Pagina 1 van 1
Axiaal(stuur)kogels vervangen
Geplaatst: 12.12.2017 - 13:02
door rkr
Ik wil aan mijn SMI-stuurhuis de binnenste stuurkogels vervangen. Heeft iemand ervaring hiermee? Ik ben er nl. niet zo heel erg van overtuigt dat ik er voor het demonteren goed bij kan. Op Youtube staan ook filmpjes waarbij een buisvormige tool gebruikt wordt om de axiaalkogel los te krijgen van het stuurhuis. Mijn vraag: kan het zonder die tool, maar dan met steeksleutel en/of waterpomptang? Dank voor jullie reactie.
Re: Axiaal(stuur)kogels vervangen
Geplaatst: 12.12.2017 - 22:45
door rkr
Niemand enig idee?
Re: Axiaal(stuur)kogels vervangen
Geplaatst: 13.12.2017 - 13:38
door edraket
Officieel moet je de stang van het stuurhuis blokkeren. Je kunt de stuurstang vrijwel altijd zonder problemen losdraaien zonder tegenhouder. Zeker omdat er een hoes over zit blijft het schroefdraad mooi schoon en draai je de spoorstang zonder moeite los. Je kunt hem inderdaad met een grote waterpomptang los draaien. Meen dat de SMI een smalle platte kant heeft waardoro je alleen een platte steeksleutel op kwijt kunt. Het is een dikke klomp ijzer, dus je kunt er niet veel aan stuk maken met de waterpomptang.
Re: Axiaal(stuur)kogels vervangen
Geplaatst: 13.12.2017 - 13:51
door edraket
Je kunt voor de zekerheid ook zo'n speciaal sleuteltje bestellen:
www.hbm-machines.com/producten/apart/ac ... l-27-47-mm
Re: Axiaal(stuur)kogels vervangen
Geplaatst: 13.12.2017 - 19:50
door Blade
Aaaah herman buitelaar machines. Geniale spullen verkopen hun voor een wel hele leuke prijs altijd.
Het is geen snap on kwaliteit, maar doen het erg leuk!
Re: Axiaal(stuur)kogels vervangen
Geplaatst: 13.12.2017 - 21:10
door rkr
Bedankt Edraket! Wat ik niet in de VADIS kan vinden:
is het de bedoeling om de nieuwe stuurstang met een druppel Loctite 243 te monteren? Ik ga, met pijn in het hart, geen origineel Volvo onderdeel gebruiken (€70), maar het wordt exact dezelfde maar zonder het woord ‘Volvo’, namelijk Lemförder €20, tegenwoordig onderdeel van het Duitse ZF uit Friedrichshafen.
Re: Axiaal(stuur)kogels vervangen
Geplaatst: 13.12.2017 - 22:29
door edraket
Dat is ook prima kwaliteit hoor. Nee hoeft niet met locktite te worden gemonteerd, dan wordt het ook lastiger om de stang de volgende keer los te krijgen. Als je al locktite gebruikt doe dan de 220 serie (meen 228 uit mijn hoofd). Die is veel makkelijker los te krijgen.
Re: Axiaal(stuur)kogels vervangen
Geplaatst: 13.12.2017 - 22:30
door edraket
Poika schreef:
Aaaah herman buitelaar machines. Geniale spullen verkopen hun voor een wel hele leuke prijs altijd.
Het is geen snap on kwaliteit, maar doen het erg leuk!
Zeker, en sommige spullen zij heel erg goed van kwaliteit. Heb er eens een spoelbak gekocht van 50 euro, ding doet het al 15 jaar, en daar heb ik al heel wat complete motoren (in onderdelen natuurlijk) schoongemaakt.
Re: Axiaal(stuur)kogels vervangen
Geplaatst: 14.12.2017 - 08:18
door rkr
edraket schreef:
Dat is ook prima kwaliteit hoor. Nee hoeft niet met locktite te worden gemonteerd, dan wordt het ook lastiger om de stang de volgende keer los te krijgen. Als je al locktite gebruikt doe dan de 220 serie (meen 228 uit mijn hoofd). Die is veel makkelijker los te krijgen.
Prima, dank! Edraket, je weet natuurlijk dat veel Volvo-onderdelen, OEM, gelijk zijn aan Lemförder: in mijn wieldraagarmen staat Volvo én in de fuseekogel het driehoekje met het uiltje van Lemförder. TRW wordt ook veel gebruikt.
Re: Axiaal(stuur)kogels vervangen
Geplaatst: 14.12.2017 - 10:04
door edraket
Klopt, TRW, maar ook ATE, Galfer kom je tegen. Als je weet wat er origineel wordt gebruikt kun je aardig wat geld besparen. Maar dat is ook meteen het probleem, soms wordt er iets speciaal op specs gemaakt, waardoor het Volvo product toch net iets anders is. Is een schimmige wereld waar heel veel geld in omgaat. Koop zelf om die reden vrijwel altijd origineel. Dan heb je nooit problemen.