Pagina 1 van 2
Euro 6d
Geplaatst: 28.01.2018 - 23:41
door DB200
Zoals jullie wellicht weten, zijn benzine auto's ook niet de schoonste, m.n. direct ingespoten turbo's produceren soms 10 - 30x meer roetdeeltjes dan euro 6 diesels met roetfilter.
Per 1 september wordt de nieuwe euro6c norm van kracht waarbij benzine auto's niet meer roet mogen uit stoten dan de diesels. Leuk is dat Volvo behoorlijk voorop loopt, de volgende benzine auto's voldoen al aan 6c:
XC40 T3, XC40 T5 AWD
XC60 T5 FWD, XC60 T5 AWD, XC60 T6 AWD
XC90 T5 AWD, XC90 T6 AWD
V90 T4, V90 T5, V90 T6 AWD
V90 Cross Country T5 AWD, V90 Cross Coutry T6 AWD
S90 T4, S90 T5, S90 T6 AWD
Bron:
https://www.motor-talk.de/news/diese-be ... ml#!page=1
Per 1 september 2019 wordt de nieuwe euro6d norm van kracht. De volgende Volvo's voldoen al aan 6d:
XC40 T3, D4,T5
XC60 D4, D5
XC90 D5
Bron:
https://www.adac.de/infotestrat/umwelt- ... fault.aspx
Re: Euro 6d
Geplaatst: 29.01.2018 - 19:53
door Msuidgeest
Ik lees niets over de T8-auto's van Volvo. De gemiddelde uitstoot van die auto's is toch gunstig voor het milieu, ook al is een deel elektrisch?
Re: Euro 6d
Geplaatst: 03.02.2018 - 20:23
door DB200
Goede vraag. Ik heb even gekeken in de prijslijst van de XC90. Deze maakt alleen onderscheid tussen Euro6 en Euro6d-temp. Aangezien alle benzine modellen voldoen aan Euro6c zou je haast verwachten dat de plug-in ook wel voldoet.
Interessante prijslijst, het prijsverschil tussen een T5 en T8 is te verwaarlozen, dankzij het BPM voordeel voor de T8 (op papier lagere CO2 uitstoot). Hoewel ik wel benieuwd ben hoe dit er uit gaat zien als de WLTP test de NEDC test vervangt per 1 september 2018, waarbij de daadwerkelijke CO2 waarde zoals bepaald met de WLTP in de boekjes vermeld zal worden per 1 januari 2019. Tenzij de overheid de BPM tarieven naar beneden bijstelt, is het waarschijnlijk dat de T8 dan wel een stukje duurder wordt.
Re: Euro 6d
Geplaatst: 08.02.2018 - 22:14
door DB200
Weinig reacties op de Euronorm 6c op dit forum. Toch heeft deze nieuwe norm wel impact, BMW stopt met de verkoop van 8-cilinder benzine modellen per 1 juni 2018 in Europa juist vanwege deze norm:
starke BMWs machen abgaspause. Volgens het nieuwsbericht "voorlopig". We zullen zien.
Volvo heeft dus tijdig de bakens verzet door in te zetten op 4 cilinder motoren. Opvallend is wel dat de MY2019 dieselmodellen nu zijn voorzien van een Adblue tank.
Re: Euro 6d
Geplaatst: 09.02.2018 - 06:28
door OGA244
De my 2018 WK 46/17 XC60, XC90, S90, V90, V90CC waren dat al.. de rest volgt nu
Re: Euro 6d
Geplaatst: 09.02.2018 - 06:30
door OGA244
Maar wees eerlijk, who cares?
Het kost extra geld want je moet adblue tanken...
Re: Euro 6d
Geplaatst: 09.02.2018 - 21:36
door Schorpioen
DB200 schreef:
Zoals jullie wellicht weten, zijn benzine auto's ook niet de schoonste, m.n. direct ingespoten turbo's produceren soms 10 - 30x meer roetdeeltjes dan euro 6 diesels met roetfilter.
Jammer dat Groen Links en de andere anti diesel bewegingen dat nog steeds niet weten.
Re: Euro 6d
Geplaatst: 12.02.2018 - 16:46
door DB200
Ik kwam nog een artikel tegen omtrent Euronorm 6c en 6d, gepubliceerd op 10 oktober 2017. Voor iemand die overweegt om een fonkelnieuwe auto te kopen, de moeite van het lezen waard:
WLTP van grote invloed op nieuw verkopen en restwaarde ontwikkeling
Letterlijk citaat: "Nu al(!) adviseert het Empa (the Swiss Federal Laboratories for Materials Testing and Research for Industry, Construction and Commerce) om uitsluitend Euro 6c of Euro 6d-TEMP auto’s te kopen."
Zo wordt op het oog saaie materie, toch weer interessant

.
Re: Euro 6d
Geplaatst: 12.02.2018 - 18:06
door OGA244
De w van wltp staat voor worldwide, wltp wordt voorlopig nog uitsluitend in Europa gebruikt..
Re: Euro 6d
Geplaatst: 17.02.2018 - 19:57
door DB200
Maar wees eerlijk, who cares?
Het kost extra geld want je moet adblue tanken...
Precies, en dat is precies de reden waarom ik het wel belangrijk vind. Bovendien kun je het bijna nergens tanken en moet je met zeer dure flesjes in de weer. Reden waarom ik in 2016 geen Mercedes C-klasse diesel heb gekocht. Toen ik zag dat Mercedes met die gekkigheid begon, was ik gelijk klaar met moderne diesels. Helaas doen nu alle fabrikanten dit.
In mijn optiek is de beste (gebruikte) diesel van dit moment de VEA D4: sterk, lange levensduur, zuinig, Euro6 en geen Ad-Blue.
De enige reden waarom elke fabrikant nu overstapt naar Adblue als toevoeging is om met diesel aan Euro 6D-temp te kunnen voldoen. Voor sommige fabrikanten reden om dan alleen nog maar benzine-modellen te gaan produceren:
https://www.motor-talk.de/news/der-fabi ... ml#!page=3
Re: Euro 6d
Geplaatst: 17.02.2018 - 21:43
door V480-S60
Ad Blue duur? Voor nog geen €12.00 heb je 10 liter. Elke 5000 of 10.000 km bijvoegen. Tja het vergt wat inspanning maar duur? Niet echt.
BTW. Ik blijf privé lekker benzine verstoken.

Re: Euro 6d
Geplaatst: 17.02.2018 - 22:09
door DB200
Ad Blue duur?
Toen kostte een tankvulling bij de dealer ca. 70 euro. Nu het meer verkrijgbaar is, zal de prijs ongetwijfeld zijn gezakt.
BTW. Ik blijf privé lekker benzine verstoken.
En ik diesel, maar dan wel puur natuur, zonder roetfilter en met 5 cilinders!
Re: Euro 6d
Geplaatst: 17.02.2018 - 22:17
door V480-S60
Met nu max 12.000 km/j privé ga ik die problemen niet over mij afroepen. Straks wordt het zelfs zakelijk nog moeilijk om betaalbaar diesel te rijden. Hoewel die wel altijd goed warm wordt.

Re: Euro 6d
Geplaatst: 21.02.2018 - 15:43
door DB200
Straks wordt het zelfs zakelijk nog moeilijk om betaalbaar diesel te rijden.
Straks wordt het zelfs onmogelijk om een nieuwe diesel te rijden, zelfs al speelt geld geen enkele rol.
Porsche levert (voorlopig?) geen diesels meer:
https://www.autoweek.nl/nieuws/porsche- ... ingslijst/
Re: Euro 6d
Geplaatst: 04.03.2018 - 17:38
door Schorpioen
DB200 schreef:
Precies, en dat is precies de reden waarom ik het wel belangrijk vind. Bovendien kun je het bijna nergens tanken en moet je met zeer dure flesjes in de weer. Reden waarom ik in 2016 geen Mercedes C-klasse diesel heb gekocht. Toen ik zag dat Mercedes met die gekkigheid begon, was ik gelijk klaar met moderne diesels. Helaas doen nu alle fabrikanten dit.
AdBlue is bij bijna alle tankstations te koop, verbruik is een paar procent van je brandstofverbruik en de literprijs valt ook best mee.
Je moet het alleen niet bij een tankstation langs de snelweg kopen.
Re: Euro 6d
Geplaatst: 04.03.2018 - 17:56
door V480-S60
Klopt helemaal. Ik snap die aversie tegen Ad Blue dan ook niet. Het enige nadeel ten opzichte van een dieselmotor die nog geen Ad Blue heeft is dat de auto dienst weigert als de Ad Blue op is. Je moet dus altijd een flacon Ad Blue bij je hebben.
Re: Euro 6d
Geplaatst: 04.03.2018 - 19:01
door Schorpioen
Je krijgt meerdere herinneringen als je AdBlue moet tanken.
En die komen ruim op tijd, Zelfs zo vroeg dat je al een paar keer diesel hebt moeten tanken.
(Weet niet hoe het bij Volvo is, maar bij de VW Touran komt er een eerste waarschuwing bij 2400 km en herhaald zich elke 100 km. Vanaf 1000 km komt de waarschuwing elke 50 km.)
Re: Euro 6d
Geplaatst: 04.03.2018 - 19:37
door V480-S60
Ah. Dan hebben mijn collega's die waarschuwingen bewust genegeerd.

Re: Euro 6d
Geplaatst: 04.03.2018 - 19:39
door Fredhead
Waarschijnlijk was de gedachte dat de volgende dat wel zou doen
Re: Euro 6d
Geplaatst: 04.03.2018 - 19:48
door V480-S60
Nee. Wij hebben "eigen" auto's per bestuurder. Maar twee collega's dachten dus blijkbaar dat ze die waarschuwingen konden negeren. En moesten dus voor de ogen van de rest op de blaren zitten toen de wagens het vertikten te starten.
Overigens hebben we in het magazijn Ad Blue op voorraad.