Pagina 1 van 1

D5 perikelen met de D6?

Geplaatst: 04.01.2018 - 09:16
door 4wielen
Ik ben me al eventjes aan het beraden op een pih. Maar ik blijf wat huiverig voor de techniek. Ik heb me goed ingelezen over alle perikelen die mijn huidige D5 kan hebben, m.n. de EGR-issues, en heb mijn rijgedrag daarop afgestemd. Ik rij eigenlijk nooit ritjes onder de 30 km enkele reis, vervang de olie tijdig, etc. Maar nu vraag ik me af hoe het met de pih zit. Ik moet regelmatig ritjes van van ca. 50-60 km rijden. Perfect voor de D5. Maar voor de pih geldt dan dat de dieselmotor maar 10-20 km gebruikt wordt. Deze komt dus helemaal niet op temperatuur. Leidt dat dan niet tot de bekende D5-problemen? Iemand daar bekend mee?

Re: D5 perikelen met de D6?

Geplaatst: 04.01.2018 - 09:44
door edraket
Het "bekende D5 probleem" speelt niet meer bij de nieuwere motoren. De D6 heeft daar ook geen last van bij mijn weten.

Re: D5 perikelen met de D6?

Geplaatst: 04.01.2018 - 09:50
door Hans oet Twent
edraket schreef: Het "bekende D5 probleem" speelt niet meer bij de nieuwere motoren. De D6 heeft daar ook geen last van bij mijn weten.
Ook de D4 motoren(4 cyl. MY 2016) hebben daar bij mijn weten géén last meer van.... Uit ervaring kan ik U melden dat ik er geen last van gehad heb. Muv 1x reinigen van de EGR bij ca 100K km.

Re: D5 perikelen met de D6?

Geplaatst: 04.01.2018 - 11:04
door RoaldH
Ik heb nooit last gehad van EGR problemen. Bij ritten onder de 30 km, rij je vrijwel 100% elektrisch. Als de buitentemperatuur onder de 15 graden is, zal de standkachel tijdens het eerste stuk elektrisch rijden de D5 al opwarmen (geen koude start). De electronica dwingt zelf het reinigen van de roetfilter en D5 af. Dan Kun je tijdelijk niet elektrisch rijden.

Re: D5 perikelen met de D6?

Geplaatst: 04.01.2018 - 11:48
door diesel01
Hans oet Twent schreef:
edraket schreef: Het "bekende D5 probleem" speelt niet meer bij de nieuwere motoren. De D6 heeft daar ook geen last van bij mijn weten.
Ook de D4 motoren(4 cyl. MY 2016) hebben daar bij mijn weten géén last meer van.... Uit ervaring kan ik U melden dat ik er geen last van gehad heb. Muv 1x reinigen van de EGR bij ca 100K km.
Idd vanmorgen even aan het sporten geweest, blijft geinig om de opdringerige V40 los te rijden vanmorgen.
Pipo zat op de Hereweg weer bijna bij de hond op schoot, Nobhead.

Re: D5 perikelen met de D6?

Geplaatst: 05.01.2018 - 21:55
door RoaldH
Ik vind dat sporten ook leuk. Blijft leuk om met een eco mobiel andere auto's los te rijden...

Re: D5 perikelen met de D6?

Geplaatst: 06.01.2018 - 11:29
door Gouwe
RoaldH schreef: Ik vind dat sporten ook leuk. Blijft leuk om met een eco mobiel andere auto's los te rijden...
Herkenbaar op zijn tijd ja...

Re: D5 perikelen met de D6?

Geplaatst: 06.01.2018 - 17:05
door 4wielen
Dus beperkt de verbrandingsmotor gebruiken leidt niet meer tot problemen?

Re: D5 perikelen met de D6?

Geplaatst: 06.01.2018 - 18:35
door Gouwe
Dat niet nee m.i. De D6 heeft alleen wel meer techniek en dus dito navenant meer kans op storing/defecten.

Re: D5 perikelen met de D6?

Geplaatst: 06.01.2018 - 20:03
door RoaldH
Er zijn extra controles ingebouwd om problemen te voorkomen aan de D5. Ook moet elk jaar de olie vervangen worden. Doordat je het aantal koude starts kan verminderen door de kortere ritten volledig elektrisch te rijden, wordt de D5 extra ontzien.