Pagina 1 van 1
De V40 als caravantrekker?
Geplaatst: 01.03.2018 - 20:24
door JanWillemT4
Forummers!
Ik heb de V40 (T4, geartronic 6, BJ2017) mede gekocht om te kunnen caravannen. Er zit een trekhaak onder, en die is volgens mij vanaf fabriek gemonteerd.
Met eerdere 850 automaten (4 versnellingen) heb ik me wel eens zorgen gemaakt om de koeling ervan tijdens het caravantrekken.
Het is een relatief kleine, lichte caravan die we meeslepen. Met belading max. 1.000kg, maar zoveel halen we nooit. Verder nog twee fietsen; die we in vorige auto's gewoon achterin meenamen, maar waarvoor bij de V40 denk ik nog wel een uitdaging hebben. Waarschijnlijk gaan die twee fietsen niet plat achterin kunnen.
Hoe dan ook; zijn er forummers die ervaring hebben met de V40 als caravantrekker. En mogelijk ook met de combinatie van de T4 en de 6 versnellingen geartronic.
Moet ik nog ergens op letten tijdens het rijden? Moet ik me zorgen maken over de temperatuur van de versnellingsbak tijdens het rijden in de bergen? Of kan er een extra oliekoeler gemonteerd zijn, en zo ja; hoe kan ik dat zien?
Bedankt alvast voor jullie reacties.
Re: De V40 als caravantrekker?
Geplaatst: 01.03.2018 - 20:47
door OGA244
Trekhaken komen nooit af fabriek..
Die motor bak combinatie is n adekwate, kijk op
www.caravantrekker.nl voor de combinatie met je caravan
Re: De V40 als caravantrekker?
Geplaatst: 02.03.2018 - 17:38
door Duckmole
Ik rij sinds vorig jaar met een 2.0 T3 en daarachter een caravan van max 1.200 kg.
Auto trekt hem heel makkelijk en is afgelopen zomer geen moment in de (koelings)problemen gekomen.
Is ook als caravantrekker een erg prettige auto.
Ik denk dat een T4 met 40 pk extra er ook geen enkele moeite mee heeft.
Zou me geen zorgen maken.
Re: De V40 als caravantrekker?
Geplaatst: 04.03.2018 - 11:44
door streamline
Ik zou wel in een klim zelf schakelen met de automaat, ik weet niet of die rekening houd met de caravan.
Zo zou je te laag in toeren kunnen komen waardoor het niet lekker loopt.
Re: De V40 als caravantrekker?
Geplaatst: 04.03.2018 - 13:32
door Ernst64
streamline schreef:
Ik zou wel in een klim zelf schakelen met de automaat, ik weet niet of die rekening houd met de caravan.
Zo zou je te laag in toeren kunnen komen waardoor het niet lekker loopt.
En daar gaan we weer, de fabeltjes die voortkomen uit de automaten van 40 jaar geleden. De huidige automatische bak is prima in staat het juiste verzet te kiezen dat past bij de belasting. Het is wel zinvol om bij steile afdalingen met de hand te schakelen en zodoende op de motor af te remmen. Dat doe je dan om de remmen te sparen.
De combinatie auto/caravan moet voldoende veilige marge hebben. Ga je op de grens zitten en sleur je de caravan met 100km/h tegen de berg op dan ga je merken dat alles kapot kan. Bij normaal gebruik kan je gewoon in D blijven rijden, juist tegen de berg op, de automaat doet z'n werk (daarom noemen we het een automaat).
Re: De V40 als caravantrekker?
Geplaatst: 04.03.2018 - 17:52
door streamline
Vind dat beetje een rare reactie Ernst64, je spreekt jezelf tegen want dan moet die automaat zichzelf ook wel kunnen redden de berg af toch?
Re: De V40 als caravantrekker?
Geplaatst: 04.03.2018 - 20:19
door diesel01
Ik vind het een goed advies!
Meer toeren de bult op verminderd de kans op een automaat die warm loopt, automaat laat std de toeren te laag waardoor je kans hebt op een oververhitte bak.
Hoger in de toeren geeft meer koeling waardoor je, zeker in het zuiden van Europa, minder kans hebt op oververhitting.
Re: De V40 als caravantrekker?
Geplaatst: 04.03.2018 - 22:13
door jalex_h
Ernst64 schreef:
En daar gaan we weer, de fabeltjes die voortkomen uit de automaten van 40 jaar geleden. De huidige automatische bak is prima in staat het juiste verzet te kiezen dat past bij de belasting.
Als je het over een automaat van de VAG-groep hebt, dan klopt je verhaal.
Echter, de GT8 (juist ja, de nieuwste) in mijn V70 heeft ofwel niets in de gaten ofwel vertikt het om er rekening mee te houden. Bij 90 en 1500 kg aan de haak schakelt hij al door naar de 7e (en dan draai je amper 1600 toeren). Je hoort en voelt dat de motor het dan niet echt naar zijn zin heeft. Ga je vervolgens, op de cc, een heuveltje op, dan wordt er niet terug geschakeld maar er wordt geprobeerd met (flink wat) gas erbij geprobeerd de snelheid in te houden. Wat dus jammerlijk mislukt. Maar teug schakelen? De Volvo peinst er niet over.
Wil je dit voorkomen, resteren er 2 mogelijkheden: of met de hand schakelen of in de S-stand en dan niet op de cruisecontrol rijden.
Ik kies voor het eerste. Omdat ik lui ben en omdat het de koppelomvormer spaart.
Hou me ten goede, solo is de GT8 veel prettiger dan wat er uit de VAG-fabrieken komt. Maar met caravan delft de GT8 overduidelijk het onderspit.
Ernst64 schreef:Het is wel zinvol om bij steile afdalingen met de hand te schakelen en zodoende op de motor af te remmen. Dat doe je dan om de remmen te sparen.
Eens!