Pagina 1 van 1
Maakt tunen de motor echt zuiniger?
Geplaatst: 03.11.2017 - 13:54
door brutetyphoon
Ik overweeg mijn T5 te laten tunen. Niet in eerste instantie voor de 30 pk meer, maar om de auto zuiniger te laten lopen. De vraag is alleen gaat hij er inderdaad zuiniger op worden, of is dat eigenlijk de smoes die je aan je vrouw verteld om de uitgave te rechtvaardigen
Wie heeft het laten doen en wat levert het uiteindelijk op?
Re: Maakt tunen de motor echt zuiniger?
Geplaatst: 03.11.2017 - 14:14
door CH Racing M900
Ik heb het met mijn voormalige V70 T5 uit 2007 laten doen. Standaard 260 PK. Naast de softwarematige tuning heb ik ook een 3" downpipe en een compleet 3" systeem vanaf de (sport) cat laten plaatsen. Daarnaast ook de inlaat aangepast. Vermogen na tuning zou ongeveer 330 PK moeten zijn. Sneller, jazeker. En hoe! Meetbaar zuiniger ? Misschien, maar in mijn geval niet. De auto rijdt door de tuning met name op het koppel zoveel fijner, dat je het vermogen ook meer gaat aanspreken.
Als je je zou kunnen inhouden, moet de motor na tuning gemakkelijker zijn vermogen kunnen leveren en onder gelijkblijvende omstandigheden zou de getunede motor dan zuiniger moeten zijn. Maar dat is de theorie.
Ik had - de mijne liep op LPi - altijd een verbruik van rond de 1:7,5 - over drie jaar gemeten met ca 25K per jaar. Waarvan ik de hard- en softwarematige tuning pas in het laatste jaar heb laten doen.
Hope this helps.
Re: Maakt tunen de motor echt zuiniger?
Geplaatst: 03.11.2017 - 14:42
door diesel01
CH Racing M900 schreef:
Ik heb het met mijn voormalige V70 T5 uit 2007 laten doen. Standaard 260 PK. Naast de softwarematige tuning heb ik ook een 3" downpipe en een compleet 3" systeem vanaf de (sport) cat laten plaatsen. Daarnaast ook de inlaat aangepast. Vermogen na tuning zou ongeveer 330 PK moeten zijn. Sneller, jazeker. En hoe! Meetbaar zuiniger ? Misschien, maar in mijn geval niet. De auto rijdt door de tuning met name op het koppel zoveel fijner, dat je het vermogen ook meer gaat aanspreken.
Als je je zou kunnen inhouden, moet de motor na tuning gemakkelijker zijn vermogen kunnen leveren en onder gelijkblijvende omstandigheden zou de getunede motor dan zuiniger moeten zijn. Maar dat is de theorie.
Ik had - de mijne liep op LPi - altijd een verbruik van rond de 1:7,5 - over drie jaar gemeten met ca 25K per jaar. Waarvan ik de hard- en softwarematige tuning pas in het laatste jaar heb laten doen.
Hope this helps.
+1 mijn XC heb ik laten helpen met Polestar en dan loopt hij stukken fijner.
Blért zo mooi de snelweg op en ja dat extra koppel is ook erg prettig, hij liep op diesel 1op11.
Maar goed het bouwt wel mooi snelheid op en golven van koppel mag wat kosten

Re: Maakt tunen de motor echt zuiniger?
Geplaatst: 03.11.2017 - 14:51
door +++t blijft behelpen+++
Nee natuurlijk niet.
of eigenlijk ja. De smoes om het aan je baas te verkopen
(thuis of op het werk)
Jouw voet bepaalt de overall zuinigheid.
Incidenteel kan na tunen het uitmaken dat bij een bepaalde snelheid van de auto het koppel anders is,
(PK = Koppel (Nm) x Motorsnelheid (rpm) / 5252.) en door meer koppel zuiniger is. Maar dat is alleen op heel specifieke momenten.
Re: Maakt tunen de motor echt zuiniger?
Geplaatst: 03.11.2017 - 16:23
door Tsjemp
Tuning late doen door Volvotune D5-205PK. Kom bijna een kilometer verder op een liter.
Re: Maakt tunen de motor echt zuiniger?
Geplaatst: 03.11.2017 - 16:49
door Carfreak
Idd een goede smoes naar de vrouw.
De mijne loopt niet zuiniger. Maar is wel retesnel. Da's ook wat waard

Re: Maakt tunen de motor echt zuiniger?
Geplaatst: 03.11.2017 - 17:13
door Holomeus
Ik heb vanmorgen toevallig mijn V60 T3 laten optimaliseren bij VolvoTune (fijne ervaring overigens). Nu heb ik dus nog geen harde gegevens maar de terugweg en en paar andere korte ritjes waren duidelijk zuiniger dan de heenweg (180 KM). Beide momenten was er veel drukte op de weg dus vergelijkbaar rustig moeten rijden. Over een aantal tankbeurten kan ik misschien wel iets meer zeggen.
Re: Maakt tunen de motor echt zuiniger?
Geplaatst: 03.11.2017 - 17:24
door Jelmer de Jong
Ik heb zo'n 60K mijn verbruik bijgehouden via Spritmonitor.de. De ene helft met de standaard 250PK, de andere helft met 310PK(Rica). Het verschil is 0.10L/100KM is het nadeel van de tuning.
Re: Maakt tunen de motor echt zuiniger?
Geplaatst: 03.11.2017 - 20:42
door 4wielen
Jaar voor de tuning gemiddeld 1:16,3. Jaar na de tuning 1:16,2. Maar ik heb wat euveltjes gehad na de tuning die invloed hadden op het gebruik, zoals een vastgelopen remklauw. Ik denk dat de conclusie is dat het verbruik gelijk is gebleven. Is toch netjes, ik heb wel 35 pk meer en het rijdt allemaal net wat lekkerder.
Re: Maakt tunen de motor echt zuiniger?
Geplaatst: 03.11.2017 - 21:25
door MartijnAbel
Zuinig met tuning? Zou je dat echt willen voor die paar euro besparing?
Ik ben blij dat mijn V50 gechipped is en heb er genoegen mee dat ik van 1 op 11 naar 1 op 9 ben gegaan, omdat ik het vermogen ook aanspreek.
Dus mijn inziens moet je het zeker doen voor het extra vermogen, maar niet voor de besparing van brandstof
Re: Maakt tunen de motor echt zuiniger?
Geplaatst: 04.11.2017 - 13:45
door Gouwe
Als je zuiniger wil gaan rijden moet je gewoon 100 gaan rijden i.p.v. 130 en korte en stadsritjes gewoon vermijden. Scheelt echt een slok op een borrel Met mijn XC90 (D5 met Polestar) reed ik gemiddeld per tank 1:13 en soms wel 1:14.
Re: Maakt tunen de motor echt zuiniger?
Geplaatst: 23.11.2017 - 20:15
door lscholten
Een T5 of D5 koop je toch niet voor de zuinigheid? Pak dan een T2 of D2 ofzoiets.
Mijn D5 is ook getuned en kan nou niet zeggen dat ie er zuiniger op geworden is. In theorie zou dat wel, maar volgens mij is dat verschil ten opzichte van je rechtervoet te verwaarlozen.
Re: Maakt tunen de motor echt zuiniger?
Geplaatst: 23.11.2017 - 20:41
door t5power
Mijn vorige T5 was getuned naar pakembeet 300 pk en reed even zuinig. Maar reed stuk lekkerder! Alle centen waard.
Onze 2.0D is ook getuned en is wel zuiniger, voorheen vaak 1 op 18 en nu is 1 op 19 en soms zelfs 20 makkelijk haalbaar.
Re: Maakt tunen de motor echt zuiniger?
Geplaatst: 24.11.2017 - 10:06
door Aad2000
Getunede D3 5 cilinder hier (Volvotune 163pk/400Nm --> 185pk/450Nm).
Jaar voor de tuning 27.315 km met 1.873,65 ltr. Jaar na de tuning 27.777 km met 1.855,72 ltr.
Voor de besparing hoef je het dus niet te doen. Wel voor de souplesse van de motor

Re: Maakt tunen de motor echt zuiniger?
Geplaatst: 24.11.2017 - 11:40
door Rha007
Ik heb hetzelfde: mijn D4 5 cilinder heeft een eco-tuning gehad door VolvoTune naar dezelfde specs. Het verbruik is hetzelfde gebleven, maar ik geniet elke dag van het koppel en de souplesse.
Re: Maakt tunen de motor echt zuiniger?
Geplaatst: 24.11.2017 - 11:47
door evert65
ik heb mijn V70 laten tunen zodat de 140 pk 170 is geworden, maar ik heb niet het idee dat hij zuiniger is geworden
Re: Maakt tunen de motor echt zuiniger?
Geplaatst: 12.12.2017 - 19:31
door gej
Ik heb dan wel geen T5, maar een D3 5 Cylinder
Deze is van 100Kw (Belgische 14% auto) naar 185 Pk gezet.
Verbruik zit zo rond de 6.5 liter/100 Km, maar ik ben wel een rustige rijder.
Paar 1000 Km na het tunen ging het mis met mijn turbo en roet etc, maar dat kwam omdat ik teveel onder de 2000 toeren/min reed.
Nadat ik op de snelweg bijna niet meer naar de 6 schakel, en de monteur mijn uitlaat heb leeg laten halen (zat bomvol met roet), is het verbruik weer stabiel 65 liter op 1050 Km.
Vorige auto was een S60 D5, met een verbruik van 7 liter/ 100Km.
Re: Maakt tunen de motor echt zuiniger?
Geplaatst: 13.12.2017 - 11:33
door Fulaks
Ik ben nu aan m'n 2de getunede V70, de eerste een 2.4D en nu een D4, en ik merk geen verschil in verbruik. Wanneer je het extra vermogen vaak aanspreekt zal het verbruik zeker stijgen. Bij gelijkblijvend rijgedrag zal de eventuele verbuikswinst haast niet merkbaar zijn. Die smile van oor tot oor wel, telkens je het gas intrapt.
Re: Maakt tunen de motor echt zuiniger?
Geplaatst: 13.12.2017 - 12:14
door RoaldH
Fulaks schreef:
Ik ben nu aan m'n 2de getunede V70, de eerste een 2.4D en nu een D4, en ik merk geen verschil in verbruik. Wanneer je het extra vermogen vaak aanspreekt zal het verbruik zeker stijgen. Bij gelijkblijvend rijgedrag zal de eventuele verbuikswinst haast niet merkbaar zijn. Die smile van oor tot oor wel, telkens je het gas intrapt.
Precies mijn ervaringen...