Ervaringsdeskundige V50 1.8 gezocht
Geplaatst: 07.02.2018 - 22:13
Dit is mijn eerste post op het volvo forum en bij deze wil ik me graag even voorstellen. Mijn naam is Peter, ben werkzaam in de chemische sector en ben een hobby techneut. Sinds kort ben ik ook trotse eigenaar van een volvo V50. 1.8 benzine bj. 2005. Bij aankoop van de auto heb ik een aankoop/APK keuring gedaan en afgezien van kromme remschijven achter en een slappe handrem, is de auto APK technisch in orde. Ik rij er nu een paar maanden mee en ben nog altijd tevreden met mijn keuze. Toch is me iets opgevallen en ik probeer zo stukje bij beetje het probleem op te lossen.
Symptomen :
De auto rijdt prima, heeft gevoeld genoeg vermogen, rijdt ongev. 8 l/100 km gecombineerd, dus niet al te slecht. Trekt ook lekker door tot 5000 rpm (meer wil ik hem niet aan doen) en haalt zonder moeite 160-170 kmh.
Alleen bij stationair draaien (meestal nog 800 rpm als ie goed warm is) trilt de auto dusdanig dat de plastic klep van de claxon/bestuurdersairbag vervelend ratelt. Bij licht gas geven is de trilling helemaal weg. Een enkele keer zakt het toerental tot 750 rpm en dan is er geen trilling meer (dus het lijkt erop dat de motorsteunen wel oke zijn)
Met een obd scantool kan ik zien dat de long term fuel trim (LTFT) bij stationair rond de -15% is en met gas geven omhoog gaat tot -3%. Dit is heel reproduceerbaar en het maakt niet uit of de motor warm of koud is. Dit geeft de indruk dat de auto om de een of andere reden, te rijk loopt. Het verbaasde me dan ook te zien dat de O2 sensor (voor kat.) heen en weer schommelt tussen 0-0.1 en 0.7-0.8 V. Ik weet niet of dit normaal is voor de V50 1.8, maar het lijkt nogal aan de magere kant als ik dit vergelijk met de waardes van mijn Focus 1.6 zetec welke heel strak tussen 0.1 en 0.9 liggen. De andere waardes (RPM, throttle position, MAP, inlaatdruk, inlaat temperatuur, timing advance, koelvloeistof temperatuur, O2 sensor (na kat.)) lijken logisch dus hier twijfel ik niet aan.
Volgende zaken zijn al gedaan :
Thermostaat
Koelvloeistof temperatuur werd maar heel langzaam warm en kwam niet boven 80°C, na vervangen redelijk snel op temperatuur ongev. 94°C - verder geen verschil
Bougies
De oude zagen goed uit, toch de nieuwe erin gedaan - geen verschil
Luchtfilter
oude vervangen - geen verschil
T-MAP sensor
Deze zat onder de zwarte olie drap, goed schoon gemaakt met cabarateur cleaner - geen verschil in inlaattemperatuur/inlaatdruk waardes onder vergelijkbare omstandigheden
Gasklephuis
aan de binnenzijde dikke laag zwarte aanslag, schoon gemaakt – geen verschil
EGR klep
redelijk schoon, geen koolafzetting, pakking had wel wat aanslag, toch alles even schoon gemaakt – geen verschil
Lambda-sonde
Vervangen met een nieuwe – geen verschi, waardes blijven tussen 0-0.1 en 0.7-0.8 schommelen.
Dus de simpele klusjes zijn gedaan, en voor ik weer iets ga vervangen wilde ik eerst een beetje advies inwinnen van een ervaringsdeskundige. Vandaar dat ik het hier probeer. Ik kwam tijdens mijn zoektocht volgend artikel tegen op de het internet :
https://www.motor.com/magazinepdfs/122005_05.pdf
In een notendop, zegt dit artikel dat een lekkende of deels openstaande EGR klep negatieve LTFTs tot gevolg kan hebben en vooral bij stationair draaien voor problemen zorgt. Dit beschrijft mijn situatie vrij nauwkeurig. Heeft hier iemand ervaring mee ? Dus met andere woorden, heeft hier iemand al eens zijn EGR klep moeten vervangen wegens bovengenoemde symptomen, of kan ik het probleem beter ergens anders zoeken. Alle advies is welkom. Bij voorbaat dank.
Symptomen :
De auto rijdt prima, heeft gevoeld genoeg vermogen, rijdt ongev. 8 l/100 km gecombineerd, dus niet al te slecht. Trekt ook lekker door tot 5000 rpm (meer wil ik hem niet aan doen) en haalt zonder moeite 160-170 kmh.
Alleen bij stationair draaien (meestal nog 800 rpm als ie goed warm is) trilt de auto dusdanig dat de plastic klep van de claxon/bestuurdersairbag vervelend ratelt. Bij licht gas geven is de trilling helemaal weg. Een enkele keer zakt het toerental tot 750 rpm en dan is er geen trilling meer (dus het lijkt erop dat de motorsteunen wel oke zijn)
Met een obd scantool kan ik zien dat de long term fuel trim (LTFT) bij stationair rond de -15% is en met gas geven omhoog gaat tot -3%. Dit is heel reproduceerbaar en het maakt niet uit of de motor warm of koud is. Dit geeft de indruk dat de auto om de een of andere reden, te rijk loopt. Het verbaasde me dan ook te zien dat de O2 sensor (voor kat.) heen en weer schommelt tussen 0-0.1 en 0.7-0.8 V. Ik weet niet of dit normaal is voor de V50 1.8, maar het lijkt nogal aan de magere kant als ik dit vergelijk met de waardes van mijn Focus 1.6 zetec welke heel strak tussen 0.1 en 0.9 liggen. De andere waardes (RPM, throttle position, MAP, inlaatdruk, inlaat temperatuur, timing advance, koelvloeistof temperatuur, O2 sensor (na kat.)) lijken logisch dus hier twijfel ik niet aan.
Volgende zaken zijn al gedaan :
Thermostaat
Koelvloeistof temperatuur werd maar heel langzaam warm en kwam niet boven 80°C, na vervangen redelijk snel op temperatuur ongev. 94°C - verder geen verschil
Bougies
De oude zagen goed uit, toch de nieuwe erin gedaan - geen verschil
Luchtfilter
oude vervangen - geen verschil
T-MAP sensor
Deze zat onder de zwarte olie drap, goed schoon gemaakt met cabarateur cleaner - geen verschil in inlaattemperatuur/inlaatdruk waardes onder vergelijkbare omstandigheden
Gasklephuis
aan de binnenzijde dikke laag zwarte aanslag, schoon gemaakt – geen verschil
EGR klep
redelijk schoon, geen koolafzetting, pakking had wel wat aanslag, toch alles even schoon gemaakt – geen verschil
Lambda-sonde
Vervangen met een nieuwe – geen verschi, waardes blijven tussen 0-0.1 en 0.7-0.8 schommelen.
Dus de simpele klusjes zijn gedaan, en voor ik weer iets ga vervangen wilde ik eerst een beetje advies inwinnen van een ervaringsdeskundige. Vandaar dat ik het hier probeer. Ik kwam tijdens mijn zoektocht volgend artikel tegen op de het internet :
https://www.motor.com/magazinepdfs/122005_05.pdf
In een notendop, zegt dit artikel dat een lekkende of deels openstaande EGR klep negatieve LTFTs tot gevolg kan hebben en vooral bij stationair draaien voor problemen zorgt. Dit beschrijft mijn situatie vrij nauwkeurig. Heeft hier iemand ervaring mee ? Dus met andere woorden, heeft hier iemand al eens zijn EGR klep moeten vervangen wegens bovengenoemde symptomen, of kan ik het probleem beter ergens anders zoeken. Alle advies is welkom. Bij voorbaat dank.