Pagina 1 van 1

V60 D4 vragen

Geplaatst: 05.02.2018 - 21:56
door Godtoh
Sinds een paar maand rij ik een V60 D4 Geartronic. Heerlijke auto. Wel vallen me een paar dingen op en ik vroeg me af of jullie dit herkennen.

Soms werkt het start stop systeem niet, uitleg van de auto is dan hoge motortemperatuur of grote hoogte. Ik vermoed dat dit het regenereren is.
Op het moment dat dit optreedt en ik stapvoets moet rijden vanwege drukte merk ik dat de motor erg bromt / resoneert rond de 1200-1300 toeren. Als de melding er niet is doet ie het niet. Herkent iemand dit?
Brommen is erg duidelijk aanwezig en knap hinderlijk.

En een verbruiks vraagje, als ik reviews en testen lees moet het goed te doen zijn om 5,5-6l/100km te halen. Dat haal ik echt alleen met een hele lichte voet op het gas. Ook met constante snelheid is hij niet super zuinig. Zie regelmatig 1:16 bij 120 staan terwijl ik dat echt beter had verwacht. Maakt me op zich niet zoveel uit maar het verwonderd me. Herkenbaar voor mensen?

Re: V60 D4 vragen

Geplaatst: 06.02.2018 - 09:51
door RoaldH
Start top zal niet werken bij de regeneratie van het roetfilter. Is de auto al voldoende ingereden? Ik heb zelf gemerkt dat het verbruik pas na 5000 à 10000 km op de teller ging dalen. 6l/100km is niet zo'n heel raar getal bij 120km/h.

Re: V60 D4 vragen

Geplaatst: 06.02.2018 - 10:55
door Godtoh
Snap dat start stop het niet doet, gaat me meer om de resonantie / geluid. Auto heeft 30k gelopen.

Re: V60 D4 vragen

Geplaatst: 06.02.2018 - 19:38
door RoaldH
Ben je al teruggegaan naar de dealer om te laten onderzoeken of het geluid wel normaal is? Bij de D5/6 is het nml amper te horen.

Re: V60 D4 vragen

Geplaatst: 06.02.2018 - 19:59
door ak34
Bij mijn vorige Volvo kon ik ook horen wanneer ie aan het regenereren was. Heel herkenbaar die brom en ik had de indruk
dat het vooral van onder of achter kwam.
Hinderlijk vond ik dat niet, eerder nuttig. Dan wist ik dat ik best nog een paar blokjes omreed tot het was afgelopen.
Bij mijn huidige Volvo hoor ik het niet dus waarschijnlijk onderbreek ik vaak ongewild de regeneratie.
waarom voorzien de constructeurs geen indicatortje. Kan veel miserie voorkomen denk ik.

Re: V60 D4 vragen

Geplaatst: 06.02.2018 - 20:20
door RoaldH
Ik kan het eigenlijk alleen maar zien aan het hoge verbruik en het feit dat de plug-in hybrid niet meer in Pure of AWD te rijden is vanwege een foutmelding.

Re: V60 D4 vragen

Geplaatst: 06.02.2018 - 21:34
door peere
ak34 schreef: Bij mijn huidige Volvo hoor ik het niet dus waarschijnlijk onderbreek ik vaak ongewild de regeneratie.
waarom voorzien de constructeurs geen indicatortje. Kan veel miserie voorkomen denk ik.
Dit zou inderdaad een mooi gegeven zijn dat het ergens zichtbaar is d.m.v. een lamp of in de boordcomputer of iets dergelijks.

Jack...

Re: V60 D4 vragen

Geplaatst: 06.02.2018 - 22:29
door Godtoh
Auto gaat vrijdag voor de beurt en dit heb ik aangegeven als punt. Persoonlijk vind ik het teveel inleveren op comfort voor een auto van 55000+ euro. Regenereren is prima maar het extra geluid nee. Op de snelweg heb je er geen erg in maar gezien mijn ritjes van 40-55km enkel rij ik niet constant snelweg.

In elk geval bedankt voor de reacties dusver, als de dealer wat anders zegt dan "het hoort erbij" laat ik het weten.

Re: V60 D4 vragen

Geplaatst: 07.02.2018 - 09:09
door GT86
Gaat dit over de 4 of 5-cilinder D4?

Re: V60 D4 vragen

Geplaatst: 07.02.2018 - 10:32
door Paul
Wat een bijzonder probleem en je weet zeker dat dit het is?

Hier loopt de D4 als een oude VAG motor en hoor je in het hele dorp als je hem start. Maar in de auto hoor je niks...

Re: V60 D4 vragen

Geplaatst: 07.02.2018 - 11:45
door RoaldH
Paul schreef: Wat een bijzonder probleem en je weet zeker dat dit het is?

Hier loopt de D4 als een oude VAG motor en hoor je in het hele dorp als je hem start. Maar in de auto hoor je niks...
Vind jij de D4 erger dan jouw D5?

Re: V60 D4 vragen

Geplaatst: 07.02.2018 - 12:43
door 360Degreez
Start-Stop systeem werkt niet bij een koude motor of wanneer de Start-Stop-batterij niet voldoende geladen is. (Is een aparte batterij)
Ik zet hem overigens altijd uit. Ik vind het zeer hinderlijk in de file of bij het inparkeren. Als ik voor de brug moet wachten zet ik de motor zelf wel uit.

De brom herken ik zelf niet. Het zou in het ergste geval een motorsteun kunnen zijn of iets eenvoudigs zoals de motorafdekplaat die niet goed vast zit.
Probeer in "Neutraal" even gas te geven om er zonder rij-geluiden naar te kunnen luisteren. Zelf heb ik bij de oliewissel een [link=viewtopic.php?t=76691]iets dikkere olie[/link] gekozen waardoor de motor vooral bij koud weer rustiger lijkt te lopen.

Het hoge verbruik herken ik ook. Mijn V50 2.0D PSA met handbak was écht zuiniger. Bij de D4 met automaat kan je er alleen bij constante snelheid een redelijk verbruik uit persen. Bij mij op winterbanden nu 1:18,3 gemiddeld) Factoren zijn natuurlijk de automaat, merk/soort brandstof, type banden en natuurlijk je bandenspanning.

Verder is de D4 met Geartronic een heerlijke combinatie. Misschien dat ik mijn karretje in de lente laat tunen om de verbruikscijfers nog iets te kunnen beïnvloeden. Enne... natuurlijk omdat het leuk is ;-)

Re: V60 D4 vragen

Geplaatst: 07.02.2018 - 13:08
door Godtoh
Het is een vea D4 met 190pk. Momenteel op winterbanden is het meer 1:15,5 wat ie loopt. Zitten 225/50 R17 Vredestein Wintrac Xtreme S banden onder.

Het geluid, meer dreun, treedt alleen op tijdens die melding in de boordcomputer, verder nergens last van ook niet qua geluid. Vandaar dat ik ook denk dat de melding hoge motortemperatuur of grote hoogte slaat op het regenereren.

Re: V60 D4 vragen

Geplaatst: 07.02.2018 - 13:59
door 360Degreez
Godtoh schreef: Het geluid, meer dreun, treedt alleen op tijdens die melding in de boordcomputer, verder nergens last van ook niet qua geluid. Vandaar dat ik ook denk dat de melding hoge motortemperatuur of grote hoogte slaat op het regenereren.
Aha, hier had ik even overheen gelezen. Zelf merk ik nooit iets van het regenereren. Misschien kan je de dealer eens een belletje geven om te vragen of ze bekend zijn met het euvel.

Re: V60 D4 vragen

Geplaatst: 07.02.2018 - 15:45
door Paul
RoaldH schreef:
Paul schreef: Wat een bijzonder probleem en je weet zeker dat dit het is?

Hier loopt de D4 als een oude VAG motor en hoor je in het hele dorp als je hem start. Maar in de auto hoor je niks...
Vind jij de D4 erger dan jouw D5?
Van binnen beide net zo stil, D5 is wat ruwer als je vol gas geeft. Hier in de straat is de D5 natuurlijk altijd stil, maar als de motor aanstaat, is het veel minder dan de D4.

Re: V60 D4 vragen

Geplaatst: 09.02.2018 - 16:44
door RoaldH
Paul schreef: Van binnen beide net zo stil, D5 is wat ruwer als je vol gas geeft. Hier in de straat is de D5 natuurlijk altijd stil, maar als de motor aanstaat, is het veel minder dan de D4.
Duidelijk

Re: V60 D4 vragen

Geplaatst: 09.02.2018 - 19:46
door Godtoh
Vandaag geweest, was normaal volgens de dealer. De ene persoon merkt het de ander niet. Heb wel nieuwe software gekregen dus we zullen zien. Zolang het niet erger wordt is er wel mee te leven.

Re: V60 D4 vragen

Geplaatst: 22.02.2018 - 10:55
door mslik
Ik heb geen problemen met het start stop systeem. Nog geen enkele melding gehad tot nu toe.

Over het verbruik. Ik kocht mijn auto met 11k op de teller en toen haalde ik gemiddeld 1:16.7. Nu ben ik 12k verder oid en ik heb laatst weer eens gemeten en hij haalt nu 1:17.1. En ik rij niet bepaald zuinig kan ik je vertellen. Maar ik vind het voor het formaat en vermogen heel erg netjes. Hiervoor had ik een V40 D2 en die haalde 1:20.4. Dat was maar een 1.6 blokje met 115 pk en handgeschakeld. Dus voor een auto die een stuk zwaarder is, 75pk meer vermogen heeft. 2.0 liter is en ook nog een automaat vind ik het verschil heel netjes eigenlijk.

Michiel

Re: V60 D4 vragen

Geplaatst: 22.02.2018 - 20:25
door Godtoh
Ik heb over de tijd sinds ik de auto heb 1:15,7 gehaald, zo'n 4000km. Mijn rechtervoet heeft daar het zwaarste aandeel in hoor. 1:17,4 heb ik met de eco modus aan gered, maar daar is geen fun aan. Ik vermoed dat ik uit eindelijk rond de 1:15,5 blijf steken.

Wat mij het meest tegenvalt qua verbruik is wel het verbruik bij 120 of 130 per uur. Dat gaat snel richting 1:16.

Re: V60 D4 vragen

Geplaatst: 28.02.2018 - 22:46
door Fredraket
Prachtige verbruikscijfers. Ik haal dat niet gemiddeld zoals in mijn onderschrift is te zien.... Ik merk nooit iets van het regenereren. Niet qua geluid en niet qua rijden. Inmiddels staat die van mij op 181k en loopt als een zonnetje. Nog geen slag verkeerd. Mijn verbruik heb ik geheel en al aan mijzelf te danken. Met caravan rij ik 110 op de cc (ook berg-op als het kan) en in Duitsland volgas waar het mag. In beide gevallen zit je al snel riant onder de 1 op 10. Ik zou vooral genieten van de fijne combinatie D4 en GT8, dat doe ik ook nog steeds.