Portierslot V40 2013
Geplaatst: 11.01.2018 - 20:01
Beste allen,
allereerst maar even korte intro. Eigenaar van een V40 D2 2013. Zwart met 17 inch velgen. Kinetec uitvoering met leer en andere nuttige toevoegingen. Gekocht van de leasemaatschappij. Door mijzelf gereden lease auto met weinig km's.
Vandaag maar eens mijn issue met het rechter achterportier aangepakt. Portier was niet te openen, ondanks alle correcte mechanische geluiden bij openen en sluiten.
Binnenpaneel lijkt in eerste instantie niet te verwijderen als de deur niet open is. Torx schroef kopkant achterportier t.h.v. B-stijl verhinderd demontage. Oplossing; bovenste paneel gordeldeel demonteren. Deel deurrubber lostrekken en kleine ronde rubber dopje verwijderen. Dan kun je via de voorzijde bij de torx en hem losdraaien. Pas dan kun je het paneel verwijderen. Paneel naar boven "drukken" om te verwijderen. Stekkers natuurlijk losklikken met beleid.
Speaker verwijderen om beschadiging te voorkomen. Stekker aan onderzijde eenvoudig los te klikken. Elektromotor raam losgeschroefd. Laten hangen naast het binnenpaneel.
De V40 2013 > heeft 2 panelen in de deur. Binnenpaneel zitten alle delen en mechanieken aan bevestigd.
Schakelaar raammechanisme uit deurpaneel geklikt en gemonteerd aan stekker. Handig om raam te openen en sluiten als je aan het werk bent.
Vervolgens een aluminium buisje aan het eind platgeslagen en een haakje gevormd. Hiermee langs het binnenste deurpaneel bij het mechanische deel gekomen. Hiermee kon het deel van het kinderslot bereiken. Het palletje bleef hangen ontdekte ik al snel. Had ongeveer een kijkvenster van 2 cm. Mijn handen konden daar onmogelijk geraken. Paar keer met AB openen en sluiten van het slot. Veel WD40 erop vanaf binnenzijde en vanuit handgreep buitenzijde. Opentrekken en lekker vol met WD40. Vervolgens floepte het mechanisme ineens los. Nadat deur was geopend bevestigingsbouten van het mechanisme (3x torx) losgeschroefd. Vervolgens slot beetje gerommeld /bewegen en nog meer WD40 erin. Het witte palletje van het kinderslot aantal keren met platte schroevendraaier heen en weer bewogen. Intussen deur paar keer dichtgooien en alles laten "schrikken". Nachtje laten staan en WD40 zijn werk laten doen. Volgende morgen testen op werking en alles weer op zijn plaats schroeven en drukken.
Als een zonnetje. Morgen is andere kant preventief aan de beurt.
Ik zag ook een beetje roestvorming aan de binnenkant van het mechanisme.
Tip; 1x per jaar inspuiten vanaf deurgreep buitenzijde met WD40 of ander beschermend /smerend goedje.
Had garage gebeld; meneer, dat zal een nieuwe slot worden. Paar uur werk en materiaalkosten. We hebben er deze week al 3 met dit probleem. Ik constateer bij mij alleen maar achterstallig onderhoud met smeermiddelen. Elke beurt standaard goed inspuiten voorkomt veel volgens mij veel gezeur. Zowel zomer als winter.
Garage zou het preventief kunnen doen, maar staat waarschijnlijk niet in het schema.
Wellicht staat een vergelijkbaar item al ergens anders in het forum, echter niet gevonden. Ben me bewust dat ik niet de enige ben. Echter gelijk sloten vervangen met enorme kosten als gevolg? Geloof ik niet in. Voor de leaserijder geen probleem, voor de eigen rijder vaak onnodige kostenpost. Voor hen deze bijdrage.
Vr.gr. Bert.
allereerst maar even korte intro. Eigenaar van een V40 D2 2013. Zwart met 17 inch velgen. Kinetec uitvoering met leer en andere nuttige toevoegingen. Gekocht van de leasemaatschappij. Door mijzelf gereden lease auto met weinig km's.
Vandaag maar eens mijn issue met het rechter achterportier aangepakt. Portier was niet te openen, ondanks alle correcte mechanische geluiden bij openen en sluiten.
Binnenpaneel lijkt in eerste instantie niet te verwijderen als de deur niet open is. Torx schroef kopkant achterportier t.h.v. B-stijl verhinderd demontage. Oplossing; bovenste paneel gordeldeel demonteren. Deel deurrubber lostrekken en kleine ronde rubber dopje verwijderen. Dan kun je via de voorzijde bij de torx en hem losdraaien. Pas dan kun je het paneel verwijderen. Paneel naar boven "drukken" om te verwijderen. Stekkers natuurlijk losklikken met beleid.
Speaker verwijderen om beschadiging te voorkomen. Stekker aan onderzijde eenvoudig los te klikken. Elektromotor raam losgeschroefd. Laten hangen naast het binnenpaneel.
De V40 2013 > heeft 2 panelen in de deur. Binnenpaneel zitten alle delen en mechanieken aan bevestigd.
Schakelaar raammechanisme uit deurpaneel geklikt en gemonteerd aan stekker. Handig om raam te openen en sluiten als je aan het werk bent.
Vervolgens een aluminium buisje aan het eind platgeslagen en een haakje gevormd. Hiermee langs het binnenste deurpaneel bij het mechanische deel gekomen. Hiermee kon het deel van het kinderslot bereiken. Het palletje bleef hangen ontdekte ik al snel. Had ongeveer een kijkvenster van 2 cm. Mijn handen konden daar onmogelijk geraken. Paar keer met AB openen en sluiten van het slot. Veel WD40 erop vanaf binnenzijde en vanuit handgreep buitenzijde. Opentrekken en lekker vol met WD40. Vervolgens floepte het mechanisme ineens los. Nadat deur was geopend bevestigingsbouten van het mechanisme (3x torx) losgeschroefd. Vervolgens slot beetje gerommeld /bewegen en nog meer WD40 erin. Het witte palletje van het kinderslot aantal keren met platte schroevendraaier heen en weer bewogen. Intussen deur paar keer dichtgooien en alles laten "schrikken". Nachtje laten staan en WD40 zijn werk laten doen. Volgende morgen testen op werking en alles weer op zijn plaats schroeven en drukken.
Als een zonnetje. Morgen is andere kant preventief aan de beurt.
Ik zag ook een beetje roestvorming aan de binnenkant van het mechanisme.
Tip; 1x per jaar inspuiten vanaf deurgreep buitenzijde met WD40 of ander beschermend /smerend goedje.
Had garage gebeld; meneer, dat zal een nieuwe slot worden. Paar uur werk en materiaalkosten. We hebben er deze week al 3 met dit probleem. Ik constateer bij mij alleen maar achterstallig onderhoud met smeermiddelen. Elke beurt standaard goed inspuiten voorkomt veel volgens mij veel gezeur. Zowel zomer als winter.
Garage zou het preventief kunnen doen, maar staat waarschijnlijk niet in het schema.
Wellicht staat een vergelijkbaar item al ergens anders in het forum, echter niet gevonden. Ben me bewust dat ik niet de enige ben. Echter gelijk sloten vervangen met enorme kosten als gevolg? Geloof ik niet in. Voor de leaserijder geen probleem, voor de eigen rijder vaak onnodige kostenpost. Voor hen deze bijdrage.
Vr.gr. Bert.