V50 2.0D 2007 rookt erg en bokt bij koude start
Geplaatst: 20.02.2018 - 22:26
Hallo forumleden,
Ik ben nieuw op dit forum en heb sinds 29 december 2017 een V50 2.0D. Ik heb deze gekocht met 244.000 km, wetende dat er wel e.e.a. zou moeten gebeuren, maar aangezien ik 25 jaar monteur ben geweest dacht ik dat dat wel goed zou komen.
Eerst is de distributie gedaan en de olie incl. filter ververst. Omdat de wagen al 4000 km over zijn grens voor de distributie zat heb ik vrij rustig proef gereden en na de aankoop voorzichtig naar de werkplaats gereden. Na het onderhoud kwamen een aantal klachten aan het licht die ik wel kan herleiden, maar de grootste klacht staat in de titel.
Bij de koude start rookt hij veel (even ook blauw, verder grijs) en bokt de motor voor ongeveer 30 seconden tot een minuut. Tijdens de eerste kilometer wil hij ,in de lage toeren en wat vraag naar vermogen, "pingelen". Overigens ontstaat er ook een flinke rookwalm onder de motorkap bij de start. Ik vermoed dat er een pakking tussen de slakkenhuizen van de turbo uit ligt. Wanneer de motor dus warm is start hij prima zonder rook, tenzij je hem ongeveer acht uur laat staan. Olieverbruik is niet waarneembaar.
Het volgende heb ik reeds gedaan:
Gloeibougies gecontroleerd. Er was er 1 kapot dus alle vier vervangen. Geen verschil.
Verstuiver retourtest, welke goed was.
Alle filters vervangen.
DPF reiniger in de tank gedaan, injectorreiniger voor diesel in de tank, inlaatreiniger via inlaatslang ingespoten. Geen resultaat.
Inlaatspruitstuk gedemonteerd en gereinigd, was zwaar vervuild. Een halve centimeter dikke koeklaag van vette koolaanslag.
Op aanraden van de dealer tijdelijk de EGR uitgeschakeld.
De DPF bleek vol te zitten. Geprobeerd te reinigen, niet gelukt dus maar een gang doorheen gemaakt van ongeveer drie centimeter doorsnede. Er wordt nog steeds druk opgebouwd dus de computer denkt dat hij nog gewoon werkt.
De verstuivers laten testen bij een dieselcentrum. Volgens hen zijn ze goed, hoewel bij twee testrapporten een grijze V is en bij 1 testrapport een grijze W van "wrong".
De motor geflushd met Wynns motorreiniger om zoveel mogelijk koolaanslag binnen in de motor weg te krijgen.
Gecontroleerd op luchtlekkages, niets.
Kleppen van het "gasklephuis" gecontroleerd. Goed.
Carterventilatie gecontroleerd. Zowel uit de slang naar het kleppendeksel, als de olievulhals komt met koude start en warme motor een heel licht briesje. Prima dus.
Ik zie een aantal topics op het forum die beginnen met dezelfde klacht, alleen niemand die uiteindelijk laat weten of het opgelost is of niet, laat staan hoe?
Zou het kunnen dat het tijdstip van de aansturing van de verstuivers bij koude motor niet klopt? Waar is dat van afhankelijk?
Zelf heb ik helaas niet veel ervaring met de modernere diesels. De auto's die ik hiervoor had (Berling 1.9D uit '98, 206 SW 2.0 HDI uit 2003) waren probleemloos terwijl ik op de Berlingo 550.000 km heb gezet en de 206 460.000 km.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik ben nieuw op dit forum en heb sinds 29 december 2017 een V50 2.0D. Ik heb deze gekocht met 244.000 km, wetende dat er wel e.e.a. zou moeten gebeuren, maar aangezien ik 25 jaar monteur ben geweest dacht ik dat dat wel goed zou komen.
Eerst is de distributie gedaan en de olie incl. filter ververst. Omdat de wagen al 4000 km over zijn grens voor de distributie zat heb ik vrij rustig proef gereden en na de aankoop voorzichtig naar de werkplaats gereden. Na het onderhoud kwamen een aantal klachten aan het licht die ik wel kan herleiden, maar de grootste klacht staat in de titel.
Bij de koude start rookt hij veel (even ook blauw, verder grijs) en bokt de motor voor ongeveer 30 seconden tot een minuut. Tijdens de eerste kilometer wil hij ,in de lage toeren en wat vraag naar vermogen, "pingelen". Overigens ontstaat er ook een flinke rookwalm onder de motorkap bij de start. Ik vermoed dat er een pakking tussen de slakkenhuizen van de turbo uit ligt. Wanneer de motor dus warm is start hij prima zonder rook, tenzij je hem ongeveer acht uur laat staan. Olieverbruik is niet waarneembaar.
Het volgende heb ik reeds gedaan:
Gloeibougies gecontroleerd. Er was er 1 kapot dus alle vier vervangen. Geen verschil.
Verstuiver retourtest, welke goed was.
Alle filters vervangen.
DPF reiniger in de tank gedaan, injectorreiniger voor diesel in de tank, inlaatreiniger via inlaatslang ingespoten. Geen resultaat.
Inlaatspruitstuk gedemonteerd en gereinigd, was zwaar vervuild. Een halve centimeter dikke koeklaag van vette koolaanslag.
Op aanraden van de dealer tijdelijk de EGR uitgeschakeld.
De DPF bleek vol te zitten. Geprobeerd te reinigen, niet gelukt dus maar een gang doorheen gemaakt van ongeveer drie centimeter doorsnede. Er wordt nog steeds druk opgebouwd dus de computer denkt dat hij nog gewoon werkt.
De verstuivers laten testen bij een dieselcentrum. Volgens hen zijn ze goed, hoewel bij twee testrapporten een grijze V is en bij 1 testrapport een grijze W van "wrong".
De motor geflushd met Wynns motorreiniger om zoveel mogelijk koolaanslag binnen in de motor weg te krijgen.
Gecontroleerd op luchtlekkages, niets.
Kleppen van het "gasklephuis" gecontroleerd. Goed.
Carterventilatie gecontroleerd. Zowel uit de slang naar het kleppendeksel, als de olievulhals komt met koude start en warme motor een heel licht briesje. Prima dus.
Ik zie een aantal topics op het forum die beginnen met dezelfde klacht, alleen niemand die uiteindelijk laat weten of het opgelost is of niet, laat staan hoe?
Zou het kunnen dat het tijdstip van de aansturing van de verstuivers bij koude motor niet klopt? Waar is dat van afhankelijk?
Zelf heb ik helaas niet veel ervaring met de modernere diesels. De auto's die ik hiervoor had (Berling 1.9D uit '98, 206 SW 2.0 HDI uit 2003) waren probleemloos terwijl ik op de Berlingo 550.000 km heb gezet en de 206 460.000 km.
Alvast bedankt voor het meedenken!