Pagina 1 van 2
Ervaring RICA tuning V40 D4 190 PK VEA handbak
Geplaatst: 13.02.2018 - 20:31
door Migaddo
Beste allen,
Zijn hier ook mensen die hun D4 190PK VEA hebben laten tunen door RICA?
» RICA Stage 1 228 HP / 480 NM 38 HP / 80 NM
» RICA Stage 2 258 HP / 545 NM 68 HP / 145 NM
Ik ben vooral op zoek naar jullie ervaring en in combinatie met de handbak.
Ook wordt gelijktijdig de snelheidsbegrenzer van190km/u verwijderd.
Ben zowel op zoek naar de ervaringen van stage 1 en stage 2.
Ik ben nog aan het overwegen of ik het uit ga laten voeren.
Re: Ervaring RICA tuning V40 D4 190 PK VEA handbak
Geplaatst: 13.02.2018 - 21:47
door RZA
Dat zijn mooie waardes. Dealer gaf laatst aan dat tuning door Rica van een geartronic meerdere malen tot problemen bij klanten heeft geleid omdat de bak het niet aan kan, maar dat het bij een handbak minder problematisch is. Zou persoonlijk bij chiptuning niet verder dan stage 1 gaan om wat marge te houden en niet de grenzen van de motor op te gaan zoeken.
Re: Ervaring RICA tuning V40 D4 190 PK VEA handbak
Geplaatst: 14.02.2018 - 06:55
door MichelR
Wel ervaring met de Polestar VEA D4 met handbak ervaring.
Rijdt heel lekker met voldoende vermogen en lekker veel koppel. 200 pk / 410 Nm
En belangrijk natuurlijk behoudt van garantie.
Mocht je auto uit de garantie zijn. Ja, dan maakt het niet veel uit natuurlijk.
Re: Ervaring RICA tuning V40 D4 190 PK VEA handbak
Geplaatst: 14.02.2018 - 09:23
door edraket
Wel als je de ene na de andere koppeling eruit fikt natuurlijk!
Re: Ervaring RICA tuning V40 D4 190 PK VEA handbak
Geplaatst: 14.02.2018 - 09:31
door diesel01
edraket schreef:
Wel als je de ene na de andere koppeling eruit fikt natuurlijk!
Idd, mijn V40 van het vorige type had de 115pk diesel die geheel std met 2ton toe was aan zijn 2e koppeling.
Weleenswaar andere auto met andere techniek in een andere tijd maar het idee is hetzelfde.
En de reden dat Polestar max 20% extra geeft is omdat de auto dan nog aan de type goedkeuring voldoet, daarboven zou hij opnieuw aangeboden moeten worden aan het RDW omdat hij niet meer voldoet aan de typegoedkeuring.
Re: Ervaring RICA tuning V40 D4 190 PK VEA handbak
Geplaatst: 14.02.2018 - 10:32
door lint
Polestar is om meerdere redenen een veilige keus, kost wel wat euri's maar dan heb je minder kans op narigheid.
Re: Ervaring RICA tuning V40 D4 190 PK VEA handbak
Geplaatst: 14.02.2018 - 12:18
door Migaddo
Polestar is wel goedkoper dan Rica, maar wordt daarbij ook de snelheidsbegrenzer verwijderd?
Tevens zie ik dat verbruik gelijk blijft, waarbij Rica aangeeft dat je met een stage 1 5-10 % kan reduceren.
Even voor de beeldvorming, ik ben geen racer, ben meer op zoek naar dat beetje extra vermogen onderin.
Re: Ervaring RICA tuning V40 D4 190 PK VEA handbak
Geplaatst: 14.02.2018 - 15:07
door RZA
Geen racer maar wel de snelheidsbegrenzing eraf?

Re: Ervaring RICA tuning V40 D4 190 PK VEA handbak
Geplaatst: 14.02.2018 - 19:36
door Migaddo
RZA schreef:
Geen racer maar wel de snelheidsbegrenzing eraf?
Ik zeg natuurlijk dat ik niet nooit boven 200 km/u kom.
Mijn V50 haalde 220, wilde niet zegen dat ik dat continue reed.
Ik zie de meerwaarde van de begrenzer niet behalve dat het alleen goed was voor de bijtelling, en daar heb ik nu niets mee te maken

Re: Ervaring RICA tuning V40 D4 190 PK VEA handbak
Geplaatst: 14.02.2018 - 19:47
door OGA244
Niet helemaal waar, het was n middel om de lage CO2 uitstoot en derhalve n lagere BPM te betalen, als jij het verschil nu gewoon ff bijbetaald ga je mij verder niet horen.
Re: Ervaring RICA tuning V40 D4 190 PK VEA handbak
Geplaatst: 14.02.2018 - 20:30
door Migaddo
OGA244 schreef:
Niet helemaal waar, het was n middel om de lage CO2 uitstoot en derhalve n lagere BPM te betalen, als jij het verschil nu gewoon ff bijbetaald ga je mij verder niet horen.
Al die uitstootwaardes zijn wat bij betreft grote kul hier in Nederland, een grote poppenkast net als de mensen die ze bedenken. (mijn mening).
Back on topic please!
Ervaring RICA tuning V40 D4 190 PK VEA handbak gevraagd
Voor milieu aspecten graag ander topic openen.
Re: Ervaring RICA tuning V40 D4 190 PK VEA handbak
Geplaatst: 14.02.2018 - 20:54
door OGA244
200+ geen grote(re) kul?
Re: Ervaring RICA tuning V40 D4 190 PK VEA handbak
Geplaatst: 14.02.2018 - 21:28
door Migaddo
OGA244 schreef:
200+ geen grote(re) kul?
Jouw reacties.... allergrootste kul.
Nogmaals back on topic please.
Re: Ervaring RICA tuning V40 D4 190 PK VEA handbak
Geplaatst: 15.02.2018 - 09:22
door kistigun
Migaddo schreef:
Polestar is wel goedkoper dan Rica, maar wordt daarbij ook de snelheidsbegrenzer verwijderd?
Tevens zie ik dat verbruik gelijk blijft, waarbij Rica aangeeft dat je met een stage 1 5-10 % kan reduceren.
Even voor de beeldvorming, ik ben geen racer, ben meer op zoek naar dat beetje extra vermogen onderin.
Wat zijn de kosten van Polestar dan? Heb nooit de specs/kosten hiervan kunnen vinden.
Re: Ervaring RICA tuning V40 D4 190 PK VEA handbak
Geplaatst: 15.02.2018 - 10:10
door peere
Polestar van € 995 alleen t/m 31 maart 2018 voor € 695 op bepaalde modellen.
Jack...
Re: Ervaring RICA tuning V40 D4 190 PK VEA handbak
Geplaatst: 15.02.2018 - 10:57
door RZA
Interesting. Was de Polestar tuning maar voor de T4 MY18 beschikbaar...
Re: Ervaring RICA tuning V40 D4 190 PK VEA handbak
Geplaatst: 15.02.2018 - 11:11
door NielsPHEV
Zat die snelheids begrenzing er niet op ivm met de banden met extra lage rolweerstand ? Wielen worden sowieso vaak gewisseld na levering en leiden dan nimmer er tot een BPM correctie. Voor de NEDC cijfers kan de begrenzing verder niet relevant zijn veel harder dan 100 gaat het niet in die test. MAW het CO2 emissie argument is wel erg creatief bedacht feit blijft wel dat je een door de fabrikant ingebouwde snelheidsbeperking verwijdert waarmee je zou kunnen betogen dat de auto niet meer voldoet aan de typegoedkeuring. Ik heb geen ervaring met Rica wel met de P* D4 tuning en die vond ik icm een GT8 erg prettig vooral omdat de auto nog lekker door zijn versnellingen gaat.
Re: Ervaring RICA tuning V40 D4 190 PK VEA handbak
Geplaatst: 15.02.2018 - 18:40
door Migaddo
De type goedkeuring kijkt toch niet naar de maximale snelheid? Dat het vermogen met meer dan 20℅ toe neemt en daardoor opnieuw gekeurd moet worden kan ik begrijpen.
Zie ik iets over het hoofd?
Begrenzer zat er inderdaad op voor de banden met de lage rolweerstand.
Re: Ervaring RICA tuning V40 D4 190 PK VEA handbak
Geplaatst: 16.02.2018 - 03:45
door V40-John
veel banden hebben een max. snelheid van 210 dit is snelheidsindex/code: H, dan is begrenzen op 199 wel so safe. snelheidscode: V is 240km\h max.
m.a.w, kijk even op je band als je graag 220 of hoger wil gaan rijden(autobahn)
m.b.t. chiptuning, ongeveer 25pk en 50nm extra is vrij veel voorkomend met turbo motoren. ik zou zelf ook niet de grenzen opzoeken, of je moet uitzoeken waar o.a. je koppeling , vliegwiel tegen bestand is.
Re: Ervaring RICA tuning V40 D4 190 PK VEA handbak
Geplaatst: 16.02.2018 - 21:35
door Kees Jan
Bij de Polestar-tuning blijft de snelheid begrenst.
Vanaf MY 2017 zit de begrenzing er af fabriek niet meer op.