is te hopen dat alles daarmee verholpen is. We zullen het afwachten!
Piet
Geplaatst: 11.09.2006 - 09:35
door V480-S60
'T is druk bij de Anwb met repatriëren.
De wagen van mijn zwager staat ook al twee weken in de Ardennen.
Hopenlijk heeft ie em vandaag terug.