Upgraden Base Performance audio S80 my14

Alles over Audio - Video, Navigatie en communicatie in de auto
Plaats reactie
Jätte
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 26.09.2017 - 13:23

Hallå,

Er is al heel wat geschreven over de kwaliteit van de Base Perfomance Audio, maar ik heb nog niets kunnen vinden over het systeem wat in de laatste modellenreeks van o.a. de S80 is geknutseld.
In mijn S80 my14 zit (helaas) het base performance systeem. Voorin een compo-set die, als het volume iets boven fluisterniveeau komt, volledig de samenhang tussen midwoofer en tweeter kwijt is.
De breedbandluidsprekers in de achterportieren hebben zoveel weerstand dat deze bijna helemaal niet te horen zijn.

Nu geeft de brochure aan dat de versterker van het systeem 4 x 20 W levert. Komt dit vermogen uit de head unit, of - wat ik vanuit de wandelgangen heb vernomen - uit een separate versterker?
Een losse versterker heb ik niet overigens nog niet kunnen traceren.

Zijn er inmiddels al wat ervaringen in het upgraden van de laatste seriemodel S80 (en V70)?

Ik ben van plan om de achterspeakers te vervangen door een 4 ohms 3-weg setje van MTX die ik al jaren nieuw op zolder heb liggen.
Voorin wil ik een van hetzelfde merk een compo-set monteren in MDF opvulringen.
Meteen de deuren acoustisch dempen.
Is er eenvoudig een versterker van het hogere Performance systeem tussen te plaatsen, mocht het noodzakelijk zijn de speakers wat zwaarder te belasten?
Er zijn aftermarket wel wat mogelijkheden in de vorm van ISO-versterkers (dan moet er wel achter de head unit een verloopkabel geplaatst worden), maar ik ga liever niet in de bestaande snoerenhuishouding knutselen.

Heeft iemand wellich andere ideeën? Ik heb in ieder geval gelezen dat in het vorige systeem de vervanging van de base speakers door de high performance speakers al flinke geluidskwaliteitswinst is te boeken. Kan dat hier ook?

Ben benieuwd naar uw ervaringen.
ak34
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 04.10.2017 - 20:31

Jätte,
ik vrees dat een upgrade naar high performance niet mogelijk is.
Je hoeft daar niet spijtig voor te zijn, ik vind het geluid maar middelmatig.
Enkele maanden geleden startte ik op dit forum ook al een topic over het geluid in mijn s80.
Een jaar geleden had ik nog mijn xc70 MY2011 ook met high performance dus in principe
krak hetzelfde systeem als nu in mijn s80.
Ewel, in mijn xc70 had ik een sound om u tegen te zeggen. Volgens mij is Volvo met de facelift van de v70 en s80
overgegaan naar een andere leverancier van speakers en of versterkers... spijtig...
Misschien eens naar een degelijke 'soundtuner' gaan om te zien wat mogelijk is om jouw geluid te verbeteren.
s80 2.0D momentum 2008
xc70 DrivE momentum 2011
s80 D5 AWD GT6 summum inscription 2015 bor 19''
c70 D3 summum 2012
s90 T4 inscription 2019
Jätte
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 26.09.2017 - 13:23

Heb even jouw topic doorgelezen.
Het zal er op uitdraaien dat in bij de achterportieren begin met toepassing van SilentCoat dempingsmateriaal (het ziet er uit alsof Volvo in het kader van gewichtsbesparing voor uitstootreductie bespaard heeft op isolatiemateriaal) en een goede speakerset te monteren. Als dat voldoende effect heeft, zullen de voorportieren volgen....
ak34
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 04.10.2017 - 20:31

Interessant. Als dat kan mogen ook enkele foto's volgen.
Ik heb schrik om mijn deuren open te gooien maar zou wel graag eens zien hoe dat binnennest er uit ziet.
Een bijkomende isolatie aanbrengen passeerde ook al eens mijn gedachten.
Misschien kan jij me wel overhalen...
s80 2.0D momentum 2008
xc70 DrivE momentum 2011
s80 D5 AWD GT6 summum inscription 2015 bor 19''
c70 D3 summum 2012
s90 T4 inscription 2019
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1290
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Ik heb hier wel High Performance speakers liggen. Complete set. Als je langskomt bouwen we ze in, dan kun je zelf oordelen. Bevalt het je, koop je de set, valt het tegen, halen we ze er weer uit. Bij anderen die je voor zijn gegaan heb ik ze er niet eerder weer uit hoeven halen :)
Laatst gewijzigd door Doeke Dobma op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Jätte
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 26.09.2017 - 13:23

Kan een overweging zijn, al wil ik eerst testen of de 3-weg set van MTX die ik al jaren nieuw in doos heb liggen het een beetje aardig doen in de achterportieren....

Wat kost zo'n setje High Performance?

Een collega van me heeft net een V70 met High Performance gekocht. Ik kan natuurlijk even bij hem achter het stuur kruipen om er naar te luisteren (al is dat 4 x 40 W tegen 4 x 20 W van de Base Perf.)
Moet alleen even wachten tot 'ie weer op de zaak is.... :-/
Jätte
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 26.09.2017 - 13:23

Tijdens een hoognodige stofzuigactie (kinderen en koekjes tijdens een vakantierit.... ) keek ik onder de bijrijderstoel en daar zit een kastje met wat stekkers erin. Is dit de versterker, toevallig?
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1290
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Dat klopt :)
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Jätte
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 26.09.2017 - 13:23

Ok. Dat is mooi.
Dankjewel.
Plaats reactie

Terug naar “Audio - Video - Navigatie - Communicatie”