Pagina 1 van 1

Verminderde richting veiligheid qua verlichting

Geplaatst: 28.11.2017 - 07:12
door JTC30
Wat vinden jullie eigenlijk van de verminderde richting op veiligheid bij Volvo wat verlichting betreft.
Zoals bekend zijn op Europese modellen alle sidemarkers vóór verdwenen. Eerst verdween alleen de reflector, daarna ook het oranje lampje.

In de VS kwam ik afgelopen week de nieuwe XC60 tegen met rode knipperlichten achter, terwijl alle oudere modellen daar oranje hebben. Nu hebben alleen de Japanners daar nog oranje knipperlichten, en dat valt -daadwerkelijk- veel beter op.

Wat is de reden dat Volvo hierin meer de lokale standaard volgt IPV voor veiligheid kiest?
Wil Volvo daadwerkelijk zo'n premium imago, dat men bepaalde features maar laat vallen..
ik vind het jammer en zeker niet gewenst.
De sidemarkers vond ik wil typisch Volvo in Europa, hoewel het niet verplicht was. Later deed zelfs BMW nog even mee, en de Maserati Ghibli heeft het nog steeds..
De rode knipperlichten in de VS vind ik echt een hele grote achteruitgang, want het hoeft absoluut niet.

Re: Verminderde richting veiligheid qua verlichting

Geplaatst: 28.11.2017 - 08:13
door V480-S60
Ik ben niet bekend met de USA wetgeving maar ik weet wel dat die afwijkt van de Europese. En daar handelt Volvo naar. Overigens zijn de Sidemarkers alleen maar gedoogd, dmv een soort ontheffing, in Europa. Formeel waren ze niet toegestaan.

En als ik dan over iets ga zeuren. Breng potverdrie die achterverlichting aan bij de dagverlichting. Ik meende dat dat vanaf 2016 verplicht was op alle na die tijd geïntroduceerde modellen. Nou ik zie er nog weinig van. Om over die Volvorijders maar niet te spreken die hun automatische verlichting uitschakelen. Stelletje Oelewappers.

Re: Verminderde richting veiligheid qua verlichting

Geplaatst: 28.11.2017 - 08:25
door JTC30
Sidemarkers zijn niet 'gedoogd'. Staan gewoon netjes omschreven in de ECE richtlijnen als optionele verlichting. Het enige dat gedoogd wordt zijn rode sidemarkers achter, die gebruikt Volvo nog steeds in Europa nog steeds, net als sommige andere merken. Overigens staan rode sidemarkers achter ook beschreven in ECE richtlijnen (indien ze zijn inbegrepen in het achterlicht).

In de VS mag de fabrikant zelf beslissen of ze rode knipperlichten of oranje plaatsen. Volvo koos net als vrijwel alle Japanners altijd voor oranje.
Maar nu dus rood.

En daarom krijg ik het idee dat Volvo tegenwoordig meer om aesthetics gaat dan veiligheid. Rode knipperlichten zijn, zeker als exact die lampen ook gebruikt worden als remlichten (is bij de XC60 niet geval), lang niet zo duidelijk als oranje.

Re: Verminderde richting veiligheid qua verlichting

Geplaatst: 28.11.2017 - 09:36
door V480-S60
Op de eerste S en V40 (De eerste Volvo's die ook in Europa met af fabriek werkende sidemarkers werden geleverd) waren ze "gedoogd". Die ECE richtlijn was er toen nog niet. Maar goed dat is voorbij.
Mij stoort vooral de mistlampen die aangaan als je stuurt. Ook het niet meer automatisch aangaan van voor en achterlichten. En verkeerd afgestelde verlichting.
De huidige achterlichten schijnen al om een hoekje dus extra sidemarkers zijn niet meer nodig. En ik herken als bijvoorbeeld een USA Dodge afgaat wel of zijn (rode) verlichting knippert of niet. Ondanks brandende achterlichten. Daar zie ik geen probleen.

En Volvo zal daar toch echt wel over nagedacht hebben.

Re: Verminderde richting veiligheid qua verlichting

Geplaatst: 28.11.2017 - 10:26
door diesel01
V480-S60 schreef: Ik ben niet bekend met de USA wetgeving maar ik weet wel dat die afwijkt van de Europese. En daar handelt Volvo naar. Overigens zijn de Sidemarkers alleen maar gedoogd, dmv een soort ontheffing, in Europa. Formeel waren ze niet toegestaan.

En als ik dan over iets ga zeuren. Breng potverdrie die achterverlichting aan bij de dagverlichting. Ik meende dat dat vanaf 2016 verplicht was op alle na die tijd geïntroduceerde modellen. Nou ik zie er nog weinig van. Om over die Volvorijders maar niet te spreken die hun automatische verlichting uitschakelen. Stelletje Oelewappers.
Dagrijverlichting bij de V70 doet het achter ook hoor.

Re: Verminderde richting veiligheid qua verlichting

Geplaatst: 28.11.2017 - 10:28
door V480-S60
Maar niet bij elk Type helaas.

Re: Verminderde richting veiligheid qua verlichting

Geplaatst: 28.11.2017 - 20:55
door trondheim
V480-S60 schreef: En als ik dan over iets ga zeuren. Breng potverdrie die achterverlichting aan bij de dagverlichting. Ik meende dat dat vanaf 2016 verplicht was op alle na die tijd geïntroduceerde modellen. Nou ik zie er nog weinig van. Om over die Volvorijders maar niet te spreken die hun automatische verlichting uitschakelen. Stelletje Oelewappers.
Daar kan ik het hardgrondig mee eens zijn. Donkere dagen, regenachtig, mist, geen achterlichten maar wel van die 'in je bek schijn LED'jes' vóór...
"huh, wattuh? ik heb toch licht aan?"
(zó, ik moest even meezeuren)

Re: Verminderde richting veiligheid qua verlichting

Geplaatst: 28.11.2017 - 20:57
door OGA244
Op donkere dagen met mist of regen ben je n onverantwoordelijke idioot als je met DAG rijverlichting op rijdt

Re: Verminderde richting veiligheid qua verlichting

Geplaatst: 28.11.2017 - 21:49
door toppertje
HET grote probleem in deze is dat bij de moderne autos de dashboard verlichting aangaat als het contact ingeschakeld word.
hierdoor hebben sommige mensen niet door dat je de verlichting moet aandoen.
vroeger zag je als het donker werd de meters bijna niet meer, wat een indicatie was om de verlichting aan te doen.

laat de autofabrikant deze nutteloze toevoeging van dashboard verlichting via contact maar eens schrappen, geheid dat er veel minder autos zonder licht uit rondrijden savonds.

Re: Verminderde richting veiligheid qua verlichting

Geplaatst: 29.11.2017 - 09:55
door diesel01
Ben trouwens van mening dat Volvo bij mijn V70 mooi vlot is met gewone verlichting.
Iets bewolking en de xenon gaat aan, op de 100km/h wegen die wij hier hebben gaat ook op zonnige dagen de schakelaar gewoon op verlichting aan.
Iets te veel dwazen die graag vrachtwagens willen inhalen en daardoor auto's met dagrijlicht over het hoofd zien.