Pagina 1 van 1

Turbodruk regelaar V50 1.6D

Geplaatst: 30.12.2017 - 14:33
door Matadin
Beste vrienden,
Mijn Volvo V50 1.6D uit 2006 geeft storing "minder motorvermogen", dus traag als dikke stront en levensgevaarlijk op de snelweg. Uitlezen geeft aan: ECM 1517 Turboregeling - Druk te hoog.
Kan iemand mij vertellen waar ik de turbodrukregelaar alias "gangmaker" kan vinden onder de motorkap ? En is deze klus zelf te klaren maw kan ik er makkelijk bij komen ?

Alvast dank !

Re: Turbodruk regelaar V50 1.6D

Geplaatst: 06.01.2018 - 00:55
door Phred
ik had al ergens gelezen dat de motorolie te hoog/veel is of dat er iets in de motor zodat er diesel bij de olie komt en daardoor druk te hoog en de oliesmering te dun/fout, turbo is gevoelig hiervoor lagers lopen vast
niet mee door rijden want dan is de hele motor stuk

Re: Turbodruk regelaar V50 1.6D

Geplaatst: 06.01.2018 - 08:12
door Blade
Kan je mij uitleggen wat het oliepeil te maken heeft met turbo druk? I’m lost....

Re: Turbodruk regelaar V50 1.6D

Geplaatst: 06.01.2018 - 10:19
door WYD
Ik denk niet dat dat met deze storing te maken heeft. Technisch gezien klopt het wel, dat door foutief regenereren het oliepeil met diesel verhoogt wordt, waardoor de smering van de olie aanzienlijk verminderd. De turbo kan hier schade door oplopen, aangezien een goede smering vooral voor de turbo erg belangrijk is. Bij de eerste serie V50 diesel is het daarom raadzaam het oliepeil regelmatig te controleren.

Re: Turbodruk regelaar V50 1.6D

Geplaatst: 16.01.2018 - 10:34
door Matadin
Beste vrienden,
Dank voor jullie reacties. Oliepeil check ik dagelijks, blijft hetzelfde, gewoon onder max. Een paar maanden geleden de LMM vervangen en hij reed weer als een jonge hond. Echter van korte duur, helaas.
Er is sprake van minder motorvermogen en de auto komt niet boven 3000 trm. Tijdens het rijden heeft de auto een soort van sleep/swing effect, hij komt swingend en slepend langzaam op snelheid.
Wat ook opvalt is dat de auto een hoog brandstof verbruik heeft en stinkt, dan bedoel ik echt een brand/roet geur.
Heb de auto nu voor inruil aangeboden voor een v50 benzine exemplaar. Fingers crossed ! Heb al teveel geld in die verdomde diesel zitten.

Re: Turbodruk regelaar V50 1.6D

Geplaatst: 16.01.2018 - 12:09
door Jelmer de Jong
Golvend accelereren kan veroorzaakt worden door een eigenwijze TCV.
30711101

Re: Turbodruk regelaar V50 1.6D

Geplaatst: 17.01.2018 - 10:48
door Matadin
Beste Jelmer,
Dank voor je reactie. Ik had ook al zo'n vermoeden, probleem met de TCV alias de "gangmaker".
Het vervelende van de v50 1.6d (bj. 2006) is dat ik de TCV niet zie zitten als ik de motorkap open maak, waar zit ie uberhaubt ?? Anders had ik 'm zelf kunnen vervangen, denk ik. Vrees dat ie echt de brug op moet ?!
Hoor graag nog tips en adviezen...TCV vervangen zou een inruil alleen maar ten goede komen.

Re: Turbodruk regelaar V50 1.6D

Geplaatst: 17.01.2018 - 11:32
door MartijnAbel
TCV zit vaak in de buurr van de turbo

Re: Turbodruk regelaar V50 1.6D

Geplaatst: 17.01.2018 - 15:58
door Matadin
Maar is de TCV van boven ergens te bereiken? Of filmpjes op youtube zie je dat ie van boven te bereiken is, maar ik zie 'm echt niet zitten. Iemand wellicht een Vida afbeelding ??
Alvast dank !

Re: Turbodruk regelaar V50 1.6D

Geplaatst: 17.01.2018 - 20:37
door Jelmer de Jong
Zou aan de accu moeten hangen.

Re: Turbodruk regelaar V50 1.6D

Geplaatst: 22.01.2018 - 15:53
door Matadin
Denk niet dat de TCV aan de accu hangt. Aan de accu hangt een of andere kunststof sensor met 2 slangetjes. De TCV is van staal en beetje bruinachtig van kleur. denk dat ie ergens verscholen onder/nabij de turbo zit...
Ik heb overigens de EGR stekker eruit getrokken, auto rijdt weer normaal, accelereert gewoon...ehhhh, nu komt de prangende vraag: kan ik zo door blijven rijden, dus met stekker los ?
Als ik de stekker er weer in doe, dan spuwt de auto veel witte rook.

Re: Turbodruk regelaar V50 1.6D

Geplaatst: 25.01.2018 - 12:44
door Matadin
Het moet niet gekker worden met de Volvo V50 1.6D uit 2006. Gisteren langs een universele garage gereden om te vragen waar de turbodruk regelaar zit en of ie getest kan worden, nou zet je schrap....van boven alles bekeken, nabij turbo e.d, geen TCV te zien. Onderplaat los geschroefd, geen TCV te zien! Ik vraag me toch sterk af of de 1.6D wel een TCV heeft, maw dat stalen bruinachtige gekleurde onderdeel met 2 slangetjes ???

Alle reacties worden zeer op prijs gesteld!

Re: Turbodruk regelaar V50 1.6D

Geplaatst: 25.01.2018 - 14:53
door Blade
Bij deze.

Wanneer besluit je om er iemand naar te laten kijken die er wel verstand van heeft?

Zo blijf je kutten natuurlijk.

Stekker van egr los halen is vragen om problemen natuurlijk, beter om hem weg te laten schrijven.

Re: Turbodruk regelaar V50 1.6D

Geplaatst: 25.01.2018 - 15:48
door Matadin
Poika, dank kerel !
Je hebt gelijk, heb je wellicht nog een goed adresje in de buurt van Rijswijk/Den Haag voor het EGR verhaal ?

Re: Turbodruk regelaar V50 1.6D

Geplaatst: 25.01.2018 - 16:49
door Blade
Overigens zit er op de turbo ook een stukje electronica. Hij word mechanisch versteld dmv vacuum (regelklep), maar de controle is electrisch. Er zit dus ook een stekker op de turbo.

Re: Turbodruk regelaar V50 1.6D

Geplaatst: 26.01.2018 - 23:50
door VolvoV50Ryder
Matadin schreef: Denk niet dat de TCV aan de accu hangt. Aan de accu hangt een of andere kunststof sensor met 2 slangetjes.
Klopt, dat is de druksensor van je roetfilter

Re: Turbodruk regelaar V50 1.6D

Geplaatst: 16.02.2018 - 12:19
door Matadin
Beste Volvo vrienden,
Inmiddels ben ik bij forum member Poika langs geweest. Heeft me verlost van alle EGR ellende van mijn V50 1.6D.
Goede service, goed advies en bovenal zeer betaalbaar ! Top ! Wil Poika Volvo service van harte aanbevelen. Rij er graag 40 minuten voor naar Nieuwveen....