1994 850 T5 lekke koppakking?
Geplaatst: 22.12.2017 - 21:23
Hoi,
Ik heb sinds een week problemen met mijn 850 T5, 1994, 260.000km, niet gechipt, standaard turbo etc. etc.
Een week geleden wilde ik reed ik weg met een koude motor, en er kwam erg veel rook (eigenlijk damp) uit de uitlaat.
Even gestopt en me staan verbazen over de enorme wolken witte rook. vloeistoffen op peil, motor niet te warm en een klein beetje rook onder de motorkap, ergens bij de turbo.
Toch maar even de wegenwacht gebeld en hij constateerde het volgende, vochtig weer, oude auto, grote motor, logisch verschijnsel deze rook/waterdamp.
Hij heeft 5min lang de auto op 3000 toeren gehouden tot de rook/damp weg was. Koelvloeistofslangen werden niet hard. De rook onder de motorkap bleek een kleine lekkage van de kleppendeksel te zijn.
Mooi, niks aan de hand, 80km naar huis gekacheld, niks aan de hand.
Maar,
Een paar dagen later, na een zelfde ritje van zo ongeveer 80km snelweg rijden, parkeerde ik de bolide en zag veel stoom onder de motorkap vandaan komen, bleek het uit het koelvloeistof reservoir te komen, overdrukventiel in de dop.
stond flink te sputteren en te blazen en koelvloeistofslangen flink onder druk. Motor NIET oververhit. Op de peilstok slechts een heeeel klein puntje mayonaise te zien, in de vuldop niks.
Volgende ochtend bleek bijna een liter koelvloeistof verdwenen.
Na een ritje van 15min in de stad was weer 100ml koelvloeistof verdwenen.
Afgelopen dagen niet te veel met de auto gereden en het volgende geconstateerd:
Geen sludge/mayonaise in vuldop
Als de auto even heeft stilgestaan een heel klein puntje sludge aan de peilstok
Geen olie zichtbaar in koelvloeistof
Auto rookt en dampt erg als de motor koud is, vooral stationair. Al rijdend bijna niet.
Warme motor, geen rook/damp.
Koelvloeistofreservoir met draaiende motor, geen uitlaatgassenlucht,belletjes of olie op het water.
Wat goed is bij dit verhaal te vermelden, is dat toen ik de auto kocht (2 maanden/4000km terug(verder erg blij met de roffel:D) er een vacuumslang van de turbo kapot was waardoor de turbo op volle druk draaide, dit gelijk gerepareerd.
Ik twijfel over een lekke koppakking en wil dit zeker weten voordat ik de kop ga trekken.
Mijn vraag: Kunnen voor dit problemen meerdere oorzaken zijn?
Misschien lekkage in de koeling v.d. turbo? interne lekkage in de radiateur?
Zou de lekkage van de koppakking pas optreden als je langer hebt gereden dan een kwartiertje?
Alvast bedankt voor de reacties!
Robin
Ik heb sinds een week problemen met mijn 850 T5, 1994, 260.000km, niet gechipt, standaard turbo etc. etc.
Een week geleden wilde ik reed ik weg met een koude motor, en er kwam erg veel rook (eigenlijk damp) uit de uitlaat.
Even gestopt en me staan verbazen over de enorme wolken witte rook. vloeistoffen op peil, motor niet te warm en een klein beetje rook onder de motorkap, ergens bij de turbo.
Toch maar even de wegenwacht gebeld en hij constateerde het volgende, vochtig weer, oude auto, grote motor, logisch verschijnsel deze rook/waterdamp.
Hij heeft 5min lang de auto op 3000 toeren gehouden tot de rook/damp weg was. Koelvloeistofslangen werden niet hard. De rook onder de motorkap bleek een kleine lekkage van de kleppendeksel te zijn.
Mooi, niks aan de hand, 80km naar huis gekacheld, niks aan de hand.
Maar,
Een paar dagen later, na een zelfde ritje van zo ongeveer 80km snelweg rijden, parkeerde ik de bolide en zag veel stoom onder de motorkap vandaan komen, bleek het uit het koelvloeistof reservoir te komen, overdrukventiel in de dop.
stond flink te sputteren en te blazen en koelvloeistofslangen flink onder druk. Motor NIET oververhit. Op de peilstok slechts een heeeel klein puntje mayonaise te zien, in de vuldop niks.
Volgende ochtend bleek bijna een liter koelvloeistof verdwenen.
Na een ritje van 15min in de stad was weer 100ml koelvloeistof verdwenen.
Afgelopen dagen niet te veel met de auto gereden en het volgende geconstateerd:
Geen sludge/mayonaise in vuldop
Als de auto even heeft stilgestaan een heel klein puntje sludge aan de peilstok
Geen olie zichtbaar in koelvloeistof
Auto rookt en dampt erg als de motor koud is, vooral stationair. Al rijdend bijna niet.
Warme motor, geen rook/damp.
Koelvloeistofreservoir met draaiende motor, geen uitlaatgassenlucht,belletjes of olie op het water.
Wat goed is bij dit verhaal te vermelden, is dat toen ik de auto kocht (2 maanden/4000km terug(verder erg blij met de roffel:D) er een vacuumslang van de turbo kapot was waardoor de turbo op volle druk draaide, dit gelijk gerepareerd.
Ik twijfel over een lekke koppakking en wil dit zeker weten voordat ik de kop ga trekken.
Mijn vraag: Kunnen voor dit problemen meerdere oorzaken zijn?
Misschien lekkage in de koeling v.d. turbo? interne lekkage in de radiateur?
Zou de lekkage van de koppakking pas optreden als je langer hebt gereden dan een kwartiertje?
Alvast bedankt voor de reacties!
Robin