Eerste vergelijk/test X1 en XC40 AutoBild (oke Autoweek.nl)
Geplaatst: 24.01.2018 - 04:41
Een eerste vergelijkende test tussen de BMW X1 en de XC40 in Autoweek gelezen. Feitelijk is het een vertaling van het Duitse moederblad AutoBild. Test is uitgevoerd door Duitsers die nogal fan van BMW zijn, blijkbaar. De X1 krijgt namelijk nogal wat veren in de kont.
Over de kofferruimte “De kofferbak van de BMW is met een inhoud van 505 tot 1.550 liter net een tandje groter.“
Ruimtelijk gevoel in de Volvo is groter door o.a. het hoogere dak en wordt wel duidelijk gewaardeerd.
De Duitsers zijn duidelijk meer gewend aan de BMW’s navi’s “Aan het typische Volvo-design van de middenconsole wen je snel, maar de bediening van het rechtop geplaatste touchscreen vergt meer gewenning. De BMW laat zien hoe het moet: zijn ergonomie is top. De knoppen zit daar waar je ze verwacht en de submenu’s van het navigatiesysteem zitten logisch in elkaar”
Voor de rest wordt er nogal gemopperd op het gewicht van de Volvo (AWD, D4, momentum). “De X1 voelt wat levendiger aan; de Volvo is dan ook 200 kilo zwaarder. Best opval- lend eigenlijk dat zo’n nieuwe auto zo’n overgewicht met zich meesleept. “Het CMA-platform dat we samen met Geely hebben ontwikkeld, maakt geen lichtge- wicht constructie mogelijk”, zo vertelde een ingenieur van Volvo ons laatst.”
“De Volvo weet de lichtvoetigheid van de BMW niet te evenaren. De besturing voelt wat doods aan en bij een uitwijkmanoeuvre op hoge snelheid biedt hij niet de precisie van de BMW.”
De rest mogen jullie zelf lezen en interpreteren.
Over de kofferruimte “De kofferbak van de BMW is met een inhoud van 505 tot 1.550 liter net een tandje groter.“
Ruimtelijk gevoel in de Volvo is groter door o.a. het hoogere dak en wordt wel duidelijk gewaardeerd.
De Duitsers zijn duidelijk meer gewend aan de BMW’s navi’s “Aan het typische Volvo-design van de middenconsole wen je snel, maar de bediening van het rechtop geplaatste touchscreen vergt meer gewenning. De BMW laat zien hoe het moet: zijn ergonomie is top. De knoppen zit daar waar je ze verwacht en de submenu’s van het navigatiesysteem zitten logisch in elkaar”
Voor de rest wordt er nogal gemopperd op het gewicht van de Volvo (AWD, D4, momentum). “De X1 voelt wat levendiger aan; de Volvo is dan ook 200 kilo zwaarder. Best opval- lend eigenlijk dat zo’n nieuwe auto zo’n overgewicht met zich meesleept. “Het CMA-platform dat we samen met Geely hebben ontwikkeld, maakt geen lichtge- wicht constructie mogelijk”, zo vertelde een ingenieur van Volvo ons laatst.”
“De Volvo weet de lichtvoetigheid van de BMW niet te evenaren. De besturing voelt wat doods aan en bij een uitwijkmanoeuvre op hoge snelheid biedt hij niet de precisie van de BMW.”
De rest mogen jullie zelf lezen en interpreteren.