EGR storing 2.4D

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
V70_2.4D
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 17.02.2018 - 17:41

Beste forum leden,

Gisteren is mijn lidmaatschap goedgekeurd en heb ik mij voorgesteld op dit forum.
Ondertussen heb ik in 1,5 jaar vele kilometers mogen maken met de zweedse tank op wielen.
Echter, met hoge kilometerstanden kan het een en ander gebeuren, dat wist ik toen ik er aan begon.

Een stuk achtergrond.

-Huidige KM-stand: 320dkm
-750km per week, met name snelweg.
-Handgeschakeld (zes versnellingen)
-2.4D /163PK
-Geen tuning
-Wervelkleppen laten vervangen bij 285dkm na een noodloop en roetfilter vol melding.
-Bouwjaar 2007


Momenteel zijn de klachten die ik ondervind:
-Stotteren/inhouden, op snelweg soms bij constante snelheid. Met een koude motor is dit erger.
-Boordcomputer staat op 7.9L/100 (is 6.8/100L geweest), ook bij 100km/u op de cruisecontrol ligt het actuele verbruik (te) hoog, 7.2L/100 soms 8.0/100 (regeneren?).
-Vorige week noodloop, motor service vereist, uit laten lezen met VIDA, EGR Klep storing (open en dicht stand). De storingscodes heb ik niet voorhanden.
-Voor het stoplicht komt er soms wat witte/lichtgrijze rook onder de motorkamp (bestuurderskant) vandaan, niet heel heftig.
-Tanken: in het begin meestal diesel van de Firezone. Sinds vorig jaar mei meestal FuelSave van Shell, en af en toe V-Power Diesel.

De kosten voor een nieuwe (originele) volvo-klep bedragen met montage circa €1000. Dit vind ik best fors.
Wat zijn jullie ervaringen met het dichtzetten (via Software) van de EGR klep, en nog belangrijker, is dit nog legaal?
Sinds oktober 2017 is het verwijderen van de roetfilter verboden volgens deze bron : Roetfilter APK

Over de EGR kan ik niets concreets vinden.
Ik lees hier verder dat een nieuwe klep niet per se werkt, vandaar dat ik benieuwd ben naar alternatieven. Zelf ben ik niet technisch handig genoeg om de EGR te demonteren en te reinigen, dat heb ik op basis van diverse video's wel kunnen concluderen :D

Vriendelijke groet en bij voorbaat dank.

V70_2.4D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door V70_2.4D op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
V70 2.4D / 163PK, MY07
320dkm
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Software matig dicht zetten werkt perfect!
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20696
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Witte rook is er alleen als er een nieuwe paus wordt gekozen. Het lijkt mij zinvol eens op zoek te gaan naar die rook: dat zou wellicht de klachten verklaren.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Helemaal overheen gelezen! Eerst dat laten diagnosticeren inderdaad. Wellicht een lek in egr/inlaat.

Daarna is het sowieso raadzaam om hem dicht te zetten, geeft nogal een rommeltje inwendig..
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70_2.4D
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 17.02.2018 - 17:41

Blade en Msuidgeest bedankt voor jullie reacties. Kan ik een intercooler lekkage waarnemen als de motor stationair draait en ik de motorkap open heb?
V70 2.4D / 163PK, MY07
320dkm
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19494
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

En mogelijk is er 17 maart nog plaats. Die kunnen je zeker helpen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

V480-S60 schreef: En mogelijk is er 17 maart nog plaats. Die kunnen je zeker helpen.
Dat. Doen!
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

V70_2.4D schreef: Blade en Msuidgeest bedankt voor jullie reacties. Kan ik een intercooler lekkage waarnemen als de motor stationair draait en ik de motorkap open heb?
Als de intercooler lek is, dan zie je dat ook aan de achterkant van de auto. Hij gaat er verschrikkelijk van roken!

Waar rijdt deze V70 rond?
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70_2.4D
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 17.02.2018 - 17:41

Blade, uitlaat komt niks geen rook uit, behalve bij een hele koude buitentemperatuur en koude motor. Vanochtend heb ik even de motorkap geopend, daar komt de rook uit de motor. Ik heb het gefilmd, zet ik vanavond online. De bolide rijdt rond omgeving Apeldoorn.
V70 2.4D / 163PK, MY07
320dkm
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Erg benieuwd! Mocht je in de randstad komen, ben je altijd welkom, kijken we er samen even naar.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Is het roetfilter wel schoongemaakt?
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
V70_2.4D
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 17.02.2018 - 17:41

Frits V70 schreef: Is het roetfilter wel schoongemaakt?
Niet dat ik weet, na de roetfilter vol storing is hij in een regenereermodus gezet heb ik begrepen en hebben ze spul bij de diesel/olie gedaan.

Video van de rook geupload, is helaas op de kop of een of andere manier.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 2.4D / 163PK, MY07
320dkm
V70_2.4D
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 17.02.2018 - 17:41

4wielen schreef:
V480-S60 schreef: En mogelijk is er 17 maart nog plaats. Die kunnen je zeker helpen.
Dat. Doen!
Morgen afspraak staan voor EGR in Haaksbergen.
V70 2.4D / 163PK, MY07
320dkm
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Denk dat de basis oorzaak een nog steeds vol zittend roetfilter is. Laat daar morgen in elk geval naar kijken.

1 x regenereren en wat Forte in de tank is naar mijn mening niet afdoend in jouw geval.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
V70_2.4D
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 17.02.2018 - 17:41

Een update:

-Gisteren bij Fasttech in Haaksbergen geweest voor de EGR. Stoterige rijden is nog steeds niet verholpen en het verbruik is soms absurd hoog op de boordcomputer. Bij 130 11/100L, terug naar 110 zakt het weer naar 5.9/100L en gaat ook zo weer zonder verklaring naar 7.2/100L.
-Ik heb het idee dat de auto ook minder vlot is, en pas bij 2400 toeren power begint te krijgen.

Hoeveel moeite kost het een autobedrijf, die beschikt over de middelen om de roetfilter schoon te maken?
1 maart gaat de auto voor een beurt naar de garage.

Bij voorbaat dank, goed weekend! :D
V70 2.4D / 163PK, MY07
320dkm
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Hoe vol zit het roetfilter dan? Hoeveel geeft de verschildruk sensor aan in hpa stationair?

Beste even met Vida uitlezen.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70_2.4D
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 17.02.2018 - 17:41

Blade, bedankt voor je reacties. 1 maart breng ik de auto naar de garage voor een beurt. Ze weten van de klachten. Ik houd jullie op de hoogte, zodat andere eigenaren in de toekomst wellicht wat hebben aan de oplossing. Ideeen zijn nog van harte welkom!
V70 2.4D / 163PK, MY07
320dkm
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

En, hoe is het gegaan op 1 Maart? Probleem opgelost?
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
V70_2.4D
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 17.02.2018 - 17:41

Hierbij een update:

de auto is voor groot onderhoud langsgeweest.

-Vervangen, alle filters.
-Nieuwe draagarmen van gietijzer.
-Nieuwe distr.riem (totale kit).
-EGR definitief opgelost.
-Lekkage koelvloeistof verholpen, dit veroorzaakte de rook.
-Nieuwe banden

Wat niet is opgelost, is met een koude motor bokt en stoot de auto rond de 2000 toeren, nadat de motor goed warm is rijdt hij soepel, heel af entoe bokt hij rond 2200 toeren, je ziet dan ook het toerental veranderen op Cruisecontrol.
Dit wil ik uiteraard opgelost hebben. Enige ideeën wat dit kan veroorzaken? We hadden gehoopt dat een half openstaande EGR de oorzaak was.
Laatst gewijzigd door V70_2.4D op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 2.4D / 163PK, MY07
320dkm
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”