Pagina 1 van 1

Klop/kloenk geluid vanuit wielkast na wegrijden

Geplaatst: 13.03.2018 - 08:40
door whoekstra
Sinds een paar weken maakt mijn S40 een soort 'kloenk' geluid binnen een 50-tal meters na wegrijden, bij het rechter voorwiel vandaan. Het is slechts één keer per rit, ik hoor het daarna de hele rit niet weer. Wel wordt de laatste dagen wat erger/harder.
Ik vermoed dat het samenhangt met achteruit uitparkeren en vervolgens vooruit rijden. Alsof er iets even 'de andere kant op gezet' wordt nadat ik van rijrichting ben gewisseld. Het zou m.i. logisch zijn dat het de rem is die los schiet oid (niet merkbaar in snelheid). De remmen zijn 1.5 maand geleden vervangen. Is dit logisch? Of kan het iets anders zijn?

(ik dacht ik stel eerst de vraag op het forum, voordat ik naar de garage ga en het demonstratie effect zich voordoet :D )

Re: Klop/kloenk geluid vanuit wielkast na wegrijden

Geplaatst: 13.03.2018 - 09:56
door Jelmer de Jong
Veerpootlager?

Re: Klop/kloenk geluid vanuit wielkast na wegrijden

Geplaatst: 13.03.2018 - 10:04
door NicoV40
Inderdaad, zou we leens veerpootlager kunnen zijn. Doe eens ter plaatse, stilstaand, je stuur over en weer draaien tot het eindpunt.
Zou goed kunnen dat je steeds op dezelfde positie dat geluidje hoort.

Re: Klop/kloenk geluid vanuit wielkast na wegrijden

Geplaatst: 13.03.2018 - 10:16
door whoekstra
Ga ik proberen, thx!
Kan ik hier nog een paar dagen mee rijden, of moet ik gelijk naar de garage?

Re: Klop/kloenk geluid vanuit wielkast na wegrijden

Geplaatst: 13.03.2018 - 12:14
door NicoV40
Daar durf ik geen uitspraak over doen.
Ikzelf heb er wel hele lange tijd mee gereden, in het begin hoorde we dit enkel als het koud was, en de wagen zelf ook nog koud stond.
Maar nu begon het steeds frequenter te worden, dus heb ik maar het lagertje vervangen.

Mocht duidelijk wel;



Zat haast niks van vet meer tussen

Re: Klop/kloenk geluid vanuit wielkast na wegrijden

Geplaatst: 13.03.2018 - 19:12
door snorremans
Is dit alleen bij het rechtuit rijden ? dan zou dit wel eens speling op de aandrijfas(sen) kunnen zijn, en dan met name op de splince ( fijne vertanding ) is een Volvo kwaaltje.

Re: Klop/kloenk geluid vanuit wielkast na wegrijden

Geplaatst: 14.03.2018 - 08:13
door whoekstra
Het is in ieder geval bij rechtuit rijden. Ik heb nog niet getest of het ook bij bochten gebeurt, tot nu toe nog niet meegemaakt.
Afspraak bij de garage is gemaakt, ik laat nog wel even weten wat de diagnose is.

Re: Klop/kloenk geluid vanuit wielkast na wegrijden

Geplaatst: 18.03.2018 - 17:09
door BattleShort
Daar hoef je niet voor naar de garage, is de ABS test.

Geluid

Re: Klop/kloenk geluid vanuit wielkast na wegrijden

Geplaatst: 18.03.2018 - 17:24
door Johan s60
Denk aan roestige voorveer

Re: Klop/kloenk geluid vanuit wielkast na wegrijden

Geplaatst: 20.03.2018 - 14:59
door whoekstra
Diagnose van de garage was speling op de aandrijfas/homokineet. Rechts ook wat meer speling voelbaar dan links. Ophanging/veren etc zag er allemaal prima uit.
Advies was om er mee door te rijden tenzij het erger wordt.

ABS test klinkt ook logisch, zeker omdat het rond de 20 km/h gebeurt. Als dat normaal is, waarom hoor ik het dan pas sinds korte tijd?
In ieder geval bedankt voor alle suggesties!

Bonk geluid.

Geplaatst: 24.03.2018 - 10:36
door Hans R
Dit heb ik ook in mijn S60, al vier jaar, vooral kort na het wegrijden en op drempels, de monteur van de dealer, zelf volvo fanaat, dacht dat het de verbinding van de veer en de veerschotel was, zou op te lossen zijn door de veer op de plek waar deze in de schotel ligt, te voorzien van een kunststof slang, daardoor zou er ook minder geluidsoverdracht van chassis naar carrosserie zijn. Kijk eens bij de groep S60 2002 op dit forum, heb ik zelfs foto's gezien van die oplossing! Deze slangetjes zouden zelfs bij de dealer te koop zijn.

Re: Klop/kloenk geluid vanuit wielkast na wegrijden

Geplaatst: 24.03.2018 - 14:59
door WYD
Als de garage het heeft over speling op aandrijfas of dergelijke, begin dan eens met controleren of de aandrijfasbout nog goed vast zit. Dit is niet zo'n grote bout en vind je achter het naafkapje van je velg. 5 minuten werk om te controleren en je heb er geen brug of krik voor nodig. Bij mij is dit boutje ook een keer los gaan zitten en kreeg ik speling op de aandrijflijn met gelijknamige klachten.