Limp mode volvo c30 1.6d

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Jeff KTM
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 23.02.2018 - 08:41

Soms is delen van infowel handig: onlangs ging de c30 in limp mode en wilt ie niet boven de 3000 toeren komen. Verbruik werd ook steeds minder (dat was wel fijn, maar was niet normaal ^_^ ).
Nu had ik al even de P2458 storing en kon het niet goed genoeg plaatsen waarom de storing constant op kwam. Roetfilter was nog goed (zo goed als geen tegendruk gemeten), daarnaast waren alle sensoren nog in orde. Zelfs bij een volvo dealer uit laten lezen en die konden het ook niet plaatsen en gooide het op een verstopt roetfilter, terwijl die code er helemaal niet was.

Nu had de auto vorige week tot aan zaterdag weer een opleving en reed ie weer heel erg goed, zondag alleen weer dramatisch en viel de snelheid opeens van 130 naar 100 in enkele tientallen seconden, vermogen was gewoon weg.
Gelijk weer uitgelezen en toen kwam de P0089 code opeens tevoorschijn!

Nu kan die gerelateerd zijn aan het brandstoffilter, brandstofdruksensor of de brandstofpomp (niet te hopen op deze want die is knap duur..)
Brandstoffilter is dus ongeveer 20-25.000 km geleden vervangen, zojuist een nieuwe gekocht en die gaat er vanavond op. Als het gefixed is zal ik weer even een post plaatsen.

Kan een hoop verklaren dat het ook niet lukt met regenereren gezien die daar meer brandstof voor wilt gebruiken, maar met een verstopt brandstoffilter kan ie dat wellicht niet krijgen.
Las al een soortgelijk verhaal hier op het forum van iemand met een v50 die dit probleem had.

mvg,
Jeffrey
Jeff KTM
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 23.02.2018 - 08:41

brandstoffilter vervangen alle foutcodes na een rit van ongeveer een uur uit zichzelf verdwenen en de auto rijdt weer super.
Heb het even opgezocht in m'n onderhoudsboekje en heb het brandstoffilter 23500 km geleden vervangen.
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 669
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

Dat is eigenlijk best snel.

Gewoon nieuwsgierigheid;
Tank je wel eens (of vaak) bij een "witte" pomp?
Ooit eens verkeerde brandstof getankt?
Of heb je hem ooit eens praktisch helemaal leeg gereden?
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Jeff KTM
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 23.02.2018 - 08:41

Tanken doe ik bij Esso (tja waar valt die onder?)
Nooit verkeerde brandstof
Praktisch leeg nooit, alleen tot aan brandstoflampje enkele keren.

Mijn vermoeden is toch dat er kleine hoeveelheden water/vocht in het filter komen en met dit koudere weer bevriezen waardoor de druk toch slechter opgebouwd kan worden. Dat zou inderdaad wel wijzen op een slechte brandstof.
Het filter is dan wel voorverwarmd om dat enigszins tegen te gaan, maar het houdt toch een keer op denk.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”