Pagina 1 van 3
De volgende klus aan Olaf
Geplaatst: 25.01.2018 - 12:31
door Gustaf Larson
Re: De volgende klus aan Olaf
Geplaatst: 25.01.2018 - 13:26
door lint
Dat is een tegenvaller. De deuren zijn nog wel te redden zo te zien, het herstel van de dorpels wordt laswerk.
Re: De volgende klus aan Olaf
Geplaatst: 07.02.2018 - 00:00
door Gustaf Larson
December 2017
Motorsteunrubber rechts vervangen
In eerste instantie had ik alleen de bouten aan weerszijden van de rubbers er af gedraaid, maar kreeg het oude rubber er dan niet uit:
Wel het oliefilter verwijderd om wat meer wat werkruimte te creƫren. Hier zie je oude rubber vanaf de andere kant:
Om nog wat ruimte te maken heb ik het blok een paar centimeter omhoog gekrikt aan de dynamosteun. Gelukkig geen arbo controle gehad

(Volgende keer schaf ik eerst een potkrikje aan)
Vervolgens toch de 3 bouten en de 3 moeren van de aluminium beugels die de motorsteun vasthouden verwijderd. Het geheel kwam redelijk makkelijk los en het oude rubber kwam er direct uit... In twee delen. Blijkbaar was het rubber al helemaal los van de stalen plaatjes. Dat verklaard het bokken bij vlot optrekken.
Hier de nieuw geplaatste motorsteun en op de achtergrond het nieuwe filter:
En dan is het tijd voor zwart sap voor de auto en voor de baas
29 januari
Dit was waarschijnlijk al 60.000km niet meer gebeurd. Kan ook 80.000 zijn...

Re: De volgende klus aan Olaf
Geplaatst: 07.02.2018 - 00:00
door Gustaf Larson
30 januari
Koelvloeistof ververst en de radiator doorgespoeld. En alle snaren/riemen bekeken.

Re: De volgende klus aan Olaf
Geplaatst: 07.02.2018 - 00:00
door Gustaf Larson
1 februari
Kabelboom door rechterscharnier vervangen onder begeleiding van onze Heidewachtel Tommie . De achterruitenwisser doet het weer! Ik wil nog wel de achterklep netter afstellen/afhangen maar zie nog niet hoe dat kan. Iemand tips?

Re: De volgende klus aan Olaf
Geplaatst: 07.02.2018 - 00:03
door Gustaf Larson
2 februari
De kleppen laten stellen door Timen Smit. meteen een distributieriem en v-snaren meegenomen. +krukaspoelietegenhougereedschap

Re: De volgende klus aan Olaf
Geplaatst: 07.02.2018 - 00:10
door Gustaf Larson
Re: De volgende klus aan Olaf
Geplaatst: 07.02.2018 - 00:16
door Gustaf Larson
5 februari
Om 7:00 uur 's ochtends langs een doorgaande weg bij Ede, de 245 uitgevallen... Geen stroom meer! Een paar kilometer gelift naar een tankstation waar ik werd opgehaald door een collega. 's Middags na het werk terug met een maatje van me. Blijkt er een stekkertje van de dynamo los te zitten... Startkabels erop en gaan maar weer.
Re: De volgende klus aan Olaf
Geplaatst: 07.02.2018 - 00:18
door Gustaf Larson
7 februari
Begonnen met het vervangen van de distributieriem,nieuwe riem en spanrol zitten er op en de beschermkap zit er terug op.
De riem was 101.000 km geleden voor het laatst vervangen!!! (ik heb de auto nu 9.000km in mijn bezit en was mij hier niet van bewust tot vorige week)
75.000 of 80.000 wordt voorgeschreven
Morgen nog de v-snaren afspannen.

Re: De volgende klus aan Olaf
Geplaatst: 07.02.2018 - 11:42
door Msuidgeest
Het is natuurlijk niet zo dat een riem knapt bij 80.001 km. Gelukkig zit er wat marge in maar bij de aankoop van een auto is dit wel een punt van aandacht.
Re: De volgende klus aan Olaf
Geplaatst: 07.02.2018 - 12:06
door lint
Volgens mij kan het bij de 240 niet zoveel schade aanrichten als de riem breekt maar je staat wel stil.
Re: De volgende klus aan Olaf
Geplaatst: 07.02.2018 - 15:14
door Gustaf Larson
@lint De B200F is geen vrijloper dus de kleppen zullen krom slaan.
@Msuigeest 80.001 geloof ik ook wel, maar 101.000 is ietsie meer

Mij een te groot risico.
07-02-2018
Het spulletje teruggebouwd. De v-snaren mooi opgespannen.
En hij startte!
Mooi afgemaakt met een nieuwe carterbeschermer.

Re: De volgende klus aan Olaf
Geplaatst: 07.02.2018 - 19:58
door Blade
Toch geniaal hoe zon riem gespannen word!
Re: De volgende klus aan Olaf
Geplaatst: 15.02.2018 - 21:56
door Gustaf Larson
Olaf heeft ons gezin inmiddels veilig op en neer naar London gebracht.
Volgende klus worden de remmen... die klinken beroerd.

Re: De volgende klus aan Olaf
Geplaatst: 15.02.2018 - 22:01
door Msuidgeest
Staat er nou een dame in te breken in je auto? Of is dat toch ... ?
Hoe vond jij rijden in Engeland? Het duurde bij mij 250 meter en toen ging het als vanzelf om links te rijden.
Re: De volgende klus aan Olaf
Geplaatst: 16.02.2018 - 10:39
door Gustaf Larson
We rijden (Vliegen vind ik niets dus eigenlijk altijd met de auto) al een jaar of 15 geregeld naar de UK ivm familie dus inmiddels aardig gewend
Al moet ik zeggen dat het rijden in een RHD auto het nog makkelijker maakt als je links rijdt.
En die 'inbrekende' mevrouw is de leidinggevende bij mij thuis

Re: De volgende klus aan Olaf
Geplaatst: 16.02.2018 - 11:42
door dbosker
lint schreef:
Volgens mij kan het bij de 240 niet zoveel schade aanrichten als de riem breekt maar je staat wel stil.
Dat was bij bepaalde type's redblocks zo (niet alle). Brak daar de riem, dan raakten de zuigers de kleppen niet.
Nieuw riempje erop, boel op tijd zetten, klaar.
Re: De volgende klus aan Olaf
Geplaatst: 16.02.2018 - 12:24
door Gustaf Larson
dbosker schreef:
Dat was bij bepaalde type's redblocks zo (niet alle). Brak daar de riem, dan raakten de zuigers de kleppen niet.
Nieuw riempje erop, boel op tijd zetten, klaar.
Klopt. Vooral oudere types. Het is helaas een veelvoorkomende misvatting dat ALLE redblocks vrijlopers / non-interference zijn. Timen Smit heeft mij verzekerd dat dit blok, de B200F gewoon in de poeier loopt bij het breken van de distributieriem.
Re: De volgende klus aan Olaf
Geplaatst: 20.02.2018 - 19:41
door Gustaf Larson
AHHHH Remklauw linksachter zit helemaal vast... Dat wordt reviseren
Komt even slecht uit.
Re: De volgende klus aan Olaf
Geplaatst: 20.02.2018 - 21:05
door whitehorsekart
Heb je de remolie al ververst? Met achterstallig onderhoud is dat ook vast niet gebeurd.
De mijne had dat probleem ook, bovendien zat het stekkertje niet op de remcontrole-klep (want dan ging het lampje aan...) Ik heb alle remolie eruit geblazen met de Easybleed en toen volgens de regels weer gevuld: alles prima en het lampje blijft keurig uit nu+ een mooi hard rempedaal.
Zijn de blokken niet te ver versleten, dan klemt de klauw ook vaak. Nieuwe blokken maken hem dan ook weer gangbaarder.