Pagina 1 van 1

Thermostaat vervangen 1.8/2.0

Geplaatst: 19.12.2017 - 20:57
door JTC30
Hoe kom je op een enigszins normale manier bij de thermostaat om te vervangen?
Ik kom geen voorbeelden bij de C30/S40/V50 tegen..

[youtube]_Ne0zoyNeOI[/youtube]
Dit filmpje van een Ford focus zegt eigenlijk alles wel, de ruimte is bagger en de locatie van de thermostaat ronduit slecht.
Bovendien kunnenwe ook niet werken via de koplamp zoals bij een Mondeo.
Daar zit namelijk staal in de weg.. Verder lijkt de ruimte kleiner dan bij de Focus..

Dus hoe? Een handleiding heb ik niet kunnen vinden..

Re: Thermostaat vervangen 1.8/2.0

Geplaatst: 21.12.2017 - 20:29
door HbTps
Multiriem eraf, spanner multiriem verwijderen, slangen eraf en dan met het juiste gereedschap de 3 boutjes eruit draaien. Met een beetje handigheid en het juiste gereedschap lukt het. Volgens mij had ik het onderste boutje van onderen af verwijderd. Weet het niet meer zeker, is al weer even geleden. Misschien had ik ook de dynamo verwijderd maar daar ben ik niet zeker van.

Re: Thermostaat vervangen 1.8/2.0

Geplaatst: 21.12.2017 - 21:33
door JTC30
Multiriem eraf is rotwerk omdat het een stretch riem is...

Kun je er van onderen niet bij met de auto op een brug?

Re: Thermostaat vervangen 1.8/2.0

Geplaatst: 21.12.2017 - 22:18
door Blade
Doorsnijden en een nieuwe erop :)

Re: Thermostaat vervangen 1.8/2.0

Geplaatst: 21.12.2017 - 22:42
door JTC30
Er moet toch een andere manier zijn? Die riem zit er nog niet zo lang op.... Pff en dan kan ik eerst nog een riem gaan bestellen ;(

Heeft Volvo misschien ook zulke handleidingen ergens online staan? Bv van Peugeot en Fiat kan ik ze vrij eenvoudig vinden..

Re: Thermostaat vervangen 1.8/2.0

Geplaatst: 22.12.2017 - 09:35
door Blade
Pm je chassisnr even. Dan kijk ik in vida voor je.

Re: Thermostaat vervangen 1.8/2.0

Geplaatst: 22.12.2017 - 10:32
door Blade
Redelijk simpel als je t mij vraagt.

Met het juiste gereedschap zo te doen dus, verlengstukken en dopje 10 schat ik zo in.

Re: Thermostaat vervangen 1.8/2.0

Geplaatst: 22.12.2017 - 12:41
door JTC30
Bedankt Poika,

Qua installatie is het zoals ik dacht, maar erbij komen is denk ik lastiger dan die info aangeeft...
We zullen zien na de kerst.

Auto heeft geen foutcodes, maar hij wordt niet warmer dan 76, en zodra ik harder ga rijden dan 110 keldert de temperatuur richting 60 oid..

Re: Thermostaat vervangen 1.8/2.0

Geplaatst: 27.12.2017 - 18:28
door JTC30
HbTps schreef: Multiriem eraf, spanner multiriem verwijderen, slangen eraf en dan met het juiste gereedschap de 3 boutjes eruit draaien. Met een beetje handigheid en het juiste gereedschap lukt het. Volgens mij had ik het onderste boutje van onderen af verwijderd. Weet het niet meer zeker, is al weer even geleden. Misschien had ik ook de dynamo verwijderd maar daar ben ik niet zeker van.
Uiteindelijk is dit de oplossing gebleken:
Was er zelf ruim 3u zoet mee. Lastige zijn 2 bouten. De rechtse en die onderaan.
Daar kom je nauwelijks bij en gereedschap nog draaiend krijgen is zeer lastig..

Dus idd ook multiriem eraf. Blijkbaar is er bij de vervanging een tijd terug gekozen voor een normale riem IPV stretch. Was ik wel blij mee vandaag.

Overigens dop 10 voor de rol van de riem.
Dop 8 voor de bouten van de thermostaat.

Re: Thermostaat vervangen 1.8/2.0

Geplaatst: 27.12.2017 - 19:59
door Blade
Jammer dat het niet lukt met verlengstukken e.d.

Toch raar dat de handleiding niet klopt.

Re: Thermostaat vervangen 1.8/2.0

Geplaatst: 27.12.2017 - 21:02
door Jelmer de Jong
Ook niet met een accesoire zoals dit?

Afbeelding

Re: Thermostaat vervangen 1.8/2.0

Geplaatst: 27.12.2017 - 21:19
door JTC30
Die heb ik niet gebruikt. Wel biflexsleutels, cardanstukken etc.
Probleem blijft vooral de ruimte.

Die zoals hierboven gaat iig niet passen om de bouten, te weinig ruimte rondom.

Re: Thermostaat vervangen 1.8/2.0

Geplaatst: 30.12.2017 - 11:16
door HbTps
Stretch belt is enkel van de aandrijving voor de aircopomp, die kun je gewoon laten zitten. Verder is het gewoon een kwestie van sleutelvaardigheid. Met elke 1/4 ratelsetje kun je het thermostaathuis losdraaien.

Re: Thermostaat vervangen 1.8/2.0

Geplaatst: 30.12.2017 - 12:03
door JTC30
Hmm ben k het niet 100% mee eens Verlengstukken zijn vaak te lang of te kort, of de kop van het ratel set gaat niet passen.
Zeker die rechtsboven is wat dat betreft een bitch.
Die van onderaf kom je er op zich goed bij, maar is het draaien van je gereedschap lastig door allerlei slangen. Perslucht ratel was daar wel erg handig geweest.

Maar die rechtsboven hebben ook 2 anderen naar gekeken, maar bv een cardanstuk komt soms met de dikke kant tegen het inlaattraject aan waardoor je niet door kunt draaien. En bij sommige ratels klikt hij net niet door, dat de afstand tussen die kliks te groot is.

Iig met de ratel set die ik thuis heb liggen was het niet gelukt.

Re: Thermostaat vervangen 1.8/2.0

Geplaatst: 06.01.2018 - 16:22
door HbTps
JTC30 schreef: Hmm ben k het niet 100% mee eens Verlengstukken zijn vaak te lang of te kort, of de kop van het ratel set gaat niet passen.
Zeker die rechtsboven is wat dat betreft een bitch.
Die van onderaf kom je er op zich goed bij, maar is het draaien van je gereedschap lastig door allerlei slangen. Perslucht ratel was daar wel erg handig geweest.

Maar die rechtsboven hebben ook 2 anderen naar gekeken, maar bv een cardanstuk komt soms met de dikke kant tegen het inlaattraject aan waardoor je niet door kunt draaien. En bij sommige ratels klikt hij net niet door, dat de afstand tussen die kliks te groot is.

Iig met de ratel set die ik thuis heb liggen was het niet gelukt.
Misschien is dat net het verschil tussen gereedschap en goed gereedschap? Volgens mij had k voor 1 boutje een ringratel gebruikt. Anyways, het is gelukt dus probleem opgelost!

Re: Thermostaat vervangen 1.8/2.0

Geplaatst: 01.06.2018 - 10:33
door MMattijs
Multiriem is makkelijker te vervangen als je de bouten van je aircopomp los haalt (wel de pomp ondersteunen) op die manier gaat het vrij simpel zonder gedoe met speciaal gereedschap.

Re: Thermostaat vervangen 1.8/2.0

Geplaatst: 05.06.2018 - 23:27
door JTC30
MMattijs schreef: Multiriem is makkelijker te vervangen als je de bouten van je aircopomp los haalt (wel de pomp ondersteunen) op die manier gaat het vrij simpel zonder gedoe met speciaal gereedschap.
Een normale riem wel ja, maar origineel was het een stretchriem in deze auto, en dat is toch andere koek.