Zinvol om voor een Haldex gen. 4 te gaan?
Geplaatst: 05.04.2018 - 22:30
Ik overweeg om weer Volvo te gaan rijden na vijf jaar VW Caddy.. Voorheen had ik een V70 classic. Ik had vanwege een hobby meer ruimte en met name meer laadvermogen nodig. Caddy is prima bevallen maar mis toch wel de stevigheid en het comfort van de Volvo maar ik heb de ruimte nodig en een station is gewoon veel te klein, een XC90 eigenlijk ook maar ik wil geen bus gaan rijden, desnoods maar een aanhanger. Ik ben mij nu aan het oriƫnteren op een XC90 D5, MY 08 of 09. Nu heb ik in mijn zoektocht over de diverse generaties Haldex het volgende gevonden; Haldex:03-05 has gen 2 (most wheel rotation before engagement), 06-08 has gen 3 (1/7th of a wheel spin before engagement), 09-14 has gen 4 (immediate engagement)(maart+)
Nu is mijn vraag of het zinvol is om voor een generatie 4 te gaan ivm de directe activering bij gripverlies? Is dat merkbaar bij dagelijks gebruik tijdens bijv. natte of gladde omstandigheden of tijdes offroad rijden? Ik zal de auto enkele keren per jaar licht off-road gebruiken, denk aan modderige uitgesleten paden in heuvelachtig gebied in Frankrijk. Ik duik in grotten en die liggen over het algemeen niet langs de doorgaande weg, vandaar.
Als het allemaal geen bal uitmaakt zou ik net zo graag voor een wat oudere auto gaan vanwege de lagere aanschafprijs.
En vwb banden, heeft iemand tips over goede banden die ook in licht terrein te gebruiken zijn? Ik rij natuurlijk 99% gewoon asfalt maar wil niet tijdens die 1% direct vaststaan. Iets stevigere zijwang zou ook helpen ivm scherpe stenen.
Nu is mijn vraag of het zinvol is om voor een generatie 4 te gaan ivm de directe activering bij gripverlies? Is dat merkbaar bij dagelijks gebruik tijdens bijv. natte of gladde omstandigheden of tijdes offroad rijden? Ik zal de auto enkele keren per jaar licht off-road gebruiken, denk aan modderige uitgesleten paden in heuvelachtig gebied in Frankrijk. Ik duik in grotten en die liggen over het algemeen niet langs de doorgaande weg, vandaar.
Als het allemaal geen bal uitmaakt zou ik net zo graag voor een wat oudere auto gaan vanwege de lagere aanschafprijs.
En vwb banden, heeft iemand tips over goede banden die ook in licht terrein te gebruiken zijn? Ik rij natuurlijk 99% gewoon asfalt maar wil niet tijdens die 1% direct vaststaan. Iets stevigere zijwang zou ook helpen ivm scherpe stenen.