Pagina 1 van 1

ventilator/aanjager blijft hard blazen.

Geplaatst: 15.09.2006 - 20:04
door cocacola
Mijn S40 (diesel 2001) heeft het volgende probleem, sinds begin deze zomer ging de ventilator/aanjager soms even hard blazen, ongeacht welke stand de snelheid stond.

Sinds de vakantie blijft hij continu hard blazen of hij nou in stand 1 of stand 6 staat.
Zeer irri en veel lawaai :-(

(note: Ik heb geen climatcontrol)

Wat ik hier en daar heb vernomen is dat er mogelijk een weerstand stuk is, zou iemand weten waar die zit?
Hoe haal ik die kachelunit los zonder de boel te beschadigen......En...
Is deze te vervangen? Ik heb genoeg soldeer ervaring ;-)
Groetjes

CocaCola

Geplaatst: 29.09.2006 - 02:21
door cocacola
Inmiddels weet ik dat het knoppen consol vervangen moet worden, iemand zo`n ding op voorraad?

Groet,
CocaCola

Geplaatst: 29.09.2006 - 07:31
door Hans
stuur ff een mailtje naar www.autorima.nl
Ze hebben vast wel iets liggen voor je.

Geplaatst: 02.10.2006 - 00:12
door Barry (Grillmeister)
Is dit niet alleen als je je airco aan hebt op je voorruit op ontwasemen zet?

Groet Barry

Geplaatst: 04.10.2006 - 22:12
door cocacola
@Barry:
Nee, hij doet hardblazen op alle standen, ongeacht airco.

Mocht iemand dit ding hebben liggen en er van af willen...
Afbeelding

Geplaatst: 04.10.2006 - 22:35
door theboz
Meestal is de voorschakelweerstand stuk bij deze klachten
schakkelaars gaan wel een stuk maar meestal doet hij hemaal niets meer naeen harde recect (accupool los) doet hij weer

Geplaatst: 04.10.2006 - 22:36
door menjo
Weet je zeker dat het de kachelweerstand niet is? Die geeft wel die symptomen.

Zie ook onder andere: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=104668#104668

Geplaatst: 06.10.2006 - 20:18
door cocacola
Volgens de Dealer in Amstelveen zou het niet de weerstand zijn, maar de unit zelf.

Geplaatst: 06.10.2006 - 23:07
door joost
Gek he, altijd meteen vervangen. Mijn boordcomputer is eens op hol geslagen, in paniek naar de dealer die mij doodleuk vertelde dat er een nieuwe klokkenwinkel in moest. Een uur later was de boordcomputer weer tot rust gekomen en doet het weer prima tot noch toe. Ze hebben dus niet altijd gelijk.

Joost.

Geplaatst: 29.03.2007 - 21:40
door emielkosse
Even kleine update voor hen die ook dit probleem (Ventilator blijft altijd blazen) hebben en het zelf willen/kunnen oplossen.

Controleer eerst of het de Unit is of de Weerstand/Transistor, dit doe je door de ventilator op stand 0 te zetten. Wanneer nu de AC nog aan wil is het de Unit. Wil de AC niet aan dan klopt dat en is het de R/T.

In het laatste geval is dit de oplossing;

- Verwijder beschermingsbord onder het dashboard kastje.

- Ongeveer in het midden en vrij vooraan zit een driepolige stekker (twee vrij dikke draden en 1 dune (rode) draad). Dit is de R/T, een weerstand voor modellen voor 2000 en een transistor voor modellen na 2000.

- De module waar bovengenoemde connector aanzit is bevestigd met twee parkers. 1 daarvan is in zicht en de andere zit op een *** plek waar je net niet bij kunt met een schroevendraaier. Wat ik heb gedaan is het dashboard kastje geheel verwijderd en ook de bout (10mm) waarmee de rechteronderkant van het dashboard vastzit losgehaald. Hiermee komt voldoende ruimte in het dashboard door het iets te forseren waardoor met een wat kleinere kruiskopschroevendraaier de bovenste parker ook te verwijderen is.

Nu is het een kwestie van module swappen en klaar is Kees.

Misschien handig voor hen die willen bestellen:

Resistor (weerstand) Volvo Code 30875042
Transistor Volvo Code 30864189
Bovengenoemde codes heb ik uit een wat oudere VADIS versie dus vraag het duidelijk bij de garage.

Succes hiermee