Pagina 1 van 1

T8 aandrijflijn

Geplaatst: 20.10.2017 - 13:52
door TomXC60
Beste Forumgangers

Ik heb me zitten verdiepen in de T8 aandrijflijn van Volvo.
Dit met de komst van mijn eigen wagen.

Je hebt 3 aandrijvende elementen:

Afbeelding
De licht aangepaste T6 benzinemotor met Supercharger en Turbo welke (volgens Volvofolder, kom ik later op terug) 235Kw en 400 N·m genereert.

Afbeelding
De C-ISG unit, dit is een Geïntegreerde Elektro Motor-Generator welke 34 kW en 150 N·m genereert. Te vinden tussen de versnellingsbak en de T6 motor, fungeert als starmotor, generator bij afremmen, het opladen van da accu's via de motor en extra boost in de Powermodus.

Afbeelding
En de ERAD (Electric Rear Axle Drive) welke de achterwielen aandrijft, 65 kW en 240 N·m genereert. Ook generator tijdens het afremmen.

De positie van deze onderdelen bevind zich dus hier:
Afbeelding

Deze opzet werkt als volgt in vermogenopbouw:
Afbeelding

Volvo geeft steeds zelf aan dat de T8 aandrijflijn 300KW en 650N.m genereerd,
In de folder is goed te lezen, ze tellen het vermogen en het koppel van de twee gewoon met elkaar op.

Goed te zien in het volgende filmpje:
[youtube]w6Og9oWeeoY?t=6m21s[/youtube]

Maar met bovenstaande grafiek verkeerd geïnterpreteerd, en het optelsommetje uit de folder, kom je uit, in de power stand, dat de T8 aandrijflijn 334Kw (454.42 Pk EU) levert en 800N.M koppel.Maar dit klopt niet.
De C-IGM haalt zijn piekvermogen voor dat de benzinemotor deze haalt, dus een mooie optelsom kan hier helaas niet gebeuren.

Verdiept lijkt het dat de T6 en T8 benzinemotor iets van elkaar verschillen, wat puur 2pk vermogen verschilt tussen deze, dus de aanname in de folder klopt niet dat beide motoren hetzelfde zijn in pk's.

Maar nu de grote uitkomst, het elektrische vermogen komt dus uit op 99kw en 390N.m, dat is flink veel meer dan aangegeven in de folder
(het verschil met de C-IGM).
Hierdoor heeft de T8 dus een elektrisch vermogen van 134.739pk(+47pk) en een flink koppel van 390N.m (+150N.m).
En heeft dus altijd AWD.



Hoe we dit kunnen testen zonder rollenbank:
Heeft iemand al eens op een besneeuwde weg zijn pure stand gebruikt?
Als mijn aanname klopt zou hij dan op beide assen moeten slippen.

Bronnen:

http://www.greencarcongress.com/2015/05/20150517-xc90.html
https://www.carlist.my/news/understanding-worlds-most-advanced-plug-hybrid-suv-volvo-xc90-t8/42482/
https://www.media.volvocars.com/us/en-us/media/pressreleases/154731/volvo-cars-introduces-twin-engine-technology-in-worlds-most-powerful-and-cleanest-suv

Re: T8 aandrijflijn

Geplaatst: 22.10.2017 - 20:06
door erichendri
Leuk, interessant en verhelderend.

Eric

Re: T8 aandrijflijn

Geplaatst: 23.10.2017 - 09:51
door NielsPHEV
In de sneeuw slipt de auto gewoon achter en start dan de ICE om voor tractie te krijgen dit doen zowel de V60TE en de T8 op die manier

Wel is het zo dat de opgave van vermogens voor PHEV wat schimmig is de ICE verzorgt het vermogen voor zowel de aandrijving als voor het instant houden van een minimale accucapaciteit in het geval van power of AWD, het vermogen kan dus uiteindelijk nooit meer zijn dan wat de ICE opwekt. Wel kun je het vermogen uit de accu gebruiken maar dat is maar heel even, de capaciteit van de accu is minder dan 10 kW. Voordeel blijft het instant koppel wat maakt dat de T8 lichtvoetig voelt en de GT6 in de V60TE best te ruimen is en niet traag over komt

Re: T8 aandrijflijn

Geplaatst: 23.10.2017 - 22:58
door v60pih

Re: T8 aandrijflijn

Geplaatst: 24.10.2017 - 11:12
door RoaldH
NielsPHEV schreef: In de sneeuw slipt de auto gewoon achter en start dan de ICE om voor tractie te krijgen dit doen zowel de V60TE en de T8 op die manier

Wel is het zo dat de opgave van vermogens voor PHEV wat schimmig is de ICE verzorgt het vermogen voor zowel de aandrijving als voor het instant houden van een minimale accucapaciteit in het geval van power of AWD, het vermogen kan dus uiteindelijk nooit meer zijn dan wat de ICE opwekt. Wel kun je het vermogen uit de accu gebruiken maar dat is maar heel even, de capaciteit van de accu is minder dan 10 kW. Voordeel blijft het instant koppel wat maakt dat de T8 lichtvoetig voelt en de GT6 in de V60TE best te ruimen is en niet traag over komt
Met Polestar tuning en snelheden onder de 120 km/h heeft de V60D6 iets meer dan 300pk (om weer terug te vallen naar 235 à 240pk als de accu te leeg is).

Re: T8 aandrijflijn

Geplaatst: 24.10.2017 - 11:14
door RoaldH
v60pih schreef: Z'n kleinere broer: https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... mJOn0-sMDJ
Idd. Hier zie je dat de ERAD in een hogere versnelling en bij een hoge snelheid en toerental wordt afgeschakeld en je dan maximaal 270 à 275 pk haalt.

Re: T8 aandrijflijn

Geplaatst: 25.10.2017 - 23:10
door Tukker999
v60pih schreef: Z'n kleinere broer: https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... mJOn0-sMDJ
Op 7 januari 2017 had deze een nieuwe eigenaar.
Gunnar had er schijnbaar genoeg van.

Re: T8 aandrijflijn

Geplaatst: 26.10.2017 - 01:18
door v60pih
Nee hoor. Na 170.000km ingeruild op een andere v60 pih: https://www.autoweek.nl/autoreview/3950 ... -in-hybrid

Re: T8 aandrijflijn

Geplaatst: 15.11.2017 - 21:06
door erichendri
Als je heel goed kijkt zie je geen koppelomvormer zitten tussen de motor en automaatbak.
Zoals bij een aantal andere hybrids met de electromotor op deze plek neemt de ISG motor ook deze taak deels over.
Hij brengt dus de auto in beweging en daarna neemt de motor het over.
Dat is volgens mij ook de reden dat je de accu nooit helemaal leeg kunt rijden electrisch.
Daarna doet hij volgens mij qua aandrijving niks meer anders had volvo dat wel opgegeven.
Hij is niet nodig voor het soepel overschakelen van de versnellingen.

Overigens las ik een keer in een test van de T8 dat dit de enige hybride was waar je donuts mee kon maken in de sneeuw door
de elektromotor in de achteras.

Eric

Re: T8 aandrijflijn

Geplaatst: 18.11.2017 - 11:09
door RoaldH
erichendri schreef: Als je heel goed kijkt zie je geen koppelomvormer zitten tussen de motor en automaatbak.
Zoals bij een aantal andere hybrids met de electromotor op deze plek neemt de ISG motor ook deze taak deels over.
Hij brengt dus de auto in beweging en daarna neemt de motor het over.
Dat is volgens mij ook de reden dat je de accu nooit helemaal leeg kunt rijden electrisch.
Daarna doet hij volgens mij qua aandrijving niks meer anders had volvo dat wel opgegeven.
Hij is niet nodig voor het soepel overschakelen van de versnellingen.

Overigens las ik een keer in een test van de T8 dat dit de enige hybride was waar je donuts mee kon maken in de sneeuw door
de elektromotor in de achteras.

Eric
Volgens mij is de Aisin automaat identiek bij de T6/8 versies en hebben ze net als de v60d6 een koppelomvormer.

Re: T8 aandrijflijn

Geplaatst: 25.05.2018 - 20:18
door erichendri
Ik zat laatst nog eens te denken over dit onderwerp.
heeft de ISG ook niet als functie om de 4WD mogelijk te maken als de accu leeg is.
Lijkt mij erg handig onderweg naar op de besneeuwde autobaan en de klim op de bestemming.
Zonder de steun van deze ISG zal de accu al leeg zijn na 30 snelle km's.
Is het ook bekend tot hoe snel de XC90 4WD heeft??

Eric

Re: T8 aandrijflijn

Geplaatst: 26.05.2018 - 11:59
door RoaldH
Ja de ISG levert o.a. stroom voor de ERAD om AWD mogelijk te maken. In de standen AWD en Power zal de ISG de accu deels opladen om een buffer te hebben voor AWD.