Even voorstellen V60 rijder met banden problemen
Geplaatst: 25.03.2018 - 22:45
Hallo,
ik ben hier helemaal nieuw en zal kort iets over mezelf vertellen en tegelijk een vraag bij jullie neerleggen
Ik ben 45 jaar ben werktuigbouwkundige van beroep en rij sinds september 2016 een V60 met D3 met 163 pk/ 400 Nm uit 2011. Dit is mijn eerste Volvo en tot op heden tevreden maar wel met wat eigenaardigheden aan de auto, vandaar dat ik graag wat info van jullie zou willen.
De auto heb ik bij de Volvo garage in Zevenaar gekocht met 172000 km op de teller op dat moment zijn er nieuwe 18" Ixion velgen op gekomen met Michelin Pilot sport 3 235/40 18, prima banden en mooie velgen welke mooi accent leggen op de electric silver kleur van mijn auto, zeker met het privacy glas. Na mij eerst kilometers vond ik de auto wat rumoerig, bandengeruis etc. wat bleek het linker wiellager voor was defect. Geen probleem netjes vervangen.
Na een tijdje merkte ik bij ieder drempel een vreemd piepend geluid rechts voor, niet erg, maar irriteerde me steeds meer, ik dacht meteen aan stabilisator stang etc. Bij de garage gaven ze aan dat het de rechter schrokbreker was!!! OKay, deze hebben ze keurig onder garantie vervangen super service. Net als een lekker voorruit welke boven de 160 km/h verschrikkelijk begon te fluiten.
Afgelopen zomer zag ik dat de banden voor redelijk begonnen te slijten, niet bijzonder met 400 Nm op de voorwielen, gelukkig zijn ze netjes recht afgesleten. In september heb ik mijn achterbanden eens bekeken deze waren tot mijn grote schrik nog kaler, dat heb ik nog nooit meegemaakt, 30-35000 km gereden helemaal glad, alle vier. En ook nog eens helemaal scheef aan de buitenzijde alleen achter met name RA. Na een ritje naar het Gardameer, regen op de Duitse Autobahn, dat is niet leuk met slicks. Heb ik een setje Michelin Alpin 205/55 16 met stalen velgen er onder gezet. De omtrek klopt niet helemaal, maar rijdt super, en veel zuiniger dan de 235 18 sloffen. Op dat moment de auto laten uitlijnen, remblokken voor vervangen bij een bandenboer in Duitsland, stuur recht zetten je kent het wel.
Sinds die dag rijdt de auto soepel,maar trekt bij stuur loslaten altijd naar rechts, ondanks dat deze is uitgelijnd. En bij rechtuit rijden staat het stuur altijd iets scheef, hoogst irritant. Toch maar weer eens naar de Volvo garage geweest nu in Ruurlo bij mij in de buurt. Opnieuw laten uitlijnen, en banden voor /achter gewisseld. Het kan natuurlijk zijn dat er iets verschil in weerstand zit tussen de banden, maar helaas geen verschil. De monteur bij de Volvo garag adviseerde mij een3D meting te verrichten.
Nu komt het, binnenkort gaan de 18 inch er weer onder.
Aangezien de veerpoot voor is vervangen zou het kunnen zijn dat deze net niet lekker staat. dat is volgens mij met standaard uitlijnen niet vast te stellen, kan dit met een 3D meting wel ik heb geen idee.
Ik kan natuurlijk kijken hoe de winterbanden slijten, maar dat is geen garantie voor een setje kostbare 18". Eigenlijk wil ik meerder vliegen in 1 klap slaan, iets meer comfort, lager verbruik en slijtage reduceren. Vandaar dat ik ipv 235/40 18 eventueel wil overstappen naar 225/45 18 op de 8J 18" Ixion velgen.
Wat is jullie mening over de bandenmaat keus en hebben jullie advies, ervaring mbt de bandenslijtage.
Groet,
Guustaaf
ik ben hier helemaal nieuw en zal kort iets over mezelf vertellen en tegelijk een vraag bij jullie neerleggen
Ik ben 45 jaar ben werktuigbouwkundige van beroep en rij sinds september 2016 een V60 met D3 met 163 pk/ 400 Nm uit 2011. Dit is mijn eerste Volvo en tot op heden tevreden maar wel met wat eigenaardigheden aan de auto, vandaar dat ik graag wat info van jullie zou willen.
De auto heb ik bij de Volvo garage in Zevenaar gekocht met 172000 km op de teller op dat moment zijn er nieuwe 18" Ixion velgen op gekomen met Michelin Pilot sport 3 235/40 18, prima banden en mooie velgen welke mooi accent leggen op de electric silver kleur van mijn auto, zeker met het privacy glas. Na mij eerst kilometers vond ik de auto wat rumoerig, bandengeruis etc. wat bleek het linker wiellager voor was defect. Geen probleem netjes vervangen.
Na een tijdje merkte ik bij ieder drempel een vreemd piepend geluid rechts voor, niet erg, maar irriteerde me steeds meer, ik dacht meteen aan stabilisator stang etc. Bij de garage gaven ze aan dat het de rechter schrokbreker was!!! OKay, deze hebben ze keurig onder garantie vervangen super service. Net als een lekker voorruit welke boven de 160 km/h verschrikkelijk begon te fluiten.
Afgelopen zomer zag ik dat de banden voor redelijk begonnen te slijten, niet bijzonder met 400 Nm op de voorwielen, gelukkig zijn ze netjes recht afgesleten. In september heb ik mijn achterbanden eens bekeken deze waren tot mijn grote schrik nog kaler, dat heb ik nog nooit meegemaakt, 30-35000 km gereden helemaal glad, alle vier. En ook nog eens helemaal scheef aan de buitenzijde alleen achter met name RA. Na een ritje naar het Gardameer, regen op de Duitse Autobahn, dat is niet leuk met slicks. Heb ik een setje Michelin Alpin 205/55 16 met stalen velgen er onder gezet. De omtrek klopt niet helemaal, maar rijdt super, en veel zuiniger dan de 235 18 sloffen. Op dat moment de auto laten uitlijnen, remblokken voor vervangen bij een bandenboer in Duitsland, stuur recht zetten je kent het wel.
Sinds die dag rijdt de auto soepel,maar trekt bij stuur loslaten altijd naar rechts, ondanks dat deze is uitgelijnd. En bij rechtuit rijden staat het stuur altijd iets scheef, hoogst irritant. Toch maar weer eens naar de Volvo garage geweest nu in Ruurlo bij mij in de buurt. Opnieuw laten uitlijnen, en banden voor /achter gewisseld. Het kan natuurlijk zijn dat er iets verschil in weerstand zit tussen de banden, maar helaas geen verschil. De monteur bij de Volvo garag adviseerde mij een3D meting te verrichten.
Nu komt het, binnenkort gaan de 18 inch er weer onder.
Aangezien de veerpoot voor is vervangen zou het kunnen zijn dat deze net niet lekker staat. dat is volgens mij met standaard uitlijnen niet vast te stellen, kan dit met een 3D meting wel ik heb geen idee.
Ik kan natuurlijk kijken hoe de winterbanden slijten, maar dat is geen garantie voor een setje kostbare 18". Eigenlijk wil ik meerder vliegen in 1 klap slaan, iets meer comfort, lager verbruik en slijtage reduceren. Vandaar dat ik ipv 235/40 18 eventueel wil overstappen naar 225/45 18 op de 8J 18" Ixion velgen.
Wat is jullie mening over de bandenmaat keus en hebben jullie advies, ervaring mbt de bandenslijtage.
Groet,
Guustaaf