Pagina 1 van 2

Totale kosten V60 PIH MY13

Geplaatst: 21.11.2017 - 22:23
door RichieB
Nu ik morgen mijn V60 PIH MY13 Pure Limited ga inruilen heb ik de totale kosten berekend over de 56 maanden dat ik hem heb gereden. De vaste kosten (aanschaf - inruil - subsidie + verzekering + banden/wielen + beurten + reparaties) waren ex BTW €46.416, dat is €829 per maand.

Weet iemand nog wat de lease bedragen waren in 2013 voor 60 maanden 120.000 km ?

Re: Totale kosten V60 PIH MY13

Geplaatst: 21.11.2017 - 23:24
door XC30
Die van mij deed eind 2013 1080 euro per maand excl btw en verzekering bij Volvo Carlease. Wel obv van 150k. En hier zit natuurlijk nog de rente-factor in. Maar netjes gedaan. Komt daar je 10k extra afschrijving weer terug.

Nog een vraag, hoeveel km he je nu elektrisch gereden en hoeveel totaal?

Re: Totale kosten V60 PIH MY13

Geplaatst: 22.11.2017 - 06:43
door Paul
En waar ga je hem op inruilen?

Re: Totale kosten V60 PIH MY13

Geplaatst: 22.11.2017 - 08:19
door IV39
Ik betaal nu eur 980 voor de D6, 60 mnd en 25K per jaar. Maar dat is een 2014 model.

Re: Totale kosten V60 PIH MY13

Geplaatst: 22.11.2017 - 09:49
door RichieB
Paul schreef: En waar ga je hem op inruilen?
Tesla Model S uit 2016, zie ander draadje elders..
XC30 schreef: Nog een vraag, hoeveel km he je nu elektrisch gereden en hoeveel totaal?
Dat kan alleen de dealer uitlezen geloof ik. De meter van mijn laadpaal geeft 10175.91 kWh aan. Daar komt nog wel iets bij van laden onderweg, op vakanties, etc. Ik heb in totaal 5062 liter diesel getankt voor totaal €6239,31 inclusief BTW. Met 18 cent per kWh (incl BTW) kom ik op de totale variabele kosten van €6754 ex BTW = €121 per maand.

Als je bedenkt dat een accu vol laden 11 kWh kost en je daarmee ongeveer 40km kan rijden dan kom ik op 925 volle accu's = 37.000 km elektrisch. Op 102.000 km totaal op de teller van de auto.

Re: Totale kosten V60 PIH MY13

Geplaatst: 22.11.2017 - 11:06
door IV39
Dan heb je 1:13 met de diesel gereden als ik het snel uitreken... dan zou wel kunnen maar ik denk dat je net iets minder electrisch hebt gereden en iets zuiniger met de diesel... is mijn eigen ervaring. Ik haal de 35km met een volle accu.

Re: Totale kosten V60 PIH MY13

Geplaatst: 22.11.2017 - 11:53
door RichieB
Zelf als ik 35km pak voor een volle accu kom ik maar op een verbruik van 1:14 op diesel. Als de diesel aanspringt zijn het meestal niet mijn meest zuinige ritjes. ;-)

Re: Totale kosten V60 PIH MY13

Geplaatst: 22.11.2017 - 12:10
door edraket
Hoe kan het dat de D6 zo onzuinig is? Ik rijd de D5, dus 215 pk diesel met automaat, gelijk aan de motor in de D6. Mijn auto rijdt 1:17 waarbij ik ook de standkachel nog regelmatig gebruik.

Re: Totale kosten V60 PIH MY13

Geplaatst: 22.11.2017 - 12:39
door RichieB
Mijn gemiddelde snelheid op diesel zal hoger zijn dan 100 km/u. Op de langzamere stukken rij ik elektrisch. Overall heb ik een verbruik van 1:20 inclusief standkachel.

Re: Totale kosten V60 PIH MY13

Geplaatst: 22.11.2017 - 16:09
door Summum
edraket schreef: Hoe kan het dat de D6 zo onzuinig is? Ik rijd de D5, dus 215 pk diesel met automaat, gelijk aan de motor in de D6. Mijn auto rijdt 1:17 waarbij ik ook de standkachel nog regelmatig gebruik.
Wat dacht je van 350 kg aan extra (accu)gewicht?

Re: Totale kosten V60 PIH MY13

Geplaatst: 22.11.2017 - 16:46
door +++t blijft behelpen+++
Summum schreef:
edraket schreef: Hoe kan het dat de D6 zo onzuinig is? Ik rijd de D5, dus 215 pk diesel met automaat, gelijk aan de motor in de D6. Mijn auto rijdt 1:17 waarbij ik ook de standkachel nog regelmatig gebruik.
Wat dacht je van 350 kg aan extra (accu)gewicht?
Geen wonder dat die D6en niks meer waard zijn. Wie wil dat privé aanschaffen?
Dat hele PIH verhaal dus gewoon een farçe gebleken. maar dat wisten we al

Goed voor het belastingvoordeel van de mensen die er in rijden. Dat gun ik ze van harte overigens.

Ik rij met mijn 120 PK D2tje zuiniger dan 1 op 18.
en die kost in bijtelling meer dan een D6 maar in aanschaf (of leasebedrag) veel minder.

Re: Totale kosten V60 PIH MY13

Geplaatst: 22.11.2017 - 16:52
door Jelmer de Jong
En als het voordeeltje met de wegenbelasting wegvalt is die van jou nog eens 550.- per jaar goedkoper.

Re: Totale kosten V60 PIH MY13

Geplaatst: 22.11.2017 - 18:14
door Summum
+++t blijft behelpen+++ schreef:
Summum schreef:
edraket schreef: Hoe kan het dat de D6 zo onzuinig is? Ik rijd de D5, dus 215 pk diesel met automaat, gelijk aan de motor in de D6. Mijn auto rijdt 1:17 waarbij ik ook de standkachel nog regelmatig gebruik.
Wat dacht je van 350 kg aan extra (accu)gewicht?
Geen wonder dat die D6en niks meer waard zijn. Wie wil dat privé aanschaffen?
Dat hele PIH verhaal dus gewoon een farçe gebleken. maar dat wisten we al

Goed voor het belastingvoordeel van de mensen die er in rijden. Dat gun ik ze van harte overigens.

Ik rij met mijn 120 PK D2tje zuiniger dan 1 op 18.
en die kost in bijtelling meer dan een D6 maar in aanschaf (of leasebedrag) veel minder.
Dat het een farçe zou zijn is echt onzin. Ja voor mensen die 70k km per jaar rijden en nooit laden wel.

Het effect van een D6 (of eigenlijk iedere hybride) valt of staat met de wijze van gebruik. Ik heb met mijn D6 Twin Engine over zo'n 45k km nu een gemiddeld dieselverbruik van 3,1 l/100km, oftewel ruim 1:32 gerealiseerd. En dat bij zo'n 25000 km per jaar. Maar mijn woon-werkverkeer kan ik meestal volledig elektrisch doen, en als ik langere ritten moet maken probeer ik ook op de bestemming een laadpaal op te zoeken als het even kan. Maar er zitten bij mij ook ritten bij naar Italië, Oostenrijk, Frankrijk en Denemarken die voornamelijk op diesel zijn afgelegd.

Ik denk dus dat het concept voor mijn situatie zeer wel geslaagd is. Of de elektrisch afgelegde kilometers per saldo ook goedkoper zijn dan de dieselkilometers is echter iets wat ik waag te betwijfelen...daarvoor hoef je het naar mijn mening niet te doen.

Re: Totale kosten V60 PIH MY13

Geplaatst: 22.11.2017 - 19:54
door RoaldH
Summum schreef: Dat het een farçe zou zijn is echt onzin. Ja voor mensen die 70k km per jaar rijden en nooit laden wel.

Het effect van een D6 (of eigenlijk iedere hybride) valt of staat met de wijze van gebruik. Ik heb met mijn D6 Twin Engine over zo'n 45k km nu een gemiddeld dieselverbruik van 3,1 l/100km, oftewel ruim 1:32 gerealiseerd. En dat bij zo'n 25000 km per jaar. Maar mijn woon-werkverkeer kan ik meestal volledig elektrisch doen, en als ik langere ritten moet maken probeer ik ook op de bestemming een laadpaal op te zoeken als het even kan. Maar er zitten bij mij ook ritten bij naar Italië, Oostenrijk, Frankrijk en Denemarken die voornamelijk op diesel zijn afgelegd.

Ik denk dus dat het concept voor mijn situatie zeer wel geslaagd is. Of de elektrisch afgelegde kilometers per saldo ook goedkoper zijn dan de dieselkilometers is echter iets wat ik waag te betwijfelen...daarvoor hoef je het naar mijn mening niet te doen.
Ik zit na 88.000 km aan 3,6L/100 km. Van die 88.000 is bijna 45% elektrisch (volgens de dealer). Met mijn vorige auto reed ik over 90.0000 km 7,5L/100km. Dit was met een BMW 520dA Touring. Als je thuis kunt laden is elektrisch rijden voordeliger. Maar gelukkig ligt mijn dak vol met zonnepanelen.

Re: Totale kosten V60 PIH MY13

Geplaatst: 22.11.2017 - 20:18
door jp-v60
ik rijd zo'n 40.000 per jaar en laad 1 a 2x per dag en zit op een gemiddelde van 1 op 23. Daar zitten ca 5 ritten Oostenrijk bij per jaar waar de snelheid erg hoog ligt gemiddeld.
Dus het concept werkt bij mij ook prima.
Het is alleen jammer dat je straks niet meer de combi elektro en diesel kan kopen.

Re: Totale kosten V60 PIH MY13

Geplaatst: 22.11.2017 - 20:22
door Millimetervreter.
Ook hier gaat het concept prima op, na twee jaar en 60.000 km nu een verbruik van 2.9 op de 100 km, ik laad zowel thuis als op mijn werk en verder overal waar ik een laadpaal zie :)
Ik vind het ook leuk om elektrisch te rijden.

Re: Totale kosten V60 PIH MY13

Geplaatst: 23.11.2017 - 14:31
door Paul
Mijne staat nu met 16000km op 3,5l/100km, maar ik zit de laatste tijd vaak in Belgie en dan trek ik hem behoorlijk door als ik terug rij. Hopelijk deze week ook laadpalen daar :)

Re: Totale kosten V60 PIH MY13

Geplaatst: 23.11.2017 - 19:28
door vaudi
+++t blijft behelpen+++ schreef:
Geen wonder dat die D6en niks meer waard zijn. Wie wil dat privé aanschaffen?
Dat hele PIH verhaal dus gewoon een farçe gebleken. maar dat wisten we al



Ik rij met mijn 120 PK D2tje zuiniger dan 1 op 18.

Nou Nou. Het is maar net van welke kant je het kunt en wilt bekijken.....

Wij rijden met onze D6 ruim 1 op 30 - 40 gemiddeld. Waarbij er dagelijks geladen word. Ook kunnen we bij een aantal klanten vrij laden.

Daarnaast geeft alle overdaad aan power een gigantisch "rijk gevoel" Stil en moeiteloze aandrijving. Om over de trekeigenschappen met de caravan maar te zwijgen. Echt geen berg te hoog. Tel daarbij de luxieuze uitrusting en je hebt echt een top V60.
Als die amper meer zou kosten dan een V60 D2, dan wist ik het wel.

Uiteraard is de afschrijving van een D2 gunstiger, maar de komende 3 jaar is de wegenbelasting bij de D2 veel meer dan bij de D6.

Voor particulieren die elke dag thuis kunnen laden is die D6 ook opeens ook heel aantrekkelijk geworden.
Koop er een voor een scherpe prijs. Doe er een reparatie verzekering overheen en ook het extra risico is dan voorlopig afgedekt.

Heb je iets met het Hybrid systeem, dan kun je er veel lol aan beleven. Ben je sceptisch of vind je het leuk om met de tegenstanders mee te praten, blijf er dan vanaf.
Gelukkig heeft een ieder de keuze vrij binnen het eigen budget.

Re: Totale kosten V60 PIH MY13

Geplaatst: 24.11.2017 - 07:02
door Millimetervreter.
@Vaudi +1 :)

Re: Totale kosten V60 PIH MY13

Geplaatst: 24.11.2017 - 10:09
door RichieB
Wat goed is om te weten: ik heb bij de inruil open kaart gespeeld mbt de import uit België. Dat moest wel omdat bij de RDW mijn catalogusprijs ex btw in het systeem staat. Vervolgens was de garagehouder erg verbaasd dat je aan niets kan zien dat het geen Nederlandse auto is. De datums bij de RDW kloppen, de KM historie staat er in, NAP is op te vragen, etc. Dus eigenlijk is het gewoon een Nederlandse Volvo die toevallig door een Belgische dealer is afgeleverd.