Pagina 1 van 2

Volvo XC90 2.4 D5 163 PK met 200.000 km. Alsnog chiptunen?

Geplaatst: 10.01.2018 - 14:17
door RudolphJ
Ik overweeg een Youngtimer XC90 2.4 D5 163 PK uit 2003 met 200.000 km. aan te schaffen (aantoonbare kilometerstand, dus niet teruggedraaid). Omdat ik op dit moment een V50 D5 2007 rijd met 180 pk. en een V70 D5 2009 met 220 pk. (na (ZIP)tuning) ben ik bang dat een XC90 D5 met 163 pk. i.c.m. het enorme gewicht mij gaat teleurstellen. Niet zozeer qua topsnelheid of zo, maar meer qua souplesse die ik nu gewend ben. Daarom overweeg ik zo'n XC90 van 15 jaar oud met 200.000 km na aanschaf alsnog te laten chiptunen. Is dat verantwoord (ik lees wel veel lovende verhalen over www.volvotune.nl) ? Voor de goede orde: de XC90 vervangt dan de V50. Alvast dank voor het meedenken!

Re: Volvo XC90 2.4 D5 163 PK met 200.000 km. Alsnog chiptunen?

Geplaatst: 10.01.2018 - 16:30
door Walter
dat valt of staat met de staat van onderhoud. Dus is de motor goed? Zo ja, zal het geen probleem zijn. Bij twijfel eerst een tijdje rijden en kijken wat je tegenkomt. Zodra alles ok is, dan kun je alsnog naar VolvoTune

Re: Volvo XC90 2.4 D5 163 PK met 200.000 km. Alsnog chiptunen?

Geplaatst: 10.01.2018 - 16:40
door BendW
Ik zou sowieso voor volvotune gaan en niet voor een kant en klare chip zoals ziptuning gaan...ik heb mijn xc60 175 pk versie op 240 pk laten zetten en ben zeer tevreden...volvotune kan echt toveren met de 2.4d D5 motoren...

Re: Volvo XC90 2.4 D5 163 PK met 200.000 km. Alsnog chiptunen?

Geplaatst: 10.01.2018 - 16:42
door Frits V70
De lovende verhalen kloppen. Doe Obbe de groeten.

Re: Volvo XC90 2.4 D5 163 PK met 200.000 km. Alsnog chiptunen?

Geplaatst: 10.01.2018 - 16:48
door RudolphJ
Bedankt voor de reacties so far. Mijn persoonlijke ervaring met Ziptuning is overigens prima; zij hebben mijn V70 indertijd getuned en tot op heden rijdt hij feilloos. Maar goed, toen wist ik ook nog niet van het bestaan van Volvotune... Ik vraag mij overigens af of de versnellingsbak (gemakkelijk) een hoger koppel aankan. Ik lees op het forum dat een oliekoeler noodzakelijk zou zijn bij een XC90 van 2003, omdat die er niet standaard op zou zitten?

Re: Volvo XC90 2.4 D5 163 PK met 200.000 km. Alsnog chiptunen?

Geplaatst: 10.01.2018 - 17:04
door Taan
Ik heb mijn Octavia 2.0 TDI laten tunen van 140 naar 180PK bij 280.000km Uiteindelijk is tie bij 376.000 weggegaan wegens andere mankementen.
Ik vond het verschil niet heel groot. Hij had standaard al meer Pk's en Nm's, maar het was wel lekker om altijd genoeg vermogen te hebben, ook met de Caravan.

Het was dus wel even wennen met mijn V60 D3 136pk en 200kg meer dan de Skoda maar eerlijk gezegd is tunen niet nodig. Ik rij nu ook wat rustiger (110 op de CC)om het verbruik enigszins te beperken. Het is gewoon even wennen en meer anticiperen of geduld hebben, maar realistisch gezien kost het me slechts enkele minuten reistijd op de 30-50km afstanden die ik meestal afleg.
Het rijdt ook heel ontspannen eigenlijk.

De XC90 zal ook wel dorstig zijn als je steeds haantje de voorste wilt zijn.

Eind februari naar de wintersport ga ik het verbruik even negeren. Op zo'n lange afstand scheelt een beetje doorrijden een stuk meer.

Re: Volvo XC90 2.4 D5 163 PK met 200.000 km. Alsnog chiptunen?

Geplaatst: 10.01.2018 - 17:22
door RudolphJ
Als gezegd: het gaat mij niet om het vermogen (om daarmee haantje de voorste te kunnen zijn) als wel om het koppel en daarmee de souplesse van de motor. Ik ben nu een beetje huiverig gezien de D5 met 163 pk. in de XC90 i.c.m. ruim 2000 kg. eigen gewicht, in vergelijk met de V50 en V70 die ik nu heb met veel meer vermogen en koppel bij een veel lager gewicht van de auto. Ik hoopte dat chiptuning van de D5 163 pk. dat verschil -voor een deel- weg zou nemen. Blijft nog de vraag van de oliekoeler op de XC90: zit hij er nou wel of niet op? En is het noodzakelijk om die dan alsnog te laten monteren?

Re: Volvo XC90 2.4 D5 163 PK met 200.000 km. Alsnog chiptunen?

Geplaatst: 10.01.2018 - 17:27
door BendW
Wat betreft de Geartronic,ga maar eens praten met Obbe...heeft zijn xc60 2.4 d5 Gt met 320dkm op teller op 520Nm staan...

Re: Volvo XC90 2.4 D5 163 PK met 200.000 km. Alsnog chiptunen?

Geplaatst: 10.01.2018 - 17:38
door Taan
@RudolphJ , ik bedoelde, accepteren dat het minder vlot gaat is ook een optie.

Re: Volvo XC90 2.4 D5 163 PK met 200.000 km. Alsnog chiptunen?

Geplaatst: 10.01.2018 - 18:08
door t5power
Een 2.4d uit 2003 zal iig geen roetfilter e.d. hebben lijkt me? Dan zit je alleen nog met EGR maar die kun je gelijkertijd dicht laten zetten.

Re: Volvo XC90 2.4 D5 163 PK met 200.000 km. Alsnog chiptunen?

Geplaatst: 11.01.2018 - 12:55
door RudolphJ
Nee, roetfilter inderdaad niet aanwezig. Wellicht alsnog te monteren? Vanaf 01-01-2019 gaat de MRB naar verluidt met 15% omhoog voor auto's zonder roetfilter. Dat betekent voor een XC90 D5 een verhoging van ruim € 400,- op jaarbasis. *Slik. Blijft nog altijd de vraag: heeft een XC90 van 2003 een oliekoeler, en zo nee: is die noodzakelijk na tunen?

Re: Volvo XC90 2.4 D5 163 PK met 200.000 km. Alsnog chiptunen?

Geplaatst: 11.01.2018 - 15:48
door BendW
Neem contact op met Obbe van volvotune en je hebt antwoord op al je vragen...zijn xc 60 staat op 250 pk en 520nm zonder oliekoeler speciaal om te kijken wat de Geartronic aan kan.

Re: Volvo XC90 2.4 D5 163 PK met 200.000 km. Alsnog chiptunen?

Geplaatst: 11.01.2018 - 15:56
door 4wielen
Wat hiervoor is geschreven: even contact opnemen met Obbe!

Dat de MRB nog 15% omhooggaat is niet prettig, maar als de MRB een issue is moet je sowieso geen XC90 gaan rijden...

Re: Volvo XC90 2.4 D5 163 PK met 200.000 km. Alsnog chiptunen?

Geplaatst: 11.01.2018 - 16:45
door RudolphJ
@BendW : Dank, ik ga hem bellen!

Re: Volvo XC90 2.4 D5 163 PK met 200.000 km. Alsnog chiptunen?

Geplaatst: 11.01.2018 - 22:17
door MartijnAbel
RudolphJ schreef: @BendW : Dank, ik ga hem bellen!
Laat je niet afschrikken door andere tuners, Obbe is zeker niet de tuninggod. Dat ie goed is staat buiten kijf, en dat ie verstand van zaken heeft zeker, maar er zijn ook zat andere tuners die verdomd goed werk verzetten en daarbij, een reguliere chip is helemaal niet pee definitie een slecht idee ;)

Re: Volvo XC90 2.4 D5 163 PK met 200.000 km. Alsnog chiptunen?

Geplaatst: 12.01.2018 - 00:39
door Carfreak
Obbe is geen tuninggod???

:D

Re: Volvo XC90 2.4 D5 163 PK met 200.000 km. Alsnog chiptunen?

Geplaatst: 12.01.2018 - 18:03
door BendW
Ik wist niet dat God echt bestaat...

Re: Volvo XC90 2.4 D5 163 PK met 200.000 km. Alsnog chiptunen?

Geplaatst: 12.01.2018 - 21:49
door Msuidgeest
BendW schreef: Ik wist niet dat God echt bestaat...
Een antwoord als reactie kan zijn hoe je daar zelf mee omgaat.

Re: Volvo XC90 2.4 D5 163 PK met 200.000 km. Alsnog chiptunen?

Geplaatst: 12.01.2018 - 22:46
door MartijnAbel
Carfreak schreef: Obbe is geen tuninggod???

:D
Nope, zeker niet zelfs...
Hij verricht fantastisch werk, weet waar hij het over heeft, maar is zeker niet de beste op gebied van chiptuning.
Zonder testbank ben ik van mening dat je nooit helemaal op en top af kunt stellen. Mijn auto heeft bijvoorbeeld 4x op de bank gestaan om alles perfect af te stellen.

Re: Volvo XC90 2.4 D5 163 PK met 200.000 km. Alsnog chiptunen?

Geplaatst: 18.02.2018 - 12:28
door Odin
Ik ben van een Jager met 3l V6 naar een XC90 met D5 gegaan 163pk.
Het blijft een beetje een tractor maar als je in het juiste toeren gebied blijft is het goed te doen. Verbruik 1 op 12 tot 1 op 14.
Het hobbelt makkelijk naar 140 - 150 als je dat wil en met de 163pk heeft het allemaal weinig te leiden.
Ik zou eerst met het ding gaan rijden, kijken of alles werkt en goed is, dan kun je altijd nog laten kietelen.