Pagina 1 van 3

EGR uitschakelen D4 190PK 2014

Geplaatst: 23.11.2017 - 18:32
door Migaddo
Beste allen,

Weet iemand een adres van een bedrijf (liefts gespecialiseerd in Volvo) die de EGR van de V40 D4 190PK uit kan schakelen zonder dat dit problemen met de APK oplevert?
Hier en daar al nagevraagd, en het schijnt dat dit in de computer nog niet aangepast kan worden (ik kan het verkeerd begrepen hebben).

Re: EGR uitschakelen D4 190PK 2014

Geplaatst: 23.11.2017 - 20:29
door eric vermeer
Waarom zou je dit willen?

Re: EGR uitschakelen D4 190PK 2014

Geplaatst: 23.11.2017 - 20:35
door Migaddo
Omdat ik goede ervaringen had met mijn v50 2.0d die vele malen fijner reed na het afdoppen. Uiteindelijk heeft deze 505000 km op de klok gehad waarna ik hem ingeruild heb.

Re: EGR uitschakelen D4 190PK 2014

Geplaatst: 23.11.2017 - 20:47
door edraket
Kan niet met de VEA diesel. Er zijn geen tuners meer die de moeite nemen omdat het straks ook verboden is.

Re: EGR uitschakelen D4 190PK 2014

Geplaatst: 23.11.2017 - 21:13
door eric vermeer
Migaddo schreef: Omdat ik goede ervaringen had met mijn v50 2.0d die vele malen fijner reed na het afdoppen. Uiteindelijk heeft deze 505000 km op de klok gehad waarna ik hem ingeruild heb.
De VEA D4 is een heel stuk verder doorontwikkeld als de 2.0D ford diesel, Ik zou een polestarchip eerder overwegen rijdt de auto echt een heel stuk fijner door het hogere koppel

Re: EGR uitschakelen D4 190PK 2014

Geplaatst: 24.11.2017 - 07:37
door Migaddo
Dank voor jullie reacties, de auto rijdt op zich heel erg fijn, waar het me meer om gaat is ook om vervuiling in de motor te voorkomen op de langere termijn. Op dit moment heeft hij 188000 gelopen.

Re: EGR uitschakelen D4 190PK 2014

Geplaatst: 24.11.2017 - 20:39
door komer
Autofuture Amersfoort

Re: EGR uitschakelen D4 190PK 2014

Geplaatst: 24.11.2017 - 21:48
door Kees Jan
Ik heb deze vraag enige maanden geleden uitgezet bij Rica, maar zij konden de EGR niet uitschakelen.
Ook ik maak mij voor de toekomst zorgen over de vervuiling van het motorblok.

Re: EGR uitschakelen D4 190PK 2014

Geplaatst: 28.11.2017 - 07:28
door Migaddo
Ik haal in ieder geval bij verre na de opgegeven verbruik niet.
Ik zit op 1:17 bij voornamelijk snelwegkilometer en 110 op cruise control.

Re: EGR uitschakelen D4 190PK 2014

Geplaatst: 28.11.2017 - 18:12
door Longone
Migaddo schreef: Ik haal in ieder geval bij verre na de opgegeven verbruik niet.
Ik zit op 1:17 bij voornamelijk snelwegkilometer en 110 op cruise control.
De specificaties uit de folder zijn op basis van opgewarmde motor, constant 85 km/u, harde banden en zonder airco.

In de praktijk kun je met een D4 190pk 1:24 halen, getuige: https://www.spritmonitor.de/de/uebersic ... owerunit=2

De meesten halen echter de 1:20 niet zoals je daar ziet en de slechtste blijft zelfs op 1:13 steken :)

Re: EGR uitschakelen D4 190PK 2014

Geplaatst: 28.11.2017 - 19:19
door Jelmer de Jong
Als je niet constant de straatstenen er uit rijdt maar wel vlot doorrijdt en 80% gebruik maakt van de snelweg dan is 1:17/18 geen slechte score.

Re: EGR uitschakelen D4 190PK 2014

Geplaatst: 28.11.2017 - 22:15
door Joh@n
1:17 is niet heel zuinig, maar je verbruik is logischerwijs wel afhankelijk van je gebruik. Ik ben zelf over 87000km op 1:19,6 gekomen waarbij er ook veel korte stukjes bij zitten. 1:22 met langere stukken was overigens verre van een probleem. Ik blijf het een wonderlijk ding vinden en mis die motor nog elke dag :)

Re: EGR uitschakelen D4 190PK 2014

Geplaatst: 29.11.2017 - 07:35
door Migaddo
Ik ben me er zeker van bewust dat mijn eigen manier van rijden van invloed is op mijn verbruik, tijdens mijn test heb ik niet anders gereden dan ik in de V50 2.0D deed, dat was dus mijn benchmark.

In de V50 haalde ik 1:21 gemeten aan de pomp en dus niet via de BC.
Verbruik was hoger toen de EGR van de V50 nog niet afgedopt was. Zat in de V50 overigens een Retrofit roetfilter.

Re: EGR uitschakelen D4 190PK 2014

Geplaatst: 18.01.2018 - 22:02
door chrisvv
Die egr is ook bij mijn d2 uit 2015 een probleem. Al diverse keren foutmeldingen gehad. Nu weer de egr koeler. Zou ook graag die klep en al die meuk laten verwijderen. Na deze v40 geen moderne auto meer voor mij. Drama's zijn het. Ook al kapotte stoelverwarming en motorpakking gehad. Geef mij maar een oude Japanner haha

Re: EGR uitschakelen D4 190PK 2014

Geplaatst: 19.01.2018 - 06:08
door V70/2.4D/2003
Als vervuiling van de EGR de angst is, overweeg dan een flush. De mannen in Elst van VolvoTune kunnen dat verzorgen.

Re: EGR uitschakelen D4 190PK 2014

Geplaatst: 19.01.2018 - 08:31
door Hans oet Twent
Wel de VEA D4 is een heerlijke motor. Ik heb er inmiddels bijna 200.000km met zo'n motor gereden. Over regenereren enz daar heb ik nooit wat van gemerkt. Nu moet ik wel zeggen dat ik de D4 in een auto had liggen van juni 2015 dus na alle modificaties. Ja ik heb 2x iets gemerkt waarvan ik dacht hij moet gereinigd worden. Dat is 1x preventief gebeurt. De auto kreeg toen meer lucht en hing fraaier aan het gas. Ondanks dat de auto met een zekere regelmaat moest gymnastieken. De mijne was een tot 109gram uitstoot geknepen variant. De huidige D4 is volgens mij een 120+gram geknepen variant.
De VEA D4 van voor 2015 hadden wat problemen maar zijn destijds terug geroepen voor een modificatie meen ik......

Re: EGR uitschakelen D4 190PK 2014

Geplaatst: 10.02.2018 - 21:04
door RZA
Al eens nagevraagd bij Unlimited Tuning in Amersfoort? Zij doen veel met elektronisch uitschakelen en afdoppen van EGR.

Re: EGR uitschakelen D4 190PK 2014

Geplaatst: 11.02.2018 - 08:36
door Frits V70
Ik zou ermee naar Volvotune gaan. Obbe kan je vast een goed advies geven.

Re: EGR uitschakelen D4 190PK 2014

Geplaatst: 28.01.2019 - 14:18
door reeper
Hallo, ik wil hier toch even op reageren al is het een onderwerp van een paar maande geleden.Echter voor mij heel actueel omdat ik met dezelfde problemen kampte. Mijn volvo V60 d4 auto my2015 met 145k op de teller begon foutmeldingen te geven. Eerst hikken en later het verafschuwde schilpadje.
Na wat rondvragen en mailen kwam ik uit bij Ultimated tuning in Amersfoort.
Zij hebben dus het probleem getackeld. Ik snapte niet echt wat ze deden, maar op hexadecimaal niveau maken ze veranderingen in de ECU.
Het resultaat is in ieder geval dat het probleem verdwenen is, de auto weer rijdt als nieuw. Soepel en zonder het hinderlijke hikken.
Hoop dat iemand iets heeft aan mijn bevindingen.

Re: EGR uitschakelen D4 190PK 2014

Geplaatst: 28.01.2019 - 19:50
door kistigun
Rica kan het inmiddels ook: https://www.rica.nl/nieuws.php?news=106