V50 2.0D 2007 rookt erg en bokt bij koude start

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Die roet is natuurlijk helemaal niet goed aan de buitenkant vd turbo. Laat hem aub zo vies, dan kan de turbo specialist een betere diagnose doen!

Aanvoerleiding vernieuwen word altijd aangeraden bij los gehaald te hebben.

Mooi werk man aan zon turbo :D tenminste nog echt even lekker sleutelen. Muziekie aan en gaan!
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
MennoB.
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 09.01.2018 - 20:52

@ Blade. Ik had hem inderdaad al zo ingepakt. Hop, zo in de doos. Was mijn gedachte ook, wat betreft de sporen van vuil. Die onderste slang is sowieso al aardig rot, dus dat wordt een nieuwe.
Laatst gewijzigd door MennoB. op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeff KTM
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 23.02.2018 - 08:41

Die olietoevoerleiding is echt belachelijk dat het zo'n geknepen leiding is met veel speling, alles hangt aan een rubbertje dat erin zit. Weet iemand hier de reden van? Aantal merken hebben hier gewoon een vaste leiding met gelaste koppelingen op zitten. Zal nooit lekken.
MennoB.
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 09.01.2018 - 20:52

De turbo is kosteloos nagekeken en blijkt prima in orde te zijn. Hoewel ik zelf geen andere oorzaak voor de uitwendige roet nog heb gevonden, wordt verondersteld dat het van het uitlaatspruitstuk moet komen. De olie in het luchtgedeelte moet toch door carterventilatie komen. Dit alles dan toch nog maar eens grondig bekijken.
Wat een wereldservice trouwens zeg, bij dit turbo onderdelen bedrijf!
Laatst gewijzigd door MennoB. op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Jeff KTM
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 23.02.2018 - 08:41

Yup heb ook bij hun m'n turbo patroon gekocht.
MennoB.
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 09.01.2018 - 20:52

Op zoek geweest naar de oude turbo pakking, maar die is spoorloos. Zou de boel koud op elkaar gezeten hebben vraag ik mij af? In ieder geval helemaal schoongemaakt(buitenkant) en het uitlaatspruitstuk eens goed bekeken. Er lijkt inderdaad roet te zitten direct onder het spruitstuk, op het motorblok, dus ik heb net een spruitstukpakking bij volvo besteld. Vanmiddag ophalen. Eerst even het spruitstuk demonteren.
De heren van de turbozaak stelde ook voor eens naar de roetkat te kijken die nog voor het roetfilter zit. Ik dacht zelf dat als deze ook vol zou zitten, dat je een vermogensprobleem hebt en ik dacht niet dat ik dat heb. Ik ga proberen met een USB cameraatje in die kat te kijken.
MennoB.
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 09.01.2018 - 20:52

Uitlaatspruitstuk eraf. Let op de foto's op de 1e cilinder. Nat van de olie aan de voor en achterkant van de pakking. Hoe komt dat daar nu weer? In ieder geval, als er olie tussen kan komen kan er uitlaatgas uit. Ik denk hier twee zaken te hebben gevonden. Alleen kijken waar die olie vandaan komt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door MennoB. op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
MennoB.
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 09.01.2018 - 20:52

Olie lijkt vd kdp te komen
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Kan je in de kop kijken? Zijn de kleppen ook nat?
MennoB.
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 09.01.2018 - 20:52

Met camera in de kop gekeken. Dit is wat je ziet in de eerste en vierde cilinder uitlaatkant. Roetkat is schoon, 2e en 3e cilinder ook.
Niet supernat, maar ik kan mij voorstellen dat als ik een paar kilometer gereden heb en de olie dun en warm is, de olie meer is na een tijd staan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MennoB.
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 09.01.2018 - 20:52

Eigenlijk zou ik in het inlaatgedeelte ook de kleppen eens moeten bekijken. Dan moet ik alleen het hele inlaatspruitstuk=kleppendeksel er weer af halen.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Fotos zijn niet duidelijk genoeg.
MennoB.
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 09.01.2018 - 20:52

Wat je ziet zijn de klepstelen veronderstel ik. Sta nu bij de dealer, maar die heeft helaas de verkeerde pakking besteld. Ik zal straks eens kijken of ik betere foto's kan maken, of met m'n vingers erin kan om te voelen of die bolletjes ook oliedruppels zijn.
MennoB.
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 09.01.2018 - 20:52

Nou, dat was dus vals alarm. Betere foto's lukt niet, maar ik ben met mijn vinger over de klepstelen gegaan en die zijn gewoon droog. Maar even morgenochtend afwachten wanneer de juiste pakking binnen is.
MennoB.
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 09.01.2018 - 20:52

Uitlaatspruitstuk en turbo terug gemonteerd. Het startprobleem is nog het zelfde, erger nu het kouder is. Wat wel verholpen is, is de klacht dat er uitlaatgassen in het interieur komen. Uitlaatgaslekkage onder de motorkap is dus opgelost. Een suggestie die iemand deed ,was dat de verstuivers toch niet allemaal in orde zijn.
MennoB.
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 09.01.2018 - 20:52

Rond de 1300 toeren/pm loopt de motor ook niet helemaal lekker, merkte ik bij stilstand. Ik heb nog een reiniger in de tank gedaan voor de injectoren, wie weet doet nog wat
MennoB.
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 09.01.2018 - 20:52

De slechtste verstuiver vervangen. De motor loopt nu beter stationair en bij verhoogd toerental. Startprobleem is nog hetzelfde. Veel rook, lijkt wel sneller weg maar dat kan ook door de buitentemperatuur komen
MennoB.
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 09.01.2018 - 20:52

Update; Sinds de temperatuur 10+ is, is het startprobleem nihil. Een heel klein rookpluimpje en de motor loopt direct goed. Ondertussen was er een probleem bij gekomen. Na een tijdje filerijden leek het of hij in een soort continu-regeneratie viel. Wanneer je dan de motor afzet en een tijd later weer startte was het weg. Bij nader onderzoek bleek de bypassklep van " gasklephuis" niet meer te functioneren. Deze heb ik nu gefixeerd in dichte positie en de klep van de intercooler open. Overigens vond ik dat er veel olie in het huis zat.
Gebruikersavatar
YannickC
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 02.02.2011 - 20:52
Locatie: BE

Die bypass heb ik ook al 2 jaar ondertussen uitgeschakeld bij mijn v50 2.0d....
Nu heb ik zonet een inlaatstuk gekocht op ebay zonder die bypass, om zo minder verlies te hebben en dus turbogat te minimaliseren....

Maar dat ter zijde, ik had ook eens gespeeld met die andere klep (vanaf IC). Ik had gewoon de vacuüm los gemaakt en er een "plug" ingestoken zodat er geen vacuumlek zou ontstaan (identiek gedaan bij de bypass klep). De klep bleef op deze manier altijd open staan.
Maar ik merkte op dat de motor veel minder goed loopte. heel laag koppel en pas turbo vanaf 2500 toeren...
Vacuum er terug op, terug veel koppel onderin...
Ik vermoed dat deze klep (zo goed als?) dicht gaat bij uitrollen/gas lossen zodat er reeds druk opgebouwd wordt om directe response te krijgen....


Nog even een vraagje, was het moeilijk om het kleppendeksel (dat plastiek) te verwijderen?
En is het risicovol? of of is het gewoon nieuwe pakking erop, monteren en klaar?
Want ik zou die van mij ook graag eens kuisen.... Maar kan je dan voldoende kuisen? of loopt de inlaat nog zo ver door in de motor dat er eigenlijk geen beginnen aan is?
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”