Lekkage koelvloeistof
Geplaatst: 04.04.2018 - 20:24
Sinds een paar maanden rijden wij in een V70 uit 2006 met een 185pk D5 motor. INtussen heeft hij 330.000 km gelopen en rijd nog prima. Alleen wat kleine puntjes zoals de automaat die heel af en toe in de volgende versnelling knalt (gebeurd heel af en toe, 10000 km geleden is de automaat geflushed en zijn hiervoor motorsteunen en rubbers bij de voorwielophanging vervangen en uitgelijnd) en af en toe met name na fileparkeren de melding dat de anti-skid tijdelijk uitgeschakeld is. Na een paar 100m rijden gaat de melding weg. Omdat het stuur af en toe tegenstuurde en het stuur schokte bij hogere snelheden is tegelijk met de vervanging van de rubbers van de ophanging het stuurhuis geflushed. Dat heeft het sterk verminderd, maar helemaal weg is het nog niet.
Kleine dingetjes waar we vooralsnog mee kunnen leven en niet heel raar zijn bij een oudere auto. Die zal nooit als nieuw rijden.
Maar, nu verliest de auto koelvloeistof. Over de afgelopen 10.000 km heb ik ongeveer 1 liter bijgevuld. In het begin reed ik dagelijks ca 200 km met de auto voor 95% snelweg. Nu, worden er de laatste weken veel korte stukjes gereden in de stad en af en toe lange snelwegritten. De laatste week is het verlies aan koelvloeistof het grootst. Sinds vorige week donderdag heb ik 2x moeten bijvullen omdat de vloeistof ca 1 cm onder het min niveau stond (en er toen pas een melding op het dashboard verscheen). Vorige week voor het eerst, vandaag weer. Beide keren heb ik bijgevuld tot max.
Vandaag heb ik gekeken of ik ergens sporen van lekkage kan vinden. Maar, helemaal niets. Heb goed rond de onderkant van de voorbumper gekeken om te zien of er iets rond de radiateur zit. Niets. In de motorruimte zie ik ook nergens iets. Alles lijkt droog te zijn. En ook in het interieur zie ik niets. De matten/bekleding aan de bestuurderszijde en bijrijderszijde zijn helemaal droog. Op de olie pijlstok zie ik alleen olie zitten, en de koelvloeistof ziet er helder uit.
Onder de auto na een lange rit (en na het bijvullen) lag vanmiddag halverwege de motor, in het midden van de auto iets van gekleurde vloeistof op de grond (ivm harde regen ineens niet lang gekeken) maar het leek een beetje olieachtig. Na een volgende rit zag ik dit niet. Ik weet niet zeker of dat dus uit deze auto komt, al is het qua plaats onder de auto wel toevallig.
Lees ook dat de waterpomp een oorzaak kan zijn, maar deze is 10.000 km geleden gelijk met de distributieriem vervangen.
Heeft iemand suggesties waar ik kan kijken of wat dit kan zijn? Sowieso wil ik dit bij een garage laten uitzoeken, maar het zou handig zijn een indicatie te hebben van de mogelijke oorzaak. Ook omdat ik deze week geen gelegenheid heb hiervoor...
Kleine dingetjes waar we vooralsnog mee kunnen leven en niet heel raar zijn bij een oudere auto. Die zal nooit als nieuw rijden.
Maar, nu verliest de auto koelvloeistof. Over de afgelopen 10.000 km heb ik ongeveer 1 liter bijgevuld. In het begin reed ik dagelijks ca 200 km met de auto voor 95% snelweg. Nu, worden er de laatste weken veel korte stukjes gereden in de stad en af en toe lange snelwegritten. De laatste week is het verlies aan koelvloeistof het grootst. Sinds vorige week donderdag heb ik 2x moeten bijvullen omdat de vloeistof ca 1 cm onder het min niveau stond (en er toen pas een melding op het dashboard verscheen). Vorige week voor het eerst, vandaag weer. Beide keren heb ik bijgevuld tot max.
Vandaag heb ik gekeken of ik ergens sporen van lekkage kan vinden. Maar, helemaal niets. Heb goed rond de onderkant van de voorbumper gekeken om te zien of er iets rond de radiateur zit. Niets. In de motorruimte zie ik ook nergens iets. Alles lijkt droog te zijn. En ook in het interieur zie ik niets. De matten/bekleding aan de bestuurderszijde en bijrijderszijde zijn helemaal droog. Op de olie pijlstok zie ik alleen olie zitten, en de koelvloeistof ziet er helder uit.
Onder de auto na een lange rit (en na het bijvullen) lag vanmiddag halverwege de motor, in het midden van de auto iets van gekleurde vloeistof op de grond (ivm harde regen ineens niet lang gekeken) maar het leek een beetje olieachtig. Na een volgende rit zag ik dit niet. Ik weet niet zeker of dat dus uit deze auto komt, al is het qua plaats onder de auto wel toevallig.
Lees ook dat de waterpomp een oorzaak kan zijn, maar deze is 10.000 km geleden gelijk met de distributieriem vervangen.
Heeft iemand suggesties waar ik kan kijken of wat dit kan zijn? Sowieso wil ik dit bij een garage laten uitzoeken, maar het zou handig zijn een indicatie te hebben van de mogelijke oorzaak. Ook omdat ik deze week geen gelegenheid heb hiervoor...