Turbo probleem of iets anders **Opgelost vervuiling wastegate**
Geplaatst: 17.09.2017 - 17:26
door Migaddo
Hi,
Ik heb sinds kort een probleem met mijn vermogen.
Wat is er aan de hand?
Bij een koude start gebeurt het soms dat de turbo niet werkt. Ik krijg geen melding in het display en kan wel gewoon 120 km/u rijden, al duurt het wel wat langer voor ik de snelheid behaal.
Cruise control werkt dan ook gewoon. Hij schiet dus niet in zijn noodloop.
Als ik de motor uitzet en weer aan, heb ik weer alle vermogen tot mijn beschikking.
Foutcode bij uitlezen is P2263 Turbo/supercharger boost system performance.
Er heeft al een onderzoek plaats gevonden, dit heeft echter niets opgeleverd. Probleem speelde bij de garage niet.
Hebben jullie een idee waar gekeken moet worden?
Vacuumklep is reeds vervangen maar heeft euvel niet verholpen.
Alvast dank voor meedenken.
Betreft V50 2.0D 2004 \ 497000km
Re: Turbo probleem of iets anders
Geplaatst: 17.09.2017 - 20:26
door toppertje
om na een koude start de turbo zo te belasten is iig NIET aan te raden!
er zitten meerdere boostcontrollers die mischien een verkeerde waarde afgeven.
Re: Turbo probleem of iets anders
Geplaatst: 17.09.2017 - 21:55
door MartijnAbel
toppertje schreef:
om na een koude start de turbo zo te belasten is iig NIET aan te raden!
er zitten meerdere boostcontrollers die mischien een verkeerde waarde afgeven.
Waar haal jij in vredesnaam weg dat hij de turbo extra belast?
Nergens uit het hele verhaal komt naar voren dat hij de turbo anders belast dan wat handig is.
@TS, al eens gekeken of je ergens de turbodruk mee kunt meten? Bijvoorbeeld een obd dongle o.i.d.
Wat vaak wel kapot gaat of minder wordt, is de TCV.
Re: Turbo probleem of iets anders
Geplaatst: 18.09.2017 - 14:51
door Migaddo
Turbo wordt bij koude start niet extra belast, wanneer je zoveel KM in een bepaalde auto hebt gereden voel je dat de auto anders reageert, hier is geen extra druk op turbo voor nodig.
@ MartijnAbel, Als de motor koud is en het probleem aanwezig is, geeft hij aan dat de Boost op 2.0 Bar stationair staat, wanneer het wel normaal werkt staat boost stationair op 0.0 bar terwijl onder vollast (warme motor) deze naar 1.2 bar schiet.
(Uitgelezen met bluetooth dongle en Torque)
Afgelopen zaterdag wel even een uur met 3.5 tot 4.0K toeren gereden om de motor en turbo wat meer te belasten, Boost bleef tussen 0.3 en 0.4 Bar hangen waarbij performance prima te noemen was.
Is de TCV het zelfde als een vacuumklep?
Nu even kijken of het probleem weer optreedt.
Dank in ieder geval voor de reacties.
Re: Turbo probleem of iets anders
Geplaatst: 18.09.2017 - 17:51
door toppertje
MartijnAbel schreef:
toppertje schreef:
om na een koude start de turbo zo te belasten is iig NIET aan te raden!
er zitten meerdere boostcontrollers die mischien een verkeerde waarde afgeven.
Waar haal jij in vredesnaam weg dat hij de turbo extra belast?
Nergens uit het hele verhaal komt naar voren dat hij de turbo anders belast dan wat handig is.
@TS, al eens gekeken of je ergens de turbodruk mee kunt meten? Bijvoorbeeld een obd dongle o.i.d.
Wat vaak wel kapot gaat of minder wordt, is de TCV.
nou nou, niet direct zo vijandig reageren!!
ik lees dat de TS vind dat zijn turbo na een koude start niet werkt, en de de auto dan wel 120km/u wil.
om te constateren dat je turbo niet of minder werkt, zal je toch wel wat vermogen moeten vragen,en dit gebeurd dus direct na een koude start begreep ik.
Re: Turbo probleem of iets anders
Geplaatst: 18.09.2017 - 18:18
door Migaddo
@toppertje
Ik ben wellicht niet heel erg duidelijk geweest excuses daarvoor.
Heenreis naar mijn werk is ca. 40 km.
1e kilometer is 30 zone
Vervolgens 3 kilometer 50 zone
Vervolgens 8 kilometer 80 zone
Vervolgens 23 kilometer 120 zone
Vervolgens 3 kilometer 80 zone
Afsluitend 3 kilometer 50 zone
Als ik het goed heb zou de turbo al bij ca 1500 r\pm werking treden , dus ook zonder de motor te mishandelen merkbaar moeten zijn.
Ik ben zuinig op mijn auto en zal hem daarom ook niet mishandelen. Zie ook mijn kilometerstand met eerste turbo erin.
Onderhoud en er goed voor zorgen is voor mij verplicht.
Huidige km stand 497000
Eigenaar sinds 2011 met 240000 op de teller.
Re: Turbo probleem of iets anders
Geplaatst: 18.09.2017 - 18:54
door Blade
Staat de vgt af en toe misschien vast?
Niet gek na bijna 5 ton.
Inlaat en dergelijke zal wel VOL roet zitten.
Re: Turbo probleem of iets anders
Geplaatst: 18.09.2017 - 19:14
door Migaddo
Hi, EGR is bij 240k afgedopt.
Kan het dat de vgt alleen vastzit (heel soms) na afkoelen van de motor, en dat na de 2e start weer loskomt?
Zou hij dan niet in zijn noodloop terecht moeten komen?
Re: Turbo probleem of iets anders
Geplaatst: 18.09.2017 - 20:50
door MartijnAbel
Migaddo schreef:
Turbo wordt bij koude start niet extra belast, wanneer je zoveel KM in een bepaalde auto hebt gereden voel je dat de auto anders reageert, hier is geen extra druk op turbo voor nodig.
@ MartijnAbel, Als de motor koud is en het probleem aanwezig is, geeft hij aan dat de Boost op 2.0 Bar stationair staat, wanneer het wel normaal werkt staat boost stationair op 0.0 bar terwijl onder vollast (warme motor) deze naar 1.2 bar schiet.
(Uitgelezen met bluetooth dongle en Torque)
Afgelopen zaterdag wel even een uur met 3.5 tot 4.0K toeren gereden om de motor en turbo wat meer te belasten, Boost bleef tussen 0.3 en 0.4 Bar hangen waarbij performance prima te noemen was.
Is de TCV het zelfde als een vacuumklep?
Nu even kijken of het probleem weer optreedt.
Dank in ieder geval voor de reacties.
Hmm, daar gaat dus al iets mis. Als de auto stationair draait, dien je onderdruk te hebben, dus een -0.4 a -0.6
Ik verdenk de TCV.
Re: Turbo probleem of iets anders
Geplaatst: 18.09.2017 - 22:22
door Blade
Ik had dat stuk niet eens gelezen. Stom.
Als de waardes kloppen van martijn, dan ga ik daarin mee.
Maar problemen met vgt turbos zijn er wel meer, door roetafzetting gaan de schoepen vastzitten.
Re: Turbo probleem of iets anders
Geplaatst: 19.09.2017 - 07:19
door Migaddo
Dank voor jullie bijdrage
Na het belasten van de motor afgelopen zaterdag is het probleem niet meer voorgekomen. (fingers Crossed)
Het klopt overigens dat er wel een onderdruk is, daar heb ik een andere meter voor.
Boost deze geeft de turbo druk weer in Bar
Vacuum geeft een waarde van 0.5 ben even kwijt in welke eenheden.
Re: Turbo probleem of iets anders
Geplaatst: 19.09.2017 - 22:11
door MartijnAbel
Migaddo schreef:
Dank voor jullie bijdrage
Na het belasten van de motor afgelopen zaterdag is het probleem niet meer voorgekomen. (fingers Crossed)
Het klopt overigens dat er wel een onderdruk is, daar heb ik een andere meter voor.
Boost deze geeft de turbo druk weer in Bar
Vacuum geeft een waarde van 0.5 ben even kwijt in welke eenheden.
Gelukkig, wel onderdruk dus :-p
De TCV is de turbo control valve, die regelt de druk af, zodat je niet teveel druk e.d. hebt.
Gelukkig dat het opgelost is! Goed om te horen
Re: Turbo probleem of iets anders
Geplaatst: 27.09.2017 - 10:03
door Migaddo
Inmiddels weer 2K verder en het probleem is na het "zwaarder belasten" van de motor niet meer voorgekomen.
Inmiddels 499500 op de klok, op naar de 500K.
Ben een weekje in Frankrijk en het blijft heerlijk hoe de wagen de heuvels op en af gaat