Pagina 1 van 1
Remmen upgrade S60 MY17 D4 Nordic+ Sport
Geplaatst: 21.10.2017 - 22:32
door Jan480
Goedenavond allemaal,
even een korte vraag. sinds vorig jaar november rij ik een S60 D4, handgeschakeld, Nordic+ Sport. Nu vindt ik persoonlijk de remmen (met name voor) niet helemaal krachtig genoeg.
Dit heb ik in het verleden met mijn S60 uit 2001 ook zo ervaren. daar heb ik destijds T5 remmen met een grotere diameter op gezet, wat een stuk beter was.
Destijds kon dit heel makkelijk door andere afstandhouders voor de remklauwen te monteren i.c.m. grote remschijven.
Weet iemand toevallig of dit voor de huidige generatie ook zo kan? of dien ik dan meer aanpassingen te doen?

Re: Remmen upgrade S60 MY17 D4 Nordic+ Sport
Geplaatst: 22.10.2017 - 09:40
door Blue-Eyes
Je kan vragen of dit pas is te krijgen?
viewtopic.php?t=76483
Re: Remmen upgrade S60 MY17 D4 Nordic+ Sport
Geplaatst: 22.10.2017 - 17:05
door teebee
Ik vraag mij af..... met welke rijstijl moet je de constatering ervaren dat de standaard remmen ontoereikend zijn....
Is dit werkelijk een 'te kort' aan remkracht obv de gegeven schijf en omstandigheden/situatie (tijdig anticiperen) of is het iets anders.
Ik snap het persoonlijk nl in het geheel niet; ik hou best wel van een potje 'stevig rijden' (zonder te overdrijven) maar heb nimmer gemerkt dat ik een bocht oid niet meer 'voor zou kunnen remmen'.
Ik vraag me dan toch af: wellicht rijstijl wat matigen/aanpassen op gegeven omstandigheden ter plekke?
Re: Remmen upgrade S60 MY17 D4 Nordic+ Sport
Geplaatst: 22.10.2017 - 17:07
door Silver_R
Wat is de diameter van je huidige schijven? Heb nog een set van een V60 T6 liggen. 315 mm schijven, zeer waarschijnlijk plug and play.
Re: Remmen upgrade S60 MY17 D4 Nordic+ Sport
Geplaatst: 22.10.2017 - 18:05
door Blue-Eyes
Ik bemerkte met mijn fors aangepaste 335D, met enorme remmen (remmen achter groter dan de voorremmen van mijn V60), dat ik zoveel meer overhad als het overige verkeer dat dit een veilig gevoel gaf. Als ik de rem voor 100% intrapte klapt er gegarandeerd auto's achterop, mensen hebben geen idee hoe hard je kan remmen.
Zeker dat de gemiddelde Nederlander te weinig afstand houdt.
Je kan spelen met de afstand voor en achter je.
Helaas hebben 2 mensen het onderschat, 2 maal achterop geklapt, 2 maal forse schade, 2 maal schuld achterop (laat remmen, afstand).
Rem upgrade geeft meer marge. Nog beter is meer afstand te nemen

Re: Remmen upgrade S60 MY17 D4 Nordic+ Sport
Geplaatst: 22.10.2017 - 18:19
door CH Racing M900
Eens met Blue-Eyes, jij verwoordt exact het gevoel dat ik kreeg na montage van de Wilwood set.
De standaard remmerij van mijn 2007 T5 was identiek aan die van de XC90. Dus zeker niet slecht te noemen. Maar allemachtig, de Wilwood set was een andere league.
Re: Remmen upgrade S60 MY17 D4 Nordic+ Sport
Geplaatst: 22.10.2017 - 20:16
door teebee
Met als hoogstwaarschijnlijk resultaat dat het achteropkomende verkeer jouw (dus blijkbaar) grotere remkracht onderschat....
Tot zover een 'veilig gevoel'....
Re: Remmen upgrade S60 MY17 D4 Nordic+ Sport
Geplaatst: 22.10.2017 - 20:33
door OGA244
Je verlegt je eigen grenzen qua remmoment, je hebt aan den lijve al ondervonden dat anderen daardoor verrast werden.
Re: Remmen upgrade S60 MY17 D4 Nordic+ Sport
Geplaatst: 22.10.2017 - 23:12
door Blue-Eyes
Rechts of linksom. Mensen houden geen afstand. Weet iemand hoeveel afstand je moet houden als je 120 km/h rijdt? Het zal je verbazen....
Remmen van de voorganger mogen niets uitmaken. Je kan ook achter een sportwagen rijden, die hebben ook zulke remmen. Primair is afstand houden!
Grenzen verleggen. Ja en nee. Ja omdat het kan, maar dat was niet hoe ik dat zag. Nee, omdat ik niet bewust later ging remmen, maar wel veel meer rekening kon houden met diegene achterop, zelf net iets later kon remmen, mijn achterligger meer speling gaf.
Nogmaals, ik blijf herhalen, als mensen de afstand houden zoals voorgeschreven zijn er fors minder ongelukken. Maar ja, 10 seconden later thuis, 3 auto's voor je laten invoegen is een Nederlander niet waardig

Re: Remmen upgrade S60 MY17 D4 Nordic+ Sport
Geplaatst: 22.10.2017 - 23:35
door teebee
Deels eens
Maar linksom of rechtsom een fors hogere remkracht resulteert nu eenmaal in een effect welke de doorsnee voldoende afstand houdende automobilist zal verrassen.
En de menselijke factor zal die verrassing niet kunnen neutraliseren. Het gaat hier om iets wat 'buitengewoon' (anders dan normaal te verwachten) is, en daar houdt de menselijke geest geen rekening mee, logisch want dat zou resulteren in extreem defensief rijgedrag wat op zich ook weer een gevaarzetting creeert.'Voldoende' afstand houden is een relatief begrip, maar wat doorgaans als 'voldoende' wordt beschouwd is gebaseerd op 'normale' gedragingen, en daar valt mi extreem remgedrag niet onder.
Zie het als een soort wel / niet ABS effect; zo'n combi is een bewezen recept voor vroeg of laat een knaller.