Pagina 1 van 1

Onduidelijkheid distributieriem

Geplaatst: 19.02.2018 - 10:04
door Geus
Beste mensen,

Ik heb enige onduidelijkheid betreffende het vervangen van de distributieriem, vandaar deze vraag.

De auto is net terug van een beurt met iets meer dan 285.000 op de teller. De monteur begon over de distributieriem. Hij baseert zich daarbij op het feit dat de riem is vernieuwd bij 157.xxx km, om de 150.000 en de 3 ton komt dus in zicht voor de volgende beurt. Zelf had ik om de 160.000 in mijn hoofd zitten, dus dan zou ik tegen de 317.000 km aan de beurt zijn.

Ik ben gaan lezen en lees verschillende verhalen: interval zou eerst geweest zijn 20.000 met riem bij 160.000. Interval is vergroot naar 30.000 (zo staat het ook in mijn boekje). Over de riem kan ik echter niets vinden. Volgens de verhalen zou dat eerst naar de 150.000 zijn gegaan, maar later opgerekt zijn naar 180.000 km. Dat zou dan allemaal om hetzelfde type riem gaan.

Klopt dit? Zo ja, dan zou ik dus in principe door kunnen rijden tot tegen de 337.000 km. Ik wil proberen hier een veilige, verstandige maar ook economische keuze in te maken. Uiteraard zijn er pechvogels bij wie de riem eerder sneuvelt, maar als Volvo aangeeft dat die riem 180.000 km mee moet kunnen, dan durf ik daar wel op te vertrouwen. Recent is de waterpomp nog vervangen en alles zag er netjes uit.

Wie kan hier zijn technische licht even op laten schijnen?

Groet, Geus

Re: Onduidelijkheid distributieriem

Geplaatst: 19.02.2018 - 11:24
door trondheim
Ik heb een S60 uit 2007 en daar geldt: Om de 180.000 km vervangen óf om de 10 jaar wegens uitdrogen.
Weet niet of het bij een diesel anders is, maar kijk/vraag even hier:

http://www.nordicar.com/volvo-diensten/ ... gen/3.html

...of bij een specialist in de buurt....of kijk in je boekje(?)

Re: Onduidelijkheid distributieriem

Geplaatst: 19.02.2018 - 12:07
door BendW
Diesel ook het zelfde 180 000 of 10 jaar...

Re: Onduidelijkheid distributieriem

Geplaatst: 19.02.2018 - 12:20
door Geus
Dank u heren! Dat is inderdaad een bevestiging van wat ik al vermoedde.
In mijn boekjes staat daar vreemd genoeg niets over.

Re: Onduidelijkheid distributieriem

Geplaatst: 19.02.2018 - 15:09
door Odin
Leuk die intervallen, maar laat ook gewoon naar de status van de riem kijken. Uitgedroogd of haarscheurtjes gewoon vervangen.

Re: Onduidelijkheid distributieriem

Geplaatst: 19.02.2018 - 15:53
door M&M
Wordt de waterpomp niet aangedreven door de distributieriem ? zo ja dan lijkt mij dat bij vervangen pomp ook de distributieriem is vernieuwd. Maar misschien anders bij een diesel van benzine.

Re: Onduidelijkheid distributieriem

Geplaatst: 19.02.2018 - 18:55
door Johan s60
Er is ergens een omslag punt van 150000 naar 180000, vanaf bepaald motor nr is er een andere spanner gebruikt, ik dacht face lift auto's om de 180000 oudere 150000

Re: Onduidelijkheid distributieriem

Geplaatst: 19.02.2018 - 22:51
door Geus
Johan s60 schreef: Er is ergens een omslag punt van 150000 naar 180000, vanaf bepaald motor nr is er een andere spanner gebruikt, ik dacht face lift auto's om de 180000 oudere 150000
Ho, kijk! Dat is iets om serieus te checken. Hoe kom ik daar achter? Ik heb wel begrepen dat de riem hetzelfde is, maar dat is natuurlijk niet het enige kritische onderdeel.

Re: Onduidelijkheid distributieriem

Geplaatst: 19.02.2018 - 23:23
door Johan s60
Tot motor nr. 3188688 is om de 150 dkm vanaf motor nr. 3188689 om de 180 dkm, zie dat jij een diesel hebt deze info gaat over benzine, heb je helaas niet veel aan.

Je kan ook deze site raadplegen, je ziet dan dat het bij 180000 km is, alleen wordt er niet over distriebutie riem maar over hulpriem gesproken.

http://serviceprice-nl.marketsupport.ne ... ?market=nl

Re: Onduidelijkheid distributieriem

Geplaatst: 24.03.2018 - 18:45
door joskuijl
heb het gisteren laten doen bij nordicar was in 2011 eerste x gedaan (98.000km) het was op advies van n andere garage.
Kwam gelijk aan t licht dat de in en uit laat poelie vervangen diende te worden i.v.m.speling...