Center speaker als carkit speaker aangesloten.

Alles over Audio - Video, Navigatie en communicatie in de auto
Plaats reactie
Janvis
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 25.09.2017 - 10:13

Hallo allemaal,

Ik ben vanmorgen lekker met de volvo aan het klussen geweest en wil jullie deze info niet onthouden want wellicht dat meer mensen het interessant vinden.

Mijn auto is voorzien van een HU-850 met externe versterker.

De vorige eigenaar had er al eens een Parrot MKi9200 in laten zetten maar het geluid van de speaker was niet echt geweldig, het was me ook al opgevallen dat het geluid niet via de speakers van de auto ging dus daarom ben ik op onderzoek uit gegaan.
Na het demonteren van de radio en midden console kwam ik er achter dat er in de tunnel een klein speakertje was weg gefrommeld waar dus geen al te best geluid in zat. Ook bleek er een enorme overdosis aan draden aan de carkit module te zitten dus ik ben eens flink gaan opruimen.

Toen ontstond het idee dat het wel gaaf zou zijn als ik de center speaker voor de carkit zou kunnen grbuiken, ik had al schema's uitgeprint van de auto en was al tot de conclusie gekomen dat de center speaker niet via de versterker ging maar als enige speaker rechtstreeks door de radio wordt aangestuurd. Dan maakte het wel erg aantrekkelijk om te gaan proberen om die speaker via de Parrot te gaan laten gaan zodat hij normaal gewoon als center speaker dienst doet maar als ik wordt gebeld moet het de speaker van de Parrot worden.

Achter op de HU-850 zit o.a. 1 groene stekker, op positie 10/11 zitten draden met de kleur grijs en grijs/rood. Met de multimeter heb ik eerst gecontroleerd of het daadwerkelijk de speaker was alvorens ik de draden ging doorknippen. Nadat ik daar rond de 5 Ohm had gemeten durfde ik het aan om de draden daadwerkelijk door te gaan knippen. Daarna heb ik aan de 4 uiteinden AMP verbinders geknepen en 2 stukken speakerdraad naar de Parrot geleidt. Op 1 van de witte aderparen van de Parrot was het losse speakertje aangesloten dus ik wist wat de uitgang was van de Parrot, op die draden heb ik dan ook de draden gemonteerd die naar de center speaker gaan. Vervolgens heb ik de andere draden, die dus van de HU komen, aan de andere witte draden van de Parrot gemaakt. Hierdoor word de uitgang van de radio standaard gewoon doorverbonden naar de speaker waardoor hij nog steeds gewoon als center speaker dienst doet, echter wanneer je gaat bellen wordt de speaker omgeschakeld en heb je perfect geluid van de gene aan de andere kant van de lijn.

Enige wat ik nu nog moet doen is een extra draad monteren in de connector op positie 6, dat is namelijk de mute ingang van de radio, wanneer die dan met de ground wordt verbonden gaat de radio op mute en komt er "telefoon" in het display te staan (als ik de info, gevonden op het net, goed heb begrepen). Helaas is die aansluiting standaard niet bedraad dus ik moet even kijken hoe ik aan de juiste soort pin kom die ik vervolgens in de stekker kan klikken, wellicht dat de dealer daar uitkomst kan bieden, of iemand moet nog een afgeknipte stekker hebben waar hij/zij niks meer mee doet, dan probeer ik daar een pin uit te halen ;-) .

Met 1 ding ben ik minder handig geweest, ik heb met uitgebouwde radio en los liggende stekkers de auto op contact gezet omdat de stoel naar achteren moest. Nu heb ik dus een melding in het display dat er een storing in het SRS systeem is. Ik ga er vanuit dat het geen echte storing meer is maar gewoon een storing uit het geheugen die even gereset moet worden. Ik beschik helaas nog niet over een DICE en VIDA dus morgen na het werk maar even langs de dealer om de storing te laten resetten, of is er heel misschien iemand in de omgeven van Assen die een DICE heeft en me hiermee kan/wil helpen??? O-)

Ik hoop dat anderen wat met mijn verhaal kunnen :-)
Groeten Jan Willem Visser
-------------------------------------
V70 D5 185 PK Edition Sport 2007
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Mooi verhaal! SRS kan je (laten) resetten.
Plaats reactie

Terug naar “Audio - Video - Navigatie - Communicatie”