Pagina 1 van 1

Zinvol om voor een Haldex gen. 4 te gaan?

Geplaatst: 05.04.2018 - 22:30
door wavesailor
Ik overweeg om weer Volvo te gaan rijden na vijf jaar VW Caddy.. Voorheen had ik een V70 classic. Ik had vanwege een hobby meer ruimte en met name meer laadvermogen nodig. Caddy is prima bevallen maar mis toch wel de stevigheid en het comfort van de Volvo maar ik heb de ruimte nodig en een station is gewoon veel te klein, een XC90 eigenlijk ook maar ik wil geen bus gaan rijden, desnoods maar een aanhanger. Ik ben mij nu aan het oriƫnteren op een XC90 D5, MY 08 of 09. Nu heb ik in mijn zoektocht over de diverse generaties Haldex het volgende gevonden; Haldex:03-05 has gen 2 (most wheel rotation before engagement), 06-08 has gen 3 (1/7th of a wheel spin before engagement), 09-14 has gen 4 (immediate engagement)(maart+)

Nu is mijn vraag of het zinvol is om voor een generatie 4 te gaan ivm de directe activering bij gripverlies? Is dat merkbaar bij dagelijks gebruik tijdens bijv. natte of gladde omstandigheden of tijdes offroad rijden? Ik zal de auto enkele keren per jaar licht off-road gebruiken, denk aan modderige uitgesleten paden in heuvelachtig gebied in Frankrijk. Ik duik in grotten en die liggen over het algemeen niet langs de doorgaande weg, vandaar.

Als het allemaal geen bal uitmaakt zou ik net zo graag voor een wat oudere auto gaan vanwege de lagere aanschafprijs.

En vwb banden, heeft iemand tips over goede banden die ook in licht terrein te gebruiken zijn? Ik rij natuurlijk 99% gewoon asfalt maar wil niet tijdens die 1% direct vaststaan. Iets stevigere zijwang zou ook helpen ivm scherpe stenen.

Re: Zinvol om voor een Haldex gen. 4 te gaan?

Geplaatst: 06.04.2018 - 06:28
door BlackcurrantV70
Het voordeel bij de Haldex 4 is vooral ook bij wegrijden vanuit stilstand, bij de vorige generaties moest er eerst wielspin optreden alvorens de achterwielen mee werkten, bij de Haldex 4 vertrek je telkens in een 50/50 verhouding die daarna overgaat naar 95/5 indien er geen wielspin gedetecteerd wordt.

Re: Zinvol om voor een Haldex gen. 4 te gaan?

Geplaatst: 06.04.2018 - 08:42
door Gouwe
Bij normaal gebruik ga je geen verschil merken. Sterker nog ik heb een jaar lang rond gereden zonder te weten dat mijn AWD pomp was overleden en ik dus helemaal geen AWD had op dat moment. Wat ik begrepen heb is dat AWD vanaf gen. 3 robuuster is. Ik zou zelf gaan voor > MY07. Heb je dus gen 3 en de optische face lift.

Re: Zinvol om voor een Haldex gen. 4 te gaan?

Geplaatst: 06.04.2018 - 22:45
door Teebonk
Haldex gen, ik meen dat onze v70 uit 2009 dat heeft, merk je continu.
Bij wegrijden, sturen, gas geven in bochten...het rijdt een stuk stabieler en gecontroleerder.
Alleen al de gelijkmatigere gewichtsverdeling van de auto door het gewicht van de achteras (zet de Haldex maar eens uit) vind ik een voordeel.
Ook verbazingwekkend hoeveel tractie je hebt in de modder en sneeuw.

grt Thijs

Re: Zinvol om voor een Haldex gen. 4 te gaan?

Geplaatst: 08.04.2018 - 23:51
door wavesailor
Bedankt allen!
@ BlackcurrantV70, waar heb je die info m.b.t. tot het vertrekken met 50/50 verhouding vandaan? Ik vind dat nl. nergens terug.

Re: Zinvol om voor een Haldex gen. 4 te gaan?

Geplaatst: 09.04.2018 - 07:25
door BlackcurrantV70
Ooit eens gevonden op internet

Re: Zinvol om voor een Haldex gen. 4 te gaan?

Geplaatst: 09.04.2018 - 07:31
door OGA244
Teebonk schreef: Haldex gen, ik meen dat onze v70 uit 2009 dat heeft, merk je continu.
Bij wegrijden, sturen, gas geven in bochten...het rijdt een stuk stabieler en gecontroleerder.
Alleen al de gelijkmatigere gewichtsverdeling van de auto door het gewicht van de achteras (zet de Haldex maar eens uit) vind ik een voordeel.
hoe zet je het uit?

Re: Zinvol om voor een Haldex gen. 4 te gaan?

Geplaatst: 09.04.2018 - 21:32
door Teebonk
zekering eruit halen, of stekker van de pomp loshalen.
beide uiteraard niet aan te bevelen voor dagelijks gebruik, maar nuttig om bijvoorbeeld storing te zoeken...

gr. Thijs

Re: Zinvol om voor een Haldex gen. 4 te gaan?

Geplaatst: 24.04.2018 - 07:38
door Fredhead
Maar het uitzetten heeft werkelijk niets te maken met de gewichtsverdeling....
Jij hebt het over grip. Gewicht ga je pas merken zodra je de as onder de auto vandaan haalt en zo zwaar is dat ding niet dat je er iets van merkt.