Eerst knak, daarna resoneren op de snelweg...
Geplaatst: 07.03.2018 - 14:59
Hallo,
Omdat het mijn eerste post is sinds lange tijd hier zal ik me even voorstellen: sinds 2000 Volvo-rijder - het begon met een 740 sedan uit 1986 - en daarna diverse exemplaren uit de 2-, 7- en de 9-serie gehad. Verder heb ik al bijna 30 jaar een 2CV, de eerste auto die ik kocht.
Sinds januari heb ik mijn eerste voorwielaandrijver, een S80 T6 van januari 2003. Heerlijke auto. Zwart met beige interieur, schuifdak, stoelen zijn opnieuw gevuld en de Geartronic is al eens gereviseerd. Kilometerstand is ruim 330k.
Maar hier gaat het echt om: dit weekend draaide ik in een woonwijk rechtsaf een kruising (met 'milde' drempels) op. Ik hoorde bij in- en uitsturen drie keer een harde metaalachtige 'kleng'. Die kwam niet meer terug. Eenmaal op de snelweg ging de auto echter vanaf 100 km/u resoneren. Zodanig dat zelfs het dashboard begon mee te zoemen.
Opvallend is dat de resonantie (en ook het bijhorende geluid) even erger wordt als de auto door een hobbel in de snelweg wat dieper in z'n veren gaat.
Het eerste waar ik aan denk is een lager of aandrijfas. Iemand enig idee? Alvast dank!
Omdat het mijn eerste post is sinds lange tijd hier zal ik me even voorstellen: sinds 2000 Volvo-rijder - het begon met een 740 sedan uit 1986 - en daarna diverse exemplaren uit de 2-, 7- en de 9-serie gehad. Verder heb ik al bijna 30 jaar een 2CV, de eerste auto die ik kocht.
Sinds januari heb ik mijn eerste voorwielaandrijver, een S80 T6 van januari 2003. Heerlijke auto. Zwart met beige interieur, schuifdak, stoelen zijn opnieuw gevuld en de Geartronic is al eens gereviseerd. Kilometerstand is ruim 330k.
Maar hier gaat het echt om: dit weekend draaide ik in een woonwijk rechtsaf een kruising (met 'milde' drempels) op. Ik hoorde bij in- en uitsturen drie keer een harde metaalachtige 'kleng'. Die kwam niet meer terug. Eenmaal op de snelweg ging de auto echter vanaf 100 km/u resoneren. Zodanig dat zelfs het dashboard begon mee te zoemen.
Opvallend is dat de resonantie (en ook het bijhorende geluid) even erger wordt als de auto door een hobbel in de snelweg wat dieper in z'n veren gaat.
Het eerste waar ik aan denk is een lager of aandrijfas. Iemand enig idee? Alvast dank!