Pagina 1 van 1
Vermogen D4 VEA eerste twee versnellingen
Geplaatst: 17.02.2018 - 16:10
door Machiel
Ik ben even benieuwd naar de ervaringen met de V40 D4 VEA in de eerste twee versnellingen. In deze twee versnellingen heb ik namelijk niet de indruk op pad te zijn met 190PK en 400Nm. (Vanaf de derde versnelling >2000rpm overigens absoluut wel.. dan trekt de wagen heerlijk door.)
In vergelijking: een vriend van mij rijdt een V60 D3 (5 cyl.) die al vanaf de eerste versnelling een enorme bak koppel produceert.
Zijn er mensen met deze motor die hetzelfde ervaren en zou het mogelijk zijn om hier met tuning verandering in te brengen?
Ik hoor het graag!
Re: Vermogen D4 VEA eerste twee versnellingen
Geplaatst: 17.02.2018 - 17:47
door Volvolof
Het is wel redelijk gebruikelijk bij krachtige diesels om in de eerste twee versnellingen het maximale koppel te beperken om de aandrijving heel te houden.
Daarnaast heeft het niet zoveel zin. Afhankelijk van gewicht op de voorwielen, bandenmaat en overbrenging is er in de eerste versnelling voldoende grip om ongeveer 200nm te verwerken. In de tweede versnelling ongeveer 300nm.
De oude D3 kan ook wat krachtiger aanvoelen omdat de turbo er met iets meer vertraging in komt, waardoor je juist het gevoel krijgt nog een extra duw te krijgen.
Re: Vermogen D4 VEA eerste twee versnellingen
Geplaatst: 17.02.2018 - 18:25
door MichelR
VEA D4 met Polestar gaat als de brandweer in zijn 1 en 2 (3 en 4)
Re: Vermogen D4 VEA eerste twee versnellingen
Geplaatst: 17.02.2018 - 19:25
door Machiel
MichelR schreef:
VEA D4 met Polestar gaat als de brandweer in zijn 1 en 2 (3 en 4)
Heb je ervaring met voor en na de tuning Michel? Kun je iets zeggen over de mate van verbetering van koppel onderin na het tunen?
Re: Vermogen D4 VEA eerste twee versnellingen
Geplaatst: 17.02.2018 - 19:31
door MichelR
Ja, eerst een tijd rond gereden zonder Polestar. En dan houdt het inderdaad niets over in de lage versnellingen.
Maar na, de tuning rijdt de D4 zoals hij eigenlijk al gelijk zou moeten rijden.
Ik ben er nu al helemaal aangewend maar in het begin rij je echt rond met een grote glimlach zo lekker rijdt het.
Qua koppel heb je 40 Nm meer en dat merk je wel.
Re: Vermogen D4 VEA eerste twee versnellingen
Geplaatst: 18.02.2018 - 08:33
door peere
MichelR schreef:
Ja, eerst een tijd rond gereden zonder Polestar. En dan houdt het inderdaad niets over in de lage versnellingen.
Maar na, de tuning rijdt de D4 zoals hij eigenlijk al gelijk zou moeten rijden.
Ik ben er nu al helemaal aangewend maar in het begin rij je echt rond met een grote glimlach zo lekker rijdt het.
Qua koppel heb je 40 Nm meer en dat merk je wel.
Helemaal mee eens.
Voor Polestar upgrade had ik soms het gevoel wat onderin te missen. Na de upgrade is het alleen een glimlach en een gevoel van het klopt gewoon. Sneller en zwaarder getunede motoren zullen er altijd zijn. In elk geval ben ik er blij mee zoals hij nu is. Motor draait zo natuurlijk erdoor dat het gewoon af fabriek standaard had moeten zijn.
Jack...
Re: Vermogen D4 VEA eerste twee versnellingen
Geplaatst: 18.02.2018 - 17:27
door Machiel
Goed om te horen. Tuning is dus een goede optie.
Net contact gehad met VolvoTune, die kunnen deze motor helaas nog niet tunen. Wordt dus Rica, BSR of idd Polestar.
Re: Vermogen D4 VEA eerste twee versnellingen
Geplaatst: 18.02.2018 - 17:28
door MichelR
Zou gewoon voor Polestar gaan. Garantie wordt dan behouden.
Re: Vermogen D4 VEA eerste twee versnellingen
Geplaatst: 18.02.2018 - 21:33
door eric vermeer
Ik heb ook goede ervaring met de polestartuning dus zeker een aanrader en meer zekerheid dat het heel blijft
Re: Vermogen D4 VEA eerste twee versnellingen
Geplaatst: 19.02.2018 - 20:21
door Kees Jan
Het grote voordeel van tuning vind ik het prettigere karakter dat de motor krijgt. Extra koppel en vermogen went erg snel maar het alerter en fitter aanvoelen van de motor blijft een dagelijks genoegen.