Pagina 1 van 3
Diesel of benzine?
Geplaatst: 21.11.2017 - 12:21
door mga1600
Kortgeleden reed ik met mijn - overigens heerlijke- XC60 T6 (VEA) met een levensgrote aanhanger over ‘grote’ afstand (350 km) waarbij het benzine verbruik spectaculair hoog werd (1:6,5 waar ik normaal 1:11 noteer) en dan ook nog bij een gematigde snelheid (95 tegenover een normale 120-130). Daar schrok ik van omdat het in onze plannen ligt om in de komende jaren regelmatig met een caravan op stap te gaan door Europa.
Nog niet direct aan de orde, maar ik interesseer me wel erg voor een V90 Cross Country als toekomstig troon-opvolger.
“Vroeger” was een diesel altijd flink duurder in aanschaf dan een vergelijkbare benzine auto, bij een V90 CC is dat niet meer zo, sterker nog bij deze modellen is het soms andersom!
Dan zou je dus zeggen dat het omslagpunt van bijvoorbeeld een T5 vs. D4 of een T6 vs. D5 ook flink lager moet zijn, want ik mag er toch vanuit gaan dat diesels flink zuiniger zijn dan gelijkwaardige benzine de auto’s? Het verschil aan de pomp is meer dan 30 cent en het verschil in MRB is iets van 800 euro per jaar.
Ik kwam niey-wetenschappelijk -rekening houdend met de lagere aanschaf prijs - tot de rare conclusie dat een diesel altijd tot besparing zou moeten leiden bij deze auto’s ongeacht het jaar-kilometrage.
Wie heeft daar een betere mening over?
Re: Diesel of benzine?
Geplaatst: 21.11.2017 - 12:34
door mga1600
Nog even ter aanvulling: een D4 is 2000 euro minder duur dan een T5 en een D5 is 4400 euro goedkoper dan een T6. Allemaal op basis van automaat (en AWD).
Re: Diesel of benzine?
Geplaatst: 21.11.2017 - 12:37
door lint
Ik heb geen betere mening misschien een aanvulling, je hoort steeds vaker dat de toekomst van de dieselmotoren onder druk komt te staan, is wel iets om ook rekening mee te houden voor het berekenen van toekomstige gebruikskosten.
Re: Diesel of benzine?
Geplaatst: 21.11.2017 - 12:50
door Fredhead
En vergis je niet in het verbruik met een diesel.
Het is uiteraard lager dan dat met een benzine auto, maar je rijd niet ineens zuinig
Re: Diesel of benzine?
Geplaatst: 21.11.2017 - 15:46
door sbv
veel kleine/korte stukjes zijn niet bevorderlijk voor moderne diesels.
Re: Diesel of benzine?
Geplaatst: 21.11.2017 - 16:20
door Msuidgeest
Mijn ervaring met een S90 uit 1997 was dat het verbruik met caravan nauwelijks hoger was. Gewoon een 3 liter automaat met een caravan van ongeveer 1350 kg. De huidige x5 verbruikt zomaar 20% meer dan als er niets achter hangt. Misschien is het meerverbruik per auto gewoon geen vast gegeven.
Re: Diesel of benzine?
Geplaatst: 21.11.2017 - 16:30
door IV39
Tiss toch lastig te berekenen, bij ongeveer 14000KM heb je het verschil met de MRB eruit.
Re: Diesel of benzine?
Geplaatst: 21.11.2017 - 17:54
door mga1600
Msuidgeest schreef:
Mijn ervaring met een S90 uit 1997 was dat het verbruik met caravan nauwelijks hoger was. Gewoon een 3 liter automaat met een caravan van ongeveer 1350 kg. De huidige x5 verbruikt zomaar 20% meer dan als er niets achter hangt. Misschien is het meerverbruik per auto gewoon geen vast gegeven.
Dank voor het meedenken!
Met mijn eigen V70n D5 van weleer was het verschil ook niet groot, dat was sowieso een zuinige auto waar ik ‘los’ gemakkelijk 1:14,5 mee haalde. Een XC60 is natuurlijk hoger en zwaarder en heeft de stroomlijn van een tuinhuisje. Ik merk ook al dat een beetje tegenwind al een heel verschil kan maken in verbruik. Dat is ook de reden dat ik overweeg om tzt weer naar een wat lagere auto als de V90CC over te stappen, dat moet alvast weer wat schelen...!
De T6 4 cilinder is een hele fijne, krachtige, stille en soepele motor met vermogen en koppel genoeg om fluitend een aanhanger van 2000 kg te trekken, maar zelfs een ritje met lage aanhanger waarmee je dingen naar de stort brengt zie je al direct terug in het verbruik, maar dat deert niet omdat dat maar een klein stukje is.
Aan de andere kant zie mezelf niet echt genieten van een vakantiereis met een caravan achter de auto met zo’n doorgeschoten verbruik. Dat beperkt me dan teveel, vandaar mijn overweging om misschien toch maar weer te gaan dieselen.
Ik realiseer me dat diesel als brandstof maatschappelijk nu al onder een vergrootglas ligt, maar daar komt benzine de komende jaren vast en zeker ook wel terecht als vol- elektrisch rijden breder toegankelijk wordt, dus in hoeverre je dat nu in de overwegingen moet meenemen is moeilijk.
Verder redeneerde ik dat een V90 op benzine ook wel zo ongeveer 1:10 a 1:11 zal rijden in de praktijk ( met mijn rijstijl) met een losse auto, ik schat zo maar in dat de diesel versie onder diezelfde omstandigheden 1:13 a 1:14 zal rijden. Met de huidige brandstofprijzen is het verschil in MRB er dus inderdaad al na 13000-14000 km bereikt zoals IV39 zegt. Bij gebruik met een caravan er achter wordt het verschil denk ik veel groter en als je per jaar een flink eind met een zo’n ding rond rijdt zou dat punt dus wat eerder bereikt worden. En dan is er nog het verschil in aanschafwaarde wat ook voor diesel pleit. Vanaf 20000 per jaar ‘loop je dan bijna binnen’.....toch?
Wat een luxe problemen, he?.......
Re: Diesel of benzine?
Geplaatst: 21.11.2017 - 20:27
door V480-S60
Mijn V70n 2.5T AWD Geartronic5 doet gem. 10.5 liter/100km. Met 1600 kg Polar aan de haak 14.5 liter/100 km. Afgelopen zomer was dat met 3500 caravankilometers elke 450 km tanken. Mooi een dagtrip. Ik maak mij echt niet druk om dat verbruik. Dat calculeer ik in bij mijn vakantiebudget.
Ter vergelijk. Mijn S60 D5 163 pk Geartronic5 deed solo 6 liter/100 km. Met 1500 kg Delta erachter 9.5 liter/100 km.
Nu is diesel in Frankrijk en Zweden (mijn vakantielanden) bijna even duur als benzine (en over het algemeen duurder dan in Nederland) dus daar heb je al minder voordeel.
Re: Diesel of benzine?
Geplaatst: 21.11.2017 - 20:36
door jalex_h
Belangrijkste vraag is hoe je de auto dagelijks gebruikt. Zijn het veel korte ritjes, dan ben je op termijn beter af met een benzine omdat de EGR hier niet goed tegen kan. Maar anders heb je diesel er al snel uit.
En even in perspectief: afgelopen zomer reed ik met een V70 D4 en 1500 kg aan de haak zo rond de 1:7. Welliswaar met een wat hogere snelheid dan bij jou (zo rond de 105) maar toch..
Re: Diesel of benzine?
Geplaatst: 21.11.2017 - 21:30
door t5power
Het punt is denk ik dat een motor (ook al is het een 4 pitter) onder dikke last gewoon veel brandstof nodig heeft. Maar dit zelfde torretje is dan vervolgens onder de standaard omstandigheden een stuk zuiniger dan zijn voorgangers. In mijn XC90 ligt een v8 met ongeveer zelfde aantal pks als jouw t6 maar ik moet nu al moeite doen om 1:8 te halen.... laat staan als ik er straks een caravan achter hang (al zal het verschil ws niet zo groot zijn als met jouw xc60). Dus "geniet" van je 1 op 11 en draai het knopje met gebruiksgegevens tijdens de vakantie maar even uit!
Re: Diesel of benzine?
Geplaatst: 21.11.2017 - 22:09
door DB200
Ik las vorige week in Trouw dat moderne auto's ca 40% meer verbruiken in de dagelijkse praktijk dan op papier. Vroeger was het verschil max. 10%. Dat herken ik. Mijn Golf diesel uit '86 deed al 1:20 en mijn Passat met sjoemelsoftware uit 2014 deed dat ook. En als ik hier zo lees geldt dit ook voor Volvo.
Ikzelf zou kiezen voor diesel vanwege het koppel, maar moderne diesels kunnen niet goed tegen korte ritjes.
Is een Youngtimer (XC70n D5 AWD) voor erbij misschien een leuk alternatief?
Re: Diesel of benzine?
Geplaatst: 21.11.2017 - 22:16
door Hans oet Twent
Caravan en diesel is een prima combinatie. Een V8 benzine/lpg met caravan ook.
Wat vind je plezierig.....? Feit is dat pk's niet zo van belang zijn. De NM's daarentegen zijn het belangrijkste. De 'rust' van een diesel kan heerlijk zijn. Het is maar wat je zelf fijn vindt. Rekensommetje maken..... mijn D4 zat op de lange weg met 1700kg Fendtje op ca 1 op 10.... bij ca 100/105. Max in 5e versnelling.
De eventuele meerkosten van een diesel zullen in de praktijk meevallen. Zeker als je vaker met de caravan op pad gaat. Ik wist het wel...... zeker als het financieel kan.
Re: Diesel of benzine?
Geplaatst: 21.11.2017 - 23:11
door Fredhead
Ikzelf ben na krap 10 jaar dagelijks dieselen over gestapt naar een auto op lpg.
Zonder iets aan de haak hoorde je mij er niet over en ondanks dat het echt een uitstekende trekker was heb ik hem binnen een jaar omgeruild voor weer een diesel.
Nu waren daar meer redenen voor, maar zodra er iets aan de haak hangt vind ik het veel fijner rijden.
Re: Diesel of benzine?
Geplaatst: 23.11.2017 - 18:51
door vaudi
Msuidgeest schreef:
Mijn ervaring met een S90 uit 1997 was dat het verbruik met caravan nauwelijks hoger was. Gewoon een 3 liter automaat met een caravan van ongeveer 1350 kg. De huidige x5 verbruikt zomaar 20% meer dan als er niets achter hangt. Misschien is het meerverbruik per auto gewoon geen vast gegeven.
Het verschil met of zonder caravan is procentueel aanzienlijk. Bij vergelijkbare snelheden verbruik je zo maar meer dan 50% - 70% meer.
Re: Diesel of benzine?
Geplaatst: 23.11.2017 - 19:57
door Fredhead
Zo groot heb ik het verschil nooit gemeten.
De S60 ging van 1 op 13 naar 1 op 10 en de Santa Fe van 1 op 8 op lpg maar 1 op 6 op benzine met wat aan de haak.
Hangt het er ook maar net vanaf wat je gaat trekken natuurlijk, verbruik in mijn geval is met een knappe trailer aan de haak gemeten.
Re: Diesel of benzine?
Geplaatst: 25.11.2017 - 13:54
door Swisskid
Een exact omslagpunt berekenen is meestal niet zo simpel als het lijkt. Er zijn vier factoren die een grote rolspelen: 1) Brandstofverbruik, 2) Prijs v.d. Brandstof, 3) Belastingen (MRB) en 4) Afschrijving. Met name de laatste factor is de afgelopen twee jaar, sinds het begin van "Dieselgate", voor Diesels een nogal onzekere factor geworden.
Mocht "de overheid" (Staat en/of Gemeenten) het gebruik van Dieselauto's de komende jaren gaan beperken, dan zal de afschrijving op Dieselauto's flink omhoog gaan. Het kan zelfs zijn dat de restwaarde in NL nihil wordt. Alleen de exportwaarde is dan nog relevant.
Drie jaar geleden heb ik zelf een nieuwe V70 Diesel aangeschaft (zie onder). Als ik nu weer voor de keuze zou staan, dan zou ik nu eerder een benzine-auto kopen. De toekomst van de Dieselauto is, wat mij betreft, erg onzeker geworden, met alle consequentie's van dien.
Succes bij je keuze...

Re: Diesel of benzine?
Geplaatst: 25.11.2017 - 13:56
door Blue-Eyes
Alle factoren spelen een rol, immers moet je appels met appels vergelijken.
Alleen zaken die voor benzine als diesel even duur zijn mag je aan de kant schuiven. Neem dus bijv. ook onderhoud mee. Diesel onderhoud is misschien duurder, of juist niet, etc.
Anderzijds, op basis van de 4 genoemde factoren is wel een goede degelijke benadering nodig. Het gaat echt niet om de laatste paar centen om het exacte omslagpunt te berekenen.
Ik geloof er niets van dat iets 10 km voordeliger is dat je dan daarvoor kiest. De meeste mensen nemen een bandbreedte en gevoel, naast deze berekening wat je kader vormt.
Re: Diesel of benzine?
Geplaatst: 25.11.2017 - 20:11
door BendW
Nederlanders bekijken het anders dan Belgen,de wegentaksen en vooral dieseltaksen zijn veel duurder dan in België en dan is het verschil van prijs in brandstof nog...De keuze in België is veel simpeler,DIESEL!!! België heeft 70%diesels rond rijden van al de ingeschreven wagens die in België rondrijden en staat op de 4de plaats van de grootste diesel landen van Europa...Voor de Belg is de keuze voor diesel snel gemaakt.
Re: Diesel of benzine?
Geplaatst: 25.11.2017 - 22:29
door peere
Diesel of benzine... Die vraag hebben wij onszelf ook gesteld en na een aantal Volvo's met benzine motor toch besloten om voor een diesel te gaan.
Het is een V60 Cross Country geworden met een D4 drive-e motor. Of het goedkoper is of duurder hebben we niet echt doorgerekend want we wilden gewoon een diesel. Onze laatste V50 hebben we 8 jaar gehad en toen die wegging stond er 125.000 km op de teller. Daar we de auto privé rijden hebben we geen omkijken naar bijtellingen of andere zaken die het fiscaal aantrekkelijker zouden maken of juist niet.
Inmiddels zitten we met de V60 al aardig boven ons eigen gemiddelde, dus we zijn duidelijk meer gaan rijden sinds we dieselen, dit heeft deels misschien ook te maken met het nieuwtje ervan en deels omdat we tijdelijk door omstandigheden meer moesten reizen. Qua verbruik is het wel een stuk leuker geworden. De wegenbelasting is weliswaar fors duurder maar iedere 100 kilometer gebruiken we toch 6 liter brandstof minder. De laatste V50 was naar ons idee niet echt zuinig en we hadden regelmatig spijt dat we toen geen diesel besteld hadden. Iedere kilometer is in elk geval puur genieten en vooralsnog geen spijt dat we over gestapt zijn op een diesel.
Wat de toekomst gaat brengen voor de dieselmotoren is afwachten maar voorlopig blijft de V60 nog geschikt voor alle steden. Ooit zal er voor ons misschien ook een PIH of volledig elektrisch aangedreven Volvo komen. Alleen om die privé te rijden in deze tijd weet ik niet of dat financieel al zo voordelig is. Voorlopig hebben wij bewust voor een diesel gekozen puur omdat we een diesel wilden rijden.