Pagina 1 van 1

Dieselparkietfileter

Geplaatst: 01.01.2018 - 18:22
door luch
Hallo, Heb de Volvo XC60 aangekocht juni 2016, de wagen is reeds tweemaal afgevoerd naar garage om reden van problemen die te maken hebben met werking parkietfieter.
Heb momenteel een 18000 km met wagen gereden.
Door de wagen te gebruiken voor meestal korte afstanden ontstaan er problemen i.v.m. roetuitstoot.
Heeft er iemand ook dergelijke problemen of ervaring daaromtrent.

Groeten,

LucH

Re: Dieselparkietfileter

Geplaatst: 01.01.2018 - 18:28
door BendW
Hoeveel km staan er op de wagen?Van welk bouwjaar?Is de wagen nieuw aangekocht in 2016 of occasie?welke motor ligt er in?Wat zijn korte afstanden?..

Re: Dieselparkietfileter

Geplaatst: 01.01.2018 - 19:21
door OGA244
Dieselparkiet?

Re: Dieselparkietfileter

Geplaatst: 01.01.2018 - 19:23
door 4wielen
OGA244 schreef: Dieselparkiet?
Ja, de fileter. Je weet toch!

Re: Dieselparkietfileter

Geplaatst: 01.01.2018 - 19:26
door Almerev70
4wielen schreef:
OGA244 schreef: Dieselparkiet?
Ja, de fileter. Je weet toch!
Jongens niet zo flauw doen! Hij schrijft toch duidelijk: parkietfieter.....

:bandit:

Re: Dieselparkietfileter

Geplaatst: 01.01.2018 - 19:39
door OGA244
Twee woorden die ik ff niet plaatsen kon...

Re: Dieselparkietfileter

Geplaatst: 01.01.2018 - 20:04
door BendW
Zie hier de vertaling voor wie het niet begrijpt: ROETFILTER

Re: Dieselparkietfileter

Geplaatst: 01.01.2018 - 20:12
door OGA244
BendW schreef: Zie hier de vertaling voor wie het niet begrijpt: ROETFILTER
schrijf dat dan gewoon

Re: Dieselparkietfileter

Geplaatst: 01.01.2018 - 21:17
door Blade
Misschien even netjes voorstellen, komt er vast meer (serieus) respons.

Overigens zijn korte ritten slecht voor deze diesels.

Je zou er over kunnen nadenken om elke zoveel maanden even langs de dealer te rijden en tegen betaling geforceerd regenereren.

Betere optie lijkt mij inruilen voor een benzine met zulke korte ritten.

Of lange ritten gaan maken dat ie zelf goed kan regenereren.

Re: Dieselparkietfileter

Geplaatst: 02.01.2018 - 18:48
door luch
Het gaat dus om de DPF (Diesel partikel filter) , heb vermoedelijk wat rap getypt en niet nagelezen.
Kan me vinden in reactie van POIKA: overschakelen naar benzine, wat ik al een tijdje overweeg.
Telkens de dealer laten ingrijpen voor eventueel geforceerd regenereren wordt een kostelijke onderneming.
De wagen is nieuw aangekocht in 2016: Volvo XC60 D3 Geartronic

Re: Dieselparkietfileter

Geplaatst: 02.01.2018 - 19:55
door BendW
Dan zijn echt wel heel korte stukjes die je rijd...wij hebben hier een my 2010 d5 waar dagelijks 2 × 25km enkele rit mee word gereden met 120dkm op de teller en geen problemen met de roetfilter...

Re: Dieselparkietfileter

Geplaatst: 02.01.2018 - 20:35
door BlackcurrantV70
Onze C70 D3 doet 3 x per week 17km enkel, dit nu al 85.000km en 6 jaar zonder 1 probleem.

Maak je dan echt nog kortere ritjes ?

Indien dat het geval is, was een diesel inderdaad niet de juiste keuze destijds

Re: Dieselparkietfileter

Geplaatst: 02.01.2018 - 20:48
door Blade
Wel andere motoren dacht ik zo... andere emissie klasse.

Re: Dieselparkietfileter

Geplaatst: 02.01.2018 - 20:51
door RoaldH
Is het de D3 VEA? Is de EGR modificatie uitgevoerd?
Of is het de 5 cilinder?

Re: Dieselparkietfileter

Geplaatst: 03.01.2018 - 19:25
door luch
De D3 is bouwjaar 2016 met Euronorm 6 - 4 cilinder - 1969 cc - 150 pk
Er worden dus regelmatig ritten gemaakt van een 5-tal km.
Doen uiteraard ook langere ritten, maar overwegend dus korte afstanden.

Re: Dieselparkietfileter

Geplaatst: 03.01.2018 - 19:44
door RoaldH
luch schreef: De D3 is bouwjaar 2016 met Euronorm 6 - 4 cilinder - 1969 cc - 150 pk
Er worden dus regelmatig ritten gemaakt van een 5-tal km.
Doen uiteraard ook langere ritten, maar overwegend dus korte afstanden.
Ik zou dan even laten nagaan of de EGR modificatie is uitgevoerd. De oude versie koelt de gassen zodanig dat er problemen optreden.