Pagina 1 van 2

Chiptuning V50 D5 Geartronic

Geplaatst: 20.03.2018 - 23:19
door Classic
Als ik de specificaties van de V50 D5 (180 pk) en de V70 D5 (185 pk) met elkaar vergelijk, zie ik dat de V50 met GT5 350 Nm heeft en de V70 GT6 400 Nm. Ik neem aan dat het koppel laag gehouden is om de Geartronic te beschermen. Dat betekent waarschijnlijk dat het niet verstandig is om de V50 D5 met automaat te chiptunen, of ben ik nu te pessimistisch?

Re: Chiptuning V50 D5 Geartronic

Geplaatst: 20.03.2018 - 23:44
door Blade
180pk diesel in een V50, dat gaat echt af. Chip is echt verre van nodig!

Re: Chiptuning V50 D5 Geartronic

Geplaatst: 21.03.2018 - 05:59
door V70/2.4D/2003
Blade schreef: 180pk diesel in een V50, dat gaat echt af. Chip is echt verre van nodig!
Correct en tevens juist, echter:

Als het dan toch zonodig moet, doe het dan veilig en goed. Een nieuwe bak kost, al met al, grofweg 4 tot 5 mille. Dat in het achterhoofd houdende heb je een paar opties:

* powerbox: kosten een kleine 500 euro, bijna gegarandeerd de de bak kapot, extra kosten wegens die schade.
* Rica of BSR: kosten om en bij de 700 euro, verminderd risico dat de bak of motor kapot gaat
* VolvoTune.eu: kosten ongeveer gelijk aan de vorige. Maatwerk zoals jij het wil en afhankelijk daarvan geen, verminderd of veel risico.
* Polestar: kosten iets van 1100 euro, in de aanbieding iets goedkoper edoch GEEN RISICO en garantie

Aan jou de keuze mijn waarde.

Re: Chiptuning V50 D5 Geartronic

Geplaatst: 21.03.2018 - 07:56
door t5power
volvotune is toch veel goedkoper?
die weet je vast wel te vertellen wat nog kan en wat niet

Re: Chiptuning V50 D5 Geartronic

Geplaatst: 21.03.2018 - 13:54
door WYD
Volvotune is inderdaad zeker geen E700,- De tuning van Volvotune geeft geen problemen voor je Volvo assistance bij problemen net als bij Polestar het geval is. Bij andere tuning vervalt je eventuele Volvo assistance als je problemen krijgt. Bij Volvotune krijg je ook garantie op de tuning.

Re: Chiptuning V50 D5 Geartronic

Geplaatst: 21.03.2018 - 13:59
door volvo355
De D5 met geartronic in een V50 is ook te tunen.
Anders kun je forumlid "Nomad" ook een bericht sturen. Hij heeft lang rond gereden met tuning van volvotune op zijn V50 D5 geartronic naar volle tevredenheid.

Re: Chiptuning V50 D5 Geartronic

Geplaatst: 22.03.2018 - 11:34
door Nomad
volvo355 schreef: De D5 met geartronic in een V50 is ook te tunen.
Anders kun je forumlid "Nomad" ook een bericht sturen. Hij heeft lang rond gereden met tuning van volvotune op zijn V50 D5 geartronic naar volle tevredenheid.
Klopt :D Getuned bij 175k en heb er tot bijna 370k mee gereden tot ie helaas total loss is geraakt. In mijn geval had Obbe getuned op ongeveer 220PK en 490 Nm. De Geartronic kan dat prima aan als je het volgende in acht neemt: Geen stoplichtsprintjes. Je wint ze vaak toch niet vanwege de vertraging en je belast de bak er enorm mee. Ga je echter een sprintje aan vanaf 80 km/h dan kun je makkelijk aan de bumper van een ongetunede V50 T5 blijven hangen of een GTI het leven zuur maken :D

En als je er zware last mee gaat trekken, caravan of aanhanger, zeker in de bergen gewoon zelf schakelen. Dan kun je er probleemloos mee rijden. En vergeet de bak niet om de 80k/100k te laten spoelen. Dat verlengd de levensduur van elke bak.

Re: Chiptuning V50 D5 Geartronic

Geplaatst: 22.03.2018 - 16:21
door darks0l
ik ook bij Obbe naar 220pk en rijdt geweldig!!!

Re: Chiptuning V50 D5 Geartronic

Geplaatst: 26.03.2018 - 18:31
door Volvo_V50_D5
Ik volg het topic ook even. Ik heb 18 april een afspraak bij Obbe! Van 340NM naar 480NM in de geartronic lijkt me absurd.
Mij gaat het voornamelijk om het verwijderen van de roetfilter en het dichtstoppen van de EGR en dan een finetuning ipv.
vermogenstuning.

En, ik heb een vriend met een V70 D5 185pk... maar die V50 van mij is toch echt vele malen sneller, zonder dat bovenstaande
werkzaamheden nog niet zijn verricht.

tuning d5 geartronic

Geplaatst: 29.03.2018 - 19:50
door forzafan
Heb bij Obbe ook mijn V50 D5 met geartronic laten tunen en meteen een powerflush laten uitvoeren op de geatronic.
nu 225PK met 480 NM, destijds ook gevraagd of die 480 wel niet teveel is. Obbe heeft alles duidelijk uitgelegd en vertelde dat standaard de GT al moeiteloos 440 kan hebben en dat die 480 alleen bij bepaald toerental/ pedaalstand los komt en dat je die niet continu aan spreekt.

180PK is al veel, maar na tuning door Obbe rijdt de de D5 veel fijner, Gt schakelt "mooier" / trekt hem langer door in een versnelling (koppel genoeg)..en is zelf s tikje zuiniger...

Re: Chiptuning V50 D5 Geartronic

Geplaatst: 29.03.2018 - 21:40
door Blade
Toch apart. Veel reacties, maar niet meer van de ts.

Re: Chiptuning V50 D5 Geartronic

Geplaatst: 30.03.2018 - 07:46
door Nomad
Volvo_V50_D5 schreef: Ik volg het topic ook even. Ik heb 18 april een afspraak bij Obbe! Van 340NM naar 480NM in de geartronic lijkt me absurd.
Mij gaat het voornamelijk om het verwijderen van de roetfilter en het dichtstoppen van de EGR en dan een finetuning ipv.
vermogenstuning.
De GT in de V50 D5 is standaard al 400 Nm, geen 340 Nm.
Volvo_V50_D5 schreef: En, ik heb een vriend met een V70 D5 185pk... maar die V50 van mij is toch echt vele malen sneller, zonder dat bovenstaande
werkzaamheden nog niet zijn verricht.
De ene D5 is de andere niet. Vergeet niet dat jullie motoren op 5 pk na technisch gelijk zijn, maar dat de V70 toch een kilo of 200 meer op de weegschaal doet. Misschien is die V70 wel een AWD, dus nog wat extra gewicht.

Re: Chiptuning V50 D5 Geartronic

Geplaatst: 31.03.2018 - 23:12
door Classic
Ik ga eerst even kijken hoe de auto bevalt zonder tuning en ik wil er qua uiterlijk ook nog wat aan doen. 220 pk en 480 Nm lijkt me wat veel van het goede. 200 pk en 420 Nm lijkt me mooi zat.

Re: Chiptuning V50 D5 Geartronic

Geplaatst: 02.04.2018 - 21:37
door Volvo_V50_D5
Alle GT bakken zouden volgens Volvo teruggetuned zijn naar 340NM.

Re: Chiptuning V50 D5 Geartronic

Geplaatst: 02.04.2018 - 23:19
door edraket
Waar komt deze onzin vandaan?

Re: Chiptuning V50 D5 Geartronic

Geplaatst: 03.04.2018 - 08:52
door V70/2.4D/2003
edraket schreef: Waar komt deze onzin vandaan?
De enige zinnige opmerking in dit topic zou ik haast zeggen.
Het gaat namelijk niet om de Nm maar om de wijze waarop die kracht op de aandrijving wordt gezet. Overbrengingsverhouding in gewoon Nederlands

Re: Chiptuning V50 D5 Geartronic

Geplaatst: 03.04.2018 - 09:26
door Blade
En word die dan anders met een tuning?

Re: Chiptuning V50 D5 Geartronic

Geplaatst: 03.04.2018 - 09:55
door V70/2.4D/2003
Meer kracht op het geheel, en daar kan ellende van komen. Van kromme nokkenassen tot aan gort gedraaide automaatbakken.

Re: Chiptuning V50 D5 Geartronic

Geplaatst: 03.04.2018 - 09:56
door edraket
Er zijn zat Volvo’s met GT bakken af fabriek gelevrd met veel meer dan 350Nm, dus echt wel een onzin opmerking hoor, of doelde je juist op mijn opmerking dat het een onzin opmerking was..

Re: Chiptuning V50 D5 Geartronic

Geplaatst: 03.04.2018 - 10:08
door Blade
V70/2.4D/2003 schreef: Meer kracht op het geheel, en daar kan ellende van komen. Van kromme nokkenassen tot aan gort gedraaide automaatbakken.
Er verandert helemaal niets nada aan overbrengingverhoudingen. Kromme nokkenassen? Dit meen je toch niet? Als er al wat fout gaat met een nokkenas dan breekt die.