Pagina 1 van 2

Afscheid van dit Subforum

Geplaatst: 03.12.2017 - 23:36
door TomXC60
Volvo XC60 MY11 R-Design D5 AWD Afbeelding

Pack's: Motion / Convenience / Winter / High Perf. Audio / R-design
Zomer 255/45/R20 Cratus / Winter 235/60/R18 Cratus

In Black Sapphire Metallic


Jongens ik was zo trots.
22 Jaar oud was ik toen in mijn prachtig mooie XC60 R-Design mocht halen bij de dealer.
332154 km later kwam er een eind.
Van Oost naar West en Noord naar Zuid Europa, van Ruse in Bulgarije, naar Lofoten islands, heen terug naar al mijn favoriete zomer en wintersport bestemmingen.
Hij deed het gewoon, -37° in Val Thorens in januari 2015; +40° Spanje 2016.
Door de sneeuw, in de gietende regen door de spits, met kinderen op de achterbank richting de vakantiebestemming, hij heeft het allemaal gedaan.

Bij al deze Km's heb ik de volgende problemen gehad:
-Defecte oliepijlsensor 132.000km : dacht zelf olie bij te vullen maar bij het overvullen gaat deze stuk
-Stabilisatierubbers achter 186.000km: door de caravan.
-Kleppendeksel lekte 261.000km: Gegoten kunststoffen onderdeel boven de kleppen was gescheurd op de hecht naad.
-Aluminium buizenstelsel richting turbo 294.000km: pootje van deze was afgebroken en er was een gat ontstaan.
-Koppeling en Vliegwiel 314.000km: Pijnlijk een maand voor pensioen naar Volvo Assistance gebeld.

Het was een geweldige wagen en ik heb het privilege gehad om hem naast mijn nieuwe te mogen poseren.
Hij is ingeleverd zoals op de foto zonder platen voor export.
Zoals je ziet kun je mij hier gewoon terug vinden op het forum in de toekomst, maar dan in het "XC60 vanaf 2018" tabje.

Het beste aan jullie allemaal, en evenveel fijne km's gewenst!

PS: Zoals op de laatste foto, er past een dubbele luchtmatras in de laadruimte met de stoelen omlaag, zet jezelf eens op een geinige plek, langs een meer, aan het strand, op een heuvel, en breng daar de meest romantische nacht van je leven door.

Re: Afscheid van dit Subforum

Geplaatst: 03.12.2017 - 23:52
door lint
Mooi "levensverhaal"over je XC60 met fraaie sfeerfoto's.

Re: Afscheid van dit Subforum

Geplaatst: 03.12.2017 - 23:55
door Carfreak
Mooi geillustreerd verhaal.

veel plezier met de nieuwe. Niet verkeerd :-)

Re: Afscheid van dit Subforum

Geplaatst: 04.12.2017 - 00:46
door trondheim
Wat een mooi verhaal! Erg leuke foto's ook :-)

Re: Afscheid van dit Subforum

Geplaatst: 04.12.2017 - 08:15
door Hans oet Twent
TOP verhaal! Succes met de nieuwe!

Re: Afscheid van dit Subforum

Geplaatst: 04.12.2017 - 09:13
door sanco
Zozo, mooi verhaal met dito foto's. Jij kunt met recht zeggen dat je er in die jaren uit gehaald hebt wat er in zit. Meer dan de meesten van ons ooit zullen met hun 4 wieler! (uitzonderingen zoals in reactie hierboven ;-) uitgezonderd) Jammer dat de auto het juist voor z'n pensioen nog liet afweten. Wellicht toch net die keren met de caravan? Maar hoe dan ook: goed om te lezen dat het eigenlijk verder allemaal voorspoedig is verlopen. (ik zou overigens wel eens een filmpje willen zien van de start bij -40 .. mijn eigen ervaring strekt niet verder dan een V50 die bij -16 C in La Plagne al hoestend en proestend pas na een halve minuut bevelen van het gaspedaal wenste te ontvangen)
Mooi ook om de evolutie van het model te zien, zo naast elkaar.
Wens je wederom een heel fijne tijd met je nieuwe auto, en houd ons op de hoogte!

Re: Afscheid van dit Subforum

Geplaatst: 04.12.2017 - 12:52
door TomXC60
sanco schreef: Zozo, mooi verhaal met dito foto's. Jij kunt met recht zeggen dat je er in die jaren uit gehaald hebt wat er in zit. Meer dan de meesten van ons ooit zullen met hun 4 wieler! (uitzonderingen zoals in reactie hierboven ;-) uitgezonderd) Jammer dat de auto het juist voor z'n pensioen nog liet afweten. Wellicht toch net die keren met de caravan? Maar hoe dan ook: goed om te lezen dat het eigenlijk verder allemaal voorspoedig is verlopen. (ik zou overigens wel eens een filmpje willen zien van de start bij -40 .. mijn eigen ervaring strekt niet verder dan een V50 die bij -16 C in La Plagne al hoestend en proestend pas na een halve minuut bevelen van het gaspedaal wenste te ontvangen)
Mooi ook om de evolutie van het model te zien, zo naast elkaar.
Wens je wederom een heel fijne tijd met je nieuwe auto, en houd ons op de hoogte!
Starten was zeer spannend, de koelvloeistof was gekrompen tot in het blok, het tankje was compleet leeg.
Het starten ging verrassend goed, startte na het gloeien meteen, klonk wel rauw maar na een minuutje of 10 liep hij prima.

Re: Afscheid van dit Subforum

Geplaatst: 04.12.2017 - 12:55
door BendW
Mooie xc,mooi verhaal maar de vervanger is ook een mooie bak!Was de cd D5 getuned of gewoon standaard 205 pk...

Re: Afscheid van dit Subforum

Geplaatst: 04.12.2017 - 13:28
door TomXC60
BendW schreef: Mooie xc,mooi verhaal maar de vervanger is ook een mooie bak!Was de cd D5 getuned of gewoon standaard 205 pk...
Heb in heb begin geopteerd om hem te chippen, maar ben nooit zover geraakt.

Re: Afscheid van dit Subforum

Geplaatst: 04.12.2017 - 14:22
door mga1600
Heel erg leuke ‘documentaire’ over het wel en wee van deze auto. Hopelijk is die hele mooie nieuwe net zo dienstbaar!

Re: Afscheid van dit Subforum

Geplaatst: 04.12.2017 - 19:43
door BlackcurrantV70
Prachtige serenade voor je XC60, ik ben erg benieuwd naar je ervaringen met de MY18 ivm MY11.

Mijn XC60 MY11 heb ik na amper 75.000km ingeleverd omdat ik echt niet aan het stugge weggedrag kon wennen, ben benieuwd of de nieuwe zachter is afgeveerd.

Re: Afscheid van dit Subforum

Geplaatst: 04.12.2017 - 19:53
door Theo V70
Mooi verhaal! Met plezier gelezen en genoten van de bijpassende foto’s.
Veel veilige kilometers met de nieuwe XC60!

Re: Afscheid van dit Subforum

Geplaatst: 04.12.2017 - 20:09
door TomXC60
BlackcurrantV70 schreef: Prachtige serenade voor je XC60, ik ben erg benieuwd naar je ervaringen met de MY18 ivm MY11.

Mijn XC60 MY11 heb ik na amper 75.000km ingeleverd omdat ik echt niet aan het stugge weggedrag kon wennen, ben benieuwd of de nieuwe zachter is afgeveerd.
Waar de vorige echt verlaagd was, is de huidige stugger dan het origineel, hij staat nu op zijn 19" winterset, maar hij is duidelijk "zachter"dan mijn vorige op 18".
ik denk dat de momentum of inscription met het standaard onderstel duidelijk comfortabeler zijn dan dan de vorige generatie.

Re: Afscheid van dit Subforum

Geplaatst: 05.12.2017 - 09:27
door Flying Jeroen
Mooi verhaal met fraaie foto’s.
Daaraan valt die km stand niet te zien.
Ik heb net sinds vorige maand nog eentje van het vorige model, mj 2016 met D5 AWD GT.
Hoop dat die net zo weinig problemen gaat geven als je hierboven hebt beschreven.
Want veel is dat natuurlijk niet met zo’n kilometerstand.
Ook ik rij er mee met een aardig grote caravan (1900 kg) er achter, ben benieuwd.
Wat voor kogeldruk rij je, gezien je problemen met de rubbers achter?

Vind de stevigere demping van de XC60 juist wel lekker komende uit een XC90 (mj 2011). Maar ja, mijn tweede auto (eigenlijk van mijn betere helft) is een Mini Cooper S, dat is pas stevig.
Heb wel weer een Four C onderstel.
Dat staat nu normaal op standje sport, alleen op slecht wegdek wil ik hem wel eens op comfort zetten.
Wellicht dat ie met de zomerbanden voornamelijk op comfort gaat staan.

Verder zie ik dat je sneeuwkettingen hebt gebruikt. Was dat nodig met AWD?
Ik heb ze in combinatie met winterbanden en AWD in ieder geval nog nooit hoeven te gebruiken.
En ook wel in die hoeveelheid sneeuw gereden.
Heb ze wel altijd bij me op de wintersport, Just in case.

Veel plezier met je nieuwe T8. Mooi apparaat.
Ben erg benieuwd hoe dat gaat bevalllen, zeker ook met betrekking tot het trekken van je caravan en wat je dan voor actieradius over houdt.
50l tankje toch? Hybride zal niet heel veel doen op de lange afstand, al helemaal niet met zo’n caravan er achter.
Hoop dat je je bevindingen hier (of elders) wil delen.
Wellicht is zo’n T8 ook iets voor mij over een paar jaar...

Re: Afscheid van dit Subforum

Geplaatst: 05.12.2017 - 11:19
door TomXC60
Mooi verhaal met fraaie foto’s.
Daaraan valt die km stand niet te zien.
Dankjewel ^^)
Ik heb net sinds vorige maand nog eentje van het vorige model, mj 2016 met D5 AWD GT.
Hoop dat die net zo weinig problemen gaat geven als je hierboven hebt beschreven.
Want veel is dat natuurlijk niet met zo’n kilometerstand.
Ook ik rij er mee met een aardig grote caravan (1900 kg) er achter, ben benieuwd.
Wat voor kogeldruk rij je, gezien je problemen met de rubbers achter?

Wij hebben een Hobby 560 KMFE in de familie, Volgewicht 1600 kg.
De eerst keer ben ik met 90 kg kogeldruk op rit gegaan, echter ging de de caravan dan enorm snel slingeren, toen verlaagd richting de 75kg en dat ging veel beter. Maar dan moeten de rubbers er op den duur vantussen omdat je dan de auto meer belast op zijn veerwegen ofzo vertelde ze me toen bij de dealer, was trouwens een reparatie van rond de 200Euro.


Vind de stevigere demping van de XC60 juist wel lekker komende uit een XC90 (mj 2011). Maar ja, mijn tweede auto (eigenlijk van mijn betere helft) is een Mini Cooper S, dat is pas stevig.
Heb wel weer een Four C onderstel.
Dat staat nu normaal op standje sport, alleen op slecht wegdek wil ik hem wel eens op comfort zetten.
Wellicht dat ie met de zomerbanden voornamelijk op comfort gaat staan.

Verder zie ik dat je sneeuwkettingen hebt gebruikt. Was dat nodig met AWD?
Ik heb ze in combinatie met winterbanden en AWD in ieder geval nog nooit hoeven te gebruiken.
En ook wel in die hoeveelheid sneeuw gereden.
Heb ze wel altijd bij me op de wintersport, Just in case.
Ik ben een Frankrijk ganger, en dan zijn ze vaak verplicht, op vele passen staat de gendarme te bevelen ze te leggen,
Het is wel een wereld van verschil hoor, vooral in het remmen en bochten nemen.
En ik heb altijd zorg gedragen voor de wagen, dus ook voor dat extra stukje zekerheid.


Veel plezier met je nieuwe T8. Mooi apparaat.
Ben erg benieuwd hoe dat gaat bevalllen, zeker ook met betrekking tot het trekken van je caravan en wat je dan voor actieradius over houdt.
50l tankje toch? Hybride zal niet heel veel doen op de lange afstand, al helemaal niet met zo’n caravan er achter.
Hoop dat je je bevindingen hier (of elders) wil delen.
Wellicht is zo’n T8 ook iets voor mij over een paar jaar...
Zal ik zeker doen, Kleine kinderen dus stoppen doe je sowieso :P
[/quote]

Re: Afscheid van dit Subforum

Geplaatst: 05.12.2017 - 19:25
door Gouwe
Mooi verhaal met passie! Veel plezier met de nieuwe.

Re: Afscheid van dit Subforum

Geplaatst: 05.12.2017 - 19:43
door D5R-Design
Mooi verhaal en één auto leven met passie geschreven.
Heel veel rij plezier met je nieuwe T8.

Re: Afscheid van dit Subforum

Geplaatst: 07.12.2017 - 12:09
door Flying Jeroen
Bedankt Tom.
Ter info, mijn caravan weegt 1900 kg, Eriba Hymer Nova 545 LL.
Het is moeilijk om de kogeldruk onder de 90 kg te krijgen.
Tot nu toe rij ik steevast op die 90 kg.
Overigens vreemd dat je caravan ging slingeren bij een hoge kogeldruk, en stabieler was bij een lagere van 75 kg.
Normaal is, hoe hoger de kogeldruk, des te stabieler de aanhanger. Wel uitkijken natuurlijk dat je niet over de maximale kogeldruk heen gaat.
Je moet ook nog tractie en besturing hebben voor.
Overigens denk ik dat er nog een aardige marge op die maximale kogeldruk zit.
Aan de constructie van de trekhaak zal het niet liggen.
Je nieuwe XC60 mag immmers ook veel meer hebben (ik dacht 130 kg).
De constructie is niet wezenlijk anders.
Het gaat met name om de belasting op veren en schokdempers e.d.
Veel hangt ook af van het gewicht van de belading in de kofferruimte en bezetting op de achterbank.
Bij het vrijgeven van de kogeldruk gaat Volvo natuurlijk uit van het maximale gewicht van de auto.

Voor wat de sneeuwkettingen betreft, in Oostenrijk zie je ook vaak Kettenpflicht.
Echter vaak staat er ook een bordje bij dat dat niet geldt voor Allrad.
Ik weet van kennissen dat dat in Frankrijk ook vaak het geval is.

Re: Afscheid van dit Subforum

Geplaatst: 07.12.2017 - 13:36
door VolvoFox
Flying Jeroen schreef: Bedankt Tom.
Ter info, mijn caravan weegt 1900 kg, Eriba Hymer Nova 545 LL.
Het is moeilijk om de kogeldruk onder de 90 kg te krijgen.
Tot nu toe rij ik steevast op die 90 kg.
Overigens vreemd dat je caravan ging slingeren bij een hoge kogeldruk, en stabieler was bij een lagere van 75 kg.
Normaal is, hoe hoger de kogeldruk, des te stabieler de aanhanger. Wel uitkijken natuurlijk dat je niet over de maximale kogeldruk heen gaat.
Je moet ook nog tractie en besturing hebben voor.
Overigens denk ik dat er nog een aardige marge op die maximale kogeldruk zit.
Aan de constructie van de trekhaak zal het niet liggen.
Je nieuwe XC60 mag immmers ook veel meer hebben (ik dacht 130 kg).
De constructie is niet wezenlijk anders.
Het gaat met name om de belasting op veren en schokdempers e.d.
Veel hangt ook af van het gewicht van de belading in de kofferruimte en bezetting op de achterbank.
Bij het vrijgeven van de kogeldruk gaat Volvo natuurlijk uit van het maximale gewicht van de auto.

Voor wat de sneeuwkettingen betreft, in Oostenrijk zie je ook vaak Kettenpflicht.
Echter vaak staat er ook een bordje bij dat dat niet geldt voor Allrad.
Ik weet van kennissen dat dat in Frankrijk ook vaak het geval is.
De Hobby caravans vallen mij in negatieve zin op, namelijk dat ze vaak slingeren. Of anders gezegd: zie je een slingerende caravan is het 8 van de 10 keer een Hobby. Herkenning?

Re: Afscheid van dit Subforum

Geplaatst: 07.12.2017 - 14:33
door BendW
Het slingeren van een caravan ligt voor 90% van de gevallen aan een verkeerde belading!!!merk heeft er niets mee te maken...