V50 1.6D: Zwakke turbo?
Geplaatst: 11.01.2018 - 16:25
Goedemiddag!
Allereerst even een korte introductie:
Ik ben sinds mei ‘17 de toch wel trotse eigenaar van een Volvo V50 Edition II 1.6D uit 2008. Helaas heeft de auto vanaf de eerste dag na aankoop de nodige motorische problemen gekend, vermoedelijk door gebrekkig onderhoud van de vorige eigenaren. Het is een voormalige lease auto (Stempels in het onderhoudsboekje zeggen dus niet alles). Het uitte zich in storingsmeldingen en de zogeheten “noodloop”. Bovendien was de auto enorm traag, net of de motor veel minder vermogen had. De verkoper, een autobedrijf, heeft de problemen bij de aankoop bewust verborgen gehouden en een trucje uitgehaald in het koopcontract zodat ik geen aanspraak kon maken op bovag-garantie.
Anyway, het is een heel lang verhaal, maar het komt erop neer dat ik kort na de aankoop de nodige euro’s moest uitgeven aan reparaties van o.a. een lekkende oliepomp, lekkende turboslang, nieuwe distributieriem omdat deze met olie besmeurd was geraakt en een nieuwe EGR-klep.
Nu het huidige probleem. Na het verhelpen van de bovenstaande problemen kon ik gelukkig wel weer storingsvrij rijden. Ik vond de auto echter nog steeds traag. Er zat totaal geen pit in, inhalen in het verkeer was eigenlijk kansloos. Het leek wel alsof de motor heel laat en nauwelijks reageerde op het pedaal. Bij het tot de bodem intrappen van het gaspedaal ging de auto dus amper harder vooruit. De turbo was echter wel duidelijk hoorbaar met een fluittoon.
Ik heb dit probleem vorig jaar zomer al bij de Volvo dealer aangegeven. De monteur is toen een stukje met de auto gaan rijden en vertelde me dat ik mij geen zorgen moest maken. De turbo werkte gewoon en de auto kwam ook gewoon mee in het verkeer. De auto was gewoon minder vlot dan ik gewend was.
Bij de laatste onderhoudsbeurt, begin deze maand, heb ik vooraf nogmaals aangegeven dat de auto hinderlijk traag optrekt. Dit is nogmaals bekeken. Nu is gebleken dat de turbo lang niet zo hard blaast als dat die zou moeten doen. Ik kreeg het advies om de turbo ge vervangen. Kosten zijn circa 1500 euro. Ik ben benieuwd of er iemand met dezelfde motor is die deze problemen herkent. Want ik vraag me af waarom ik een turbo zou vervangen als die in principe nog werkt. Een turbo kan toch niet half stuk zijn? Gezien de geschiedenis van de auto zou het me niets verbazen als de turbo zwaar vervuild is en daarom minder goed werkt. Voor nu heb ik turbo cleaner van Forté bij de diesel gegooid in de hoop dat dit een effect zal hebben op het vermogen. Ik vind 1500 euro een heleboel geld, ook omdat ik vorig jaar al heel veel extra geld in de auto heb moeten steken.
Zijn er lotgenoten met tips of adviezen over mijn turbo. Toch vervangen of zijn er goedkopere oplossingen?
Allereerst even een korte introductie:
Ik ben sinds mei ‘17 de toch wel trotse eigenaar van een Volvo V50 Edition II 1.6D uit 2008. Helaas heeft de auto vanaf de eerste dag na aankoop de nodige motorische problemen gekend, vermoedelijk door gebrekkig onderhoud van de vorige eigenaren. Het is een voormalige lease auto (Stempels in het onderhoudsboekje zeggen dus niet alles). Het uitte zich in storingsmeldingen en de zogeheten “noodloop”. Bovendien was de auto enorm traag, net of de motor veel minder vermogen had. De verkoper, een autobedrijf, heeft de problemen bij de aankoop bewust verborgen gehouden en een trucje uitgehaald in het koopcontract zodat ik geen aanspraak kon maken op bovag-garantie.
Anyway, het is een heel lang verhaal, maar het komt erop neer dat ik kort na de aankoop de nodige euro’s moest uitgeven aan reparaties van o.a. een lekkende oliepomp, lekkende turboslang, nieuwe distributieriem omdat deze met olie besmeurd was geraakt en een nieuwe EGR-klep.
Nu het huidige probleem. Na het verhelpen van de bovenstaande problemen kon ik gelukkig wel weer storingsvrij rijden. Ik vond de auto echter nog steeds traag. Er zat totaal geen pit in, inhalen in het verkeer was eigenlijk kansloos. Het leek wel alsof de motor heel laat en nauwelijks reageerde op het pedaal. Bij het tot de bodem intrappen van het gaspedaal ging de auto dus amper harder vooruit. De turbo was echter wel duidelijk hoorbaar met een fluittoon.
Ik heb dit probleem vorig jaar zomer al bij de Volvo dealer aangegeven. De monteur is toen een stukje met de auto gaan rijden en vertelde me dat ik mij geen zorgen moest maken. De turbo werkte gewoon en de auto kwam ook gewoon mee in het verkeer. De auto was gewoon minder vlot dan ik gewend was.
Bij de laatste onderhoudsbeurt, begin deze maand, heb ik vooraf nogmaals aangegeven dat de auto hinderlijk traag optrekt. Dit is nogmaals bekeken. Nu is gebleken dat de turbo lang niet zo hard blaast als dat die zou moeten doen. Ik kreeg het advies om de turbo ge vervangen. Kosten zijn circa 1500 euro. Ik ben benieuwd of er iemand met dezelfde motor is die deze problemen herkent. Want ik vraag me af waarom ik een turbo zou vervangen als die in principe nog werkt. Een turbo kan toch niet half stuk zijn? Gezien de geschiedenis van de auto zou het me niets verbazen als de turbo zwaar vervuild is en daarom minder goed werkt. Voor nu heb ik turbo cleaner van Forté bij de diesel gegooid in de hoop dat dit een effect zal hebben op het vermogen. Ik vind 1500 euro een heleboel geld, ook omdat ik vorig jaar al heel veel extra geld in de auto heb moeten steken.
Zijn er lotgenoten met tips of adviezen over mijn turbo. Toch vervangen of zijn er goedkopere oplossingen?