Pagina 1 van 2

Gat in cilinderwand V60 PIH (2014 / 130.000 kilometer)

Geplaatst: 05.03.2018 - 20:45
door Semper Vigil
Hallo allemaal,

Hierbij wil ik toch even mijn teleurstellende ervaring met mijn V60 delen. Afgelopen week kreeg ik ineens een melding dat het koelvloeistofniveau laag was en dat ik moest stoppen. Gelijk gedaan en de dealer gebeld. Vermoedelijk laag niveau, even kijken of er nog koelvloeistof in het reservoir zit en hierheen rijden, aldus dealer.

Daar aangekomen bleek dat er wel erg veel druk op het koelsysteem stond. Zo erg zelfs dat de auto op een gegeven moment via de overflow op straat piste. Toen vermoeden ze toch wat ergers. Ze dachten aan ee koppakking of de cilinderkop.

De volgende dag kreeg ik het slechte nieuws dat er een gat in de cilinderwand zat die door de bus en het blok door het koelsysteem in zat. Daardoor dus de drukopbouw. Maar even de schok: het moest een complete blokvervanging worden. Kosten: €11.000,-. BAM! Volgens de dealer (en nog twee andere dealers) hadden ze dit nog nooit meegemaakt. Uiteindelijk heeft de dealer er bij Volvo NL wel een coulance uit kunnen slepen, maar er blijft voor mij toch nog een behoorlijke kostenpost over van iets minder dan de helft van bovenstaand bedrag.

Ik ben er nog steeds een beetje verbijsterd van dat zoiets met een auto van dit caliber en deze kilometer stand kan gebeuren. Maar goed, het zou een enkel geval zijn.

Nu hoorde en collega van mij afgelopen weekend van iemand die een V40 diesel reed ook bij haar auto bij 130.000 hetzelfde probleem bleek te hebben. Haar dealer (overigens dezelfde als die mijn auto geleverd heeft) had haar gezegd dat ze het wel vaker hadden gezien. Toch vreemd dat ze mij dan zeggen dat het nooit eerder voorgekomen is. Nu rijst bij mij de vraag of dat van mij wel zo exemplarisch is. Iemand van jullie hier een dergelijke ervaring?

Re: Gat in cilinderwand V60 PIH (2014 / 130.000 kilometer)

Geplaatst: 06.03.2018 - 08:20
door Walter
allereerst is de diesel in de V40 in niets te vergelijken met die in jouw PIH. De hele situatie is op zijn zachtst gezegd ruk. Werk zelf bij een dealer en kan me dergelijke gevallen niet voor de geest halen, ook niet bij gewone D5 motoren.

Re: Gat in cilinderwand V60 PIH (2014 / 130.000 kilometer)

Geplaatst: 06.03.2018 - 09:40
door RoaldH
Ik sluit me aan bij Walter. Vanaf 2013 ben ik op dit forum aanwezig en heb geen berichten gelezen over D5 motoren met de klacht die jij hebt. We zijn er problemen geweest met sommige oude D2 motoren in de V40 (lekke koppakking), maar dat is inderdaad een ander ontwerp dan de D5.

Re: Gat in cilinderwand V60 PIH (2014 / 130.000 kilometer)

Geplaatst: 06.03.2018 - 09:41
door RoaldH
Wel prettig dat je coulance hebt gekregen. Al blijf het balen dat je zoiets overkomt. Heb je de auto vanaf 2014, of ben je later "ingestapt"?

Re: Gat in cilinderwand V60 PIH (2014 / 130.000 kilometer)

Geplaatst: 06.03.2018 - 10:05
door OGA244
heb ook nog nooit zoiets langs zien komen

Re: Gat in cilinderwand V60 PIH (2014 / 130.000 kilometer)

Geplaatst: 06.03.2018 - 23:04
door Semper Vigil
RoaldH schreef: Wel prettig dat je coulance hebt gekregen. Al blijf het balen dat je zoiets overkomt. Heb je de auto vanaf 2014, of ben je later "ingestapt"?
Ik heb de auto in oktober 2016 gekocht met 50.000 kilometer op de teller. Inmiddels toch wel meerdere "verhalen gehoord" van een dergelijk geval. Vandaag ook even contact gehad met Costumer Care van Volvo NL. Ook zij gaven aan niet bekend te zijn met dergelijke gevallen. Het is inderdaad gewoon ruk en een dikke kostenpost waar je niet op zit te wachten.

Re: Gat in cilinderwand V60 PIH (2014 / 130.000 kilometer)

Geplaatst: 07.03.2018 - 08:55
door lancer
Ik hang al sinds 2005 rond op dit forum. Ik heb wel verhalen gehoord over de diverse motorblokken, maar dit is de eerste "gat in de cilinderwand" die ik hoor. (Wel wat D5 distributieriemen gehoord; ook een reparatie van 1000den euros)

Alle onderdelen aan een motor kunnen stuk. Dat houdt ook in dat er altijd een kans is dat je een defect van één van die onderdelen meemaakt. Statistisch gezien is dit denk ik een gevalletje van hele vette pech. Met een PiH verwacht je wel wat gedoe met de accu's ed, maar niet dat het motorblok de geest geeft.

Sterkte met de afhandeling.

Re: Gat in cilinderwand V60 PIH (2014 / 130.000 kilometer)

Geplaatst: 07.03.2018 - 09:54
door RoaldH
Semper Vigil schreef: Ik heb de auto in oktober 2016 gekocht met 50.000 kilometer op de teller. Inmiddels toch wel meerdere "verhalen gehoord" van een dergelijk geval. Vandaag ook even contact gehad met Costumer Care van Volvo NL. Ook zij gaven aan niet bekend te zijn met dergelijke gevallen. Het is inderdaad gewoon ruk en een dikke kostenpost waar je niet op zit te wachten.
Ik vraag me af of de vorige eigenaar wel de D5 netjes heeft warm gereden. Omdat het kan voorkomen dat de koude motor met 100 km/h ineens wordt gestart en moet werken, omdat de HV accu leeg is. Als je dat keer op keer zou doen, lijkt dat mijn geen pretje voor elke motor.

Re: Gat in cilinderwand V60 PIH (2014 / 130.000 kilometer)

Geplaatst: 07.03.2018 - 10:05
door diesel01
RoaldH schreef:
Semper Vigil schreef: Ik heb de auto in oktober 2016 gekocht met 50.000 kilometer op de teller. Inmiddels toch wel meerdere "verhalen gehoord" van een dergelijk geval. Vandaag ook even contact gehad met Costumer Care van Volvo NL. Ook zij gaven aan niet bekend te zijn met dergelijke gevallen. Het is inderdaad gewoon ruk en een dikke kostenpost waar je niet op zit te wachten.
Ik vraag me af of de vorige eigenaar wel de D5 netjes heeft warm gereden. Omdat het kan voorkomen dat de koude motor met 100 km/h ineens wordt gestart en moet werken, omdat de HV accu leeg is. Als je dat keer op keer zou doen, lijkt dat mijn geen pretje voor elke motor.
Ik durf de aanname wel te doen dat er hier op het forum doorgaans de mensen zitten die dat wel doen, ik denk ook dat het gros de auto kocht vanwege de stimulering maatregel en helemaal niets met techniek hebben.
Zodra de snelweg in zicht is gas met de 300pk, ik heb in een wijk gewoond waar de PIH veel werd gereden en die gasten gingen stuk voor stuk met de condens uit de uitlaat goed op het gas.

Re: Gat in cilinderwand V60 PIH (2014 / 130.000 kilometer)

Geplaatst: 07.03.2018 - 11:35
door ps-amazon
in eerdere posts over deze auto praat je over de bijtelling en lees ik ook dat jouw werkgever de auto's koopt en dat je zakelijk rijdt; mag ik aannemen dat je deze kostenpost niet zelf betaalt of zie ik iets over het hoofd?

daarnaast zou ik, als het mijn eigen auto was, een beroep doen op het conformiteit-beginsel en Volvo verantwoordelijk stellen want de reeds getoonde coulance vind ik te mager

Re: Gat in cilinderwand V60 PIH (2014 / 130.000 kilometer)

Geplaatst: 07.03.2018 - 11:56
door RoaldH
diesel01 schreef: Ik durf de aanname wel te doen dat er hier op het forum doorgaans de mensen zitten die dat wel doen, ik denk ook dat het gros de auto kocht vanwege de stimulering maatregel en helemaal niets met techniek hebben.
Zodra de snelweg in zicht is gas met de 300pk, ik heb in een wijk gewoond waar de PIH veel werd gereden en die gasten gingen stuk voor stuk met de condens uit de uitlaat goed op het gas.
Ik denk dat je gelijk hebt. Zelf ben ik zo'n idioot dat ik de auto nog 1 a 2 minuten laat doordraaien na uren blazen op autoroute...

Re: Gat in cilinderwand V60 PIH (2014 / 130.000 kilometer)

Geplaatst: 07.03.2018 - 13:28
door diesel01
RoaldH schreef:
diesel01 schreef: Ik durf de aanname wel te doen dat er hier op het forum doorgaans de mensen zitten die dat wel doen, ik denk ook dat het gros de auto kocht vanwege de stimulering maatregel en helemaal niets met techniek hebben.
Zodra de snelweg in zicht is gas met de 300pk, ik heb in een wijk gewoond waar de PIH veel werd gereden en die gasten gingen stuk voor stuk met de condens uit de uitlaat goed op het gas.
Ik denk dat je gelijk hebt. Zelf ben ik zo'n idioot dat ik de auto nog 1 a 2 minuten laat doordraaien na uren blazen op autoroute...
Hier ook zo'n iemand die na het sporten de auto even tot rust laat komen, deels door een paar kilometer voor de pomp van het gas te gaan en deels door hem even stationair te laten draaien.

Re: Gat in cilinderwand V60 PIH (2014 / 130.000 kilometer)

Geplaatst: 07.03.2018 - 13:32
door OGA244
Alles kan stuk, ook n Volvo..

Re: Gat in cilinderwand V60 PIH (2014 / 130.000 kilometer)

Geplaatst: 08.03.2018 - 08:53
door Lexus76
Citaat geschreven door RoaldH

Citaat geschreven door diesel01

Ik durf de aanname wel te doen dat er hier op het forum doorgaans de mensen zitten die dat wel doen, ik denk ook dat het gros de auto kocht vanwege de stimulering maatregel en helemaal niets met techniek hebben.
Zodra de snelweg in zicht is gas met de 300pk, ik heb in een wijk gewoond waar de PIH veel werd gereden en die gasten gingen stuk voor stuk met de condens uit de uitlaat goed op het gas.

Ik denk dat je gelijk hebt. Zelf ben ik zo'n idioot dat ik de auto nog 1 a 2 minuten laat doordraaien na uren blazen op autoroute...


Hier ook zo'n iemand die na het sporten de auto even tot rust laat komen, deels door een paar kilometer voor de pomp van het gas te gaan en deels door hem even stationair te laten draaien.
Same here!
Maar ik vraag me wel af hoe je een PIH warm moet rijden. Tot 120 gaat ie toch electrisch en daarna schakelt toch de brandstofmotor in?

Re: Gat in cilinderwand V60 PIH (2014 / 130.000 kilometer)

Geplaatst: 08.03.2018 - 09:38
door +++t blijft behelpen+++
Allemaal aannames jongens! Daar kan je niks van zeggen op dit exemplaar.
Als het al zo zou zijn dan waren er veel meer klachten. Maar dat is dus niet zo.

Het is allemaal bijzonder lullig, zeker omdát het zo weinig voorkomt.
Het lijkt me bij een eventuele vervanging wel handig als de garage ook op zoek gaat naar de werkelijke oorzaak, als die nog te vinden is.
Zoals iemand al aangaf, statistisch gezien dikke pech.
Maar bij een goede analyse zou je er wellicht mogelijk iets uit kunnen halen, met heel veel slagen om de arm.

Succes met de afhandeling

Re: Gat in cilinderwand V60 PIH (2014 / 130.000 kilometer)

Geplaatst: 08.03.2018 - 09:44
door RoaldH
Lexus76 schreef: Same here!
Maar ik vraag me wel af hoe je een PIH warm moet rijden. Tot 120 gaat ie toch electrisch en daarna schakelt toch de brandstofmotor in?
Als ik weet dat ik binnenkort de snelweg op ga rijden zet ik de auto bijtijds in AWD, zodat de motor al heeft gelopen voor dat ik invoeg. Ben je daarmee te laat dan kun je beter rustig invoegen om het inschakelen van de D5 te vermijden en later met constante snelheid (ik doe dat meestal met max 80km/h (in zijn 6)) de D5 te wekken en eerst met constante snelheid te rijden en langzaam de snelheid op te voeren.

Re: Gat in cilinderwand V60 PIH (2014 / 130.000 kilometer)

Geplaatst: 08.03.2018 - 09:45
door RoaldH
+++t blijft behelpen+++ schreef: Allemaal aannames jongens! Daar kan je niks van zeggen op dit exemplaar.
Als dat zo zijn dan waren er veel meer klachten. Maar dat is dus niet zo.
Idd. Het zijn aannames. Er kan ook een afwijking in dat blok zitten.

Re: Gat in cilinderwand V60 PIH (2014 / 130.000 kilometer)

Geplaatst: 08.03.2018 - 12:10
door Semper Vigil
RoaldH schreef: Als ik weet dat ik binnenkort de snelweg op ga rijden zet ik de auto bijtijds in AWD, zodat de motor al heeft gelopen voor dat ik invoeg. Ben je daarmee te laat dan kun je beter rustig invoegen om het inschakelen van de D5 te vermijden en later met constante snelheid (ik doe dat meestal met max 80km/h (in zijn 6)) de D5 te wekken en eerst met constante snelheid te rijden en langzaam de snelheid op te voeren.
Ik ga meestal met lege accu van huis af. De dieselmotor slaat dus eigenlijk gelijk aan. Daarna is het 10 kilometer over een 80 weg alvorens ik de snelweg opduik. Dus het op z'n donder geven van een koude motor kan uitgesloten worden.

Re: Gat in cilinderwand V60 PIH (2014 / 130.000 kilometer)

Geplaatst: 08.03.2018 - 13:49
door RoaldH
Semper Vigil schreef:
RoaldH schreef: Als ik weet dat ik binnenkort de snelweg op ga rijden zet ik de auto bijtijds in AWD, zodat de motor al heeft gelopen voor dat ik invoeg. Ben je daarmee te laat dan kun je beter rustig invoegen om het inschakelen van de D5 te vermijden en later met constante snelheid (ik doe dat meestal met max 80km/h (in zijn 6)) de D5 te wekken en eerst met constante snelheid te rijden en langzaam de snelheid op te voeren.
Ik ga meestal met lege accu van huis af. De dieselmotor slaat dus eigenlijk gelijk aan. Daarna is het 10 kilometer over een 80 weg alvorens ik de snelweg opduik. Dus het op z'n donder geven van een koude motor kan uitgesloten worden.
Ik sluit me dan aan mij de vorige posts, dat er waarschijnlijk sprake is van domme pech.

Re: Gat in cilinderwand V60 PIH (2014 / 130.000 kilometer)

Geplaatst: 08.03.2018 - 19:57
door Jaromir
Pfoe, voor deze bedragen zou ik echt een nieuw motorblok eisen.
Ik had t bij 105 000km met nog 1,5 jaar oud.
Revisie gehad en vele ondelen preventief mee vervangen gekregen.
Maar het motorblok is nooit meer hetzelfde geweest, wezenlijk hoger olieverbruik, minder vermogen etc.
Maar het bleef een discussie waarbij ik van mening ben dat ze de auto wel weer rijdend gemaakt hebben, maar niet zoals voor het voorval dat gelukkig binnen de garantie gebeurde...
de omgang met dit probleem liet mij duidelijk zien dat kwaliteitsproblemen kunnen voorkomen, maar t zal de garage een worst wezen, ze lappen t wel op, maar daar is ook alles mee gezegd, en dus is de volgende auto geen volvo meer geworden