Pagina 1 van 1

Servoinrichtingproblemen

Geplaatst: 01.11.2017 - 13:00
door belgian-tsm
Hallo,

Sinds paar weken, begint mijn auto raar zoemfreqentiegeluid te maken bij een motor van ongeveer 80 graden Celcius.

Het is vooral als je aan het stuur draait dat er rare geluiden komen, dus mijn vermoeden gaat uit naar servoinrichting, of servopomp.

De servoolie heb ik intussen goed bijgevuld, koelvloeistof ook ineens (stond op min)...

Eerst leek het even beter te gaan tot de motor volledig warm stond toen kreeg ik de geluiden weer bij het stuurdraaien.

Maar ook als ik rij met de wagen en gewoon rechtdoor rij, en je in toeren gaat, gaat het toerental gepaard met een freqentiezoemgeluid.

De wagen is een S80 van 2004 (Automaat). Vraag me af of een eventueel defecte servopomp na 13jaar mogelijk is.

Mijn S70 had dit in het begin van de 2e handsaankoop op leeftijd van 10jaar ook (gelukkig in garantie nog vervangen), blijkbaar zijn die servopompen gevoelig.


Zijn er nog S80 1e generatie rijders met deze problemen?

Re: Servoinrichtingproblemen

Geplaatst: 02.11.2017 - 16:54
door Carfreak
Dit is een bekend euvel voor zover ik weet. De stuurbekrachtigingspomp dient vervangen te worden of gereviseerd heb ik me ooit laten vertellen. Lekt hij ook?

Re: Servoinrichtingproblemen

Geplaatst: 04.11.2017 - 20:49
door Maurits@Parts4Swedes
Ik zou hem eerst eens goed ontluchten. Als het niveau te laag was toen je het reservoir bijvulde, kan hij misschien lucht aangezogen hebben. Dan gaat die pomp wel zoemen, gonzen. Dus banden goed hard oppompen en op een glad oppervlak zetten. Vervolgens het stuur geheel links en daarna geheel rechts draaien, uiteraard bij draaiende motor. Let intussen goed op het niveau in het reservoir. Een aantal keren herhalen. Hopelijk is hiermee het probleem verholpen, zo niet dan zou je het stuurhuis nog kunnen (laten) flushen. Bij het flushen (=spoelen) verwijder je verontreinigingen uit het systeem. Als je dit zelf wilt doen vind je op youtube vele video's van demonstraties, zoals deze.
Overigens kan bijvullen met de verkeerde olie ook zoemen veroorzaken. Er hoort groene olie in. Mocht je bij een demontagebedrijf voor een gebruikte pomp willen gaan kijken, let dan goed op of je het juiste type mee krijgt; er zijn nogal wat verschillen. Nieuw en origineel kosten deze dingen rond de vierhonderd euro.

Re: Servoinrichtingproblemen

Geplaatst: 08.11.2017 - 11:48
door belgian-tsm
Hallo,

De olie die ik er bij heb gedaan is groene van Volvo zelf. (Motorvloeistof die bijgevuld is van het merk Valma, deze is vermengt met het gene ze in de Volvogarage gebruiken).

Toen ik de olie heb bij gevuld heeft de wagen zeer lang gedraaid en heb ik inderdaad ook meerdere keren van links naar rechts zitten draaien.

Het enige waar ik iets drogere olie zie aan hangen is aan het het reservoir van de servopompolie en de darm ervan.

Want de pomp zelf die kan je direct goed ziet zitten als je de motorkap open doet (Diesel versie) En die ziet er nog proper uit.

Re: Servoinrichtingproblemen

Geplaatst: 25.12.2017 - 00:45
door belgian-tsm
Weet soms iemand of servopomp 8602733 die Volvo gebruikt, van welk merk die kan zijn, denk dan aan ZF bijvoorbeeld ?