Pagina 1 van 1
960 1e type Olie en Temperatuur in de winter.
Geplaatst: 09.12.2017 - 15:55
door thefrits
Ik heb nu mijn 2e Volvo 960 van 1e type en rijdt ook dagelijks in een V70 van 2007.
De 960 tikt de laatste tijd erger, en de olie wissel zat er ook aan te komen dus gelijk maar gedaan vandaag met 5W40.
Deze genomen, omdat dit volgens de laatste facturen ook altijd erin is gedaan.
In de zomer tikte hij s morgens effe, maar was na een tijdje wel weer weg.
Bij het rijden van korte ritten, was tikken vaker en sneller...maar altijd na een tijdje weg.
Nu in de winter tikt ie stuk meer (uiteraard) en het lijkt ook nu bij warme motor soms te tikken.
Maar wat me nog meeste opvalt is dat de koelvloeistof meter steeds staat bij "koud".
Dit bij gewoon normaal rijden. Als ik 2 min. voor stoplicht staat ==> staat ie in het midden zoals normaal.
Rij je dan weer een stuk, gaat ie naar "koud".
Ernstig ?!?
En wat kan ik beste doen tegen het tikken van de kleppen ?
Re: 960 1e type Olie en Temperatuur in de winter.
Geplaatst: 09.12.2017 - 16:23
door Frederik Welvaert
De mijne tikt soms na het starten, maar na een paar seconden is dat weg. Nu moet ik wel zeggen dat hij vroeger soms continu tikte, maar dat was een ander getik dan wat het geluid wat van de klepstoters komt. Enige tijd terug is er een kleine koprevisie gedaan nadat de distributieriem versprongen was (multiriem kapot en in distributie gedraaid) de 12 inlaatkleppen zijn vervangen, samen met alle keerringen en pakkingen die aan de kop voorkomen. Sindsdien geen getik meer. Draait lekker op een volsyntheet 5w40. Er zijn verhalen genoeg waarbij de kleppen meerdere minuten blijven tikken totdat de auto goed warm is, dus niet teveel zorgen om maken.
Het feit dat de temperatuur enkel oploopt als je stilstaat en zakt als je gaat rijden duidt volgens mij op een kapotte thermostaat, waardoor die altijd water naar de radiator blijft steken. Daardoor komt je blok natuurlijk niet helemaal op temperatuur wat mogelijks ook verklaart waarom het tikken niet stopt.
Re: 960 1e type Olie en Temperatuur in de winter.
Geplaatst: 12.12.2017 - 21:56
door thefrits
Bedankt voor de info!
Ik heb ook sterk het vermoeden dat het de thermostaat is.
Eentje besteld, en moet deze week binnen komen.
Ik ga m eens vervangen en dan kijken wat r gebeurd
Re: 960 1e type Olie en Temperatuur in de winter.
Geplaatst: 13.12.2017 - 09:51
door Msuidgeest
Misschien moet je ook maar het koelwater vervangen, zeker als niet duidelijk is hoelang dat er al jn zit.
Re: 960 1e type Olie en Temperatuur in de winter.
Geplaatst: 13.12.2017 - 19:51
door thefrits
Ja, ga ik zeker ook doen!
Volgens mij heeft Volvo een aftap plug voor koelvloeostof he ?!?
Re: 960 1e type Olie en Temperatuur in de winter.
Geplaatst: 13.12.2017 - 21:41
door Msuidgeest
Die aftapplug zit onder in de radiator, aan de bijrijderskant.
Re: 960 1e type Olie en Temperatuur in de winter.
Geplaatst: 20.12.2017 - 13:11
door thefrits
Gisteren de Thermostaat vervangen en vers blauw koelvloeistof erin gedaan. Loopt perfect, en wordt weer "normaal" warm met de meter in "het midden".
Wat me opviel is dat er 5 liter koelvloeistof uit kwam. Ik weet dat er iets achter blijft, maar volgend Kroon site zou het systeem 8,5 liter zijn.
3,5 liter lijkt me toch veel....
Maar goed het wordt weer lekker warm in de auto en tikken vd motor is een stuk minder nu !!
Re: 960 1e type Olie en Temperatuur in de winter.
Geplaatst: 20.12.2017 - 14:45
door Msuidgeest
Die resterende 3,5 liter zit gewoon in het blok. Pas als je alle slangen losneemt, ook die van de verwarming in de auto plus de waterpomp, komt er meer uit.
Re: 960 1e type Olie en Temperatuur in de winter.
Geplaatst: 20.12.2017 - 23:06
door Frederik Welvaert
Top dat het opgelost is!
Re: 960 1e type Olie en Temperatuur in de winter.
Geplaatst: 22.12.2017 - 22:18
door thefrits
Ja, ben echt blij!
Bedankt allemaal