Onduidelijkheid distributieriem
Geplaatst: 19.02.2018 - 10:04
Beste mensen,
Ik heb enige onduidelijkheid betreffende het vervangen van de distributieriem, vandaar deze vraag.
De auto is net terug van een beurt met iets meer dan 285.000 op de teller. De monteur begon over de distributieriem. Hij baseert zich daarbij op het feit dat de riem is vernieuwd bij 157.xxx km, om de 150.000 en de 3 ton komt dus in zicht voor de volgende beurt. Zelf had ik om de 160.000 in mijn hoofd zitten, dus dan zou ik tegen de 317.000 km aan de beurt zijn.
Ik ben gaan lezen en lees verschillende verhalen: interval zou eerst geweest zijn 20.000 met riem bij 160.000. Interval is vergroot naar 30.000 (zo staat het ook in mijn boekje). Over de riem kan ik echter niets vinden. Volgens de verhalen zou dat eerst naar de 150.000 zijn gegaan, maar later opgerekt zijn naar 180.000 km. Dat zou dan allemaal om hetzelfde type riem gaan.
Klopt dit? Zo ja, dan zou ik dus in principe door kunnen rijden tot tegen de 337.000 km. Ik wil proberen hier een veilige, verstandige maar ook economische keuze in te maken. Uiteraard zijn er pechvogels bij wie de riem eerder sneuvelt, maar als Volvo aangeeft dat die riem 180.000 km mee moet kunnen, dan durf ik daar wel op te vertrouwen. Recent is de waterpomp nog vervangen en alles zag er netjes uit.
Wie kan hier zijn technische licht even op laten schijnen?
Groet, Geus
Ik heb enige onduidelijkheid betreffende het vervangen van de distributieriem, vandaar deze vraag.
De auto is net terug van een beurt met iets meer dan 285.000 op de teller. De monteur begon over de distributieriem. Hij baseert zich daarbij op het feit dat de riem is vernieuwd bij 157.xxx km, om de 150.000 en de 3 ton komt dus in zicht voor de volgende beurt. Zelf had ik om de 160.000 in mijn hoofd zitten, dus dan zou ik tegen de 317.000 km aan de beurt zijn.
Ik ben gaan lezen en lees verschillende verhalen: interval zou eerst geweest zijn 20.000 met riem bij 160.000. Interval is vergroot naar 30.000 (zo staat het ook in mijn boekje). Over de riem kan ik echter niets vinden. Volgens de verhalen zou dat eerst naar de 150.000 zijn gegaan, maar later opgerekt zijn naar 180.000 km. Dat zou dan allemaal om hetzelfde type riem gaan.
Klopt dit? Zo ja, dan zou ik dus in principe door kunnen rijden tot tegen de 337.000 km. Ik wil proberen hier een veilige, verstandige maar ook economische keuze in te maken. Uiteraard zijn er pechvogels bij wie de riem eerder sneuvelt, maar als Volvo aangeeft dat die riem 180.000 km mee moet kunnen, dan durf ik daar wel op te vertrouwen. Recent is de waterpomp nog vervangen en alles zag er netjes uit.
Wie kan hier zijn technische licht even op laten schijnen?
Groet, Geus